۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۲:۴۶
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85436054
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

برپایی آیین‌های روز جهانی قدس در مناطق مختلف روسیه

۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۲:۴۶
کد خبر: 85436054
برپایی آیین‌های روز جهانی قدس در مناطق مختلف روسیه

مسکو- ایرنا- آیین‌های روز جهانی قدس شامگاه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همزمان با دیگر مناطق ایران و جهان در شهرهای مسکو، کازان، آستراخان، دربند، ماخاچ قلعه و سن پترزبورگ روسیه برگزار شد.

گزارش دریافتی شامگاه جمعه ایرنا از کنسولگری ایران در کازان حاکی است که به ابتکار این کنسولگری، آیین گرامیداشت روز جهانی قدس در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم آپارتاید صهیونیستی با همکاری اداره مفتیات کازان و تاتارستان و همچنین جامعه فلسطینیان مقیم این شهر، در مسجد زنگار برگزار شد.

برپایی آیین‌های روز جهانی قدس در کازان و آستراخان روسیه

این آیین با حضور حجت الاسلام مهدی آجورلو معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور، داود میرزاخانی سرکنسول کشورمان در کازان، سمیگولین کامل مفتی اعظم کازان و تاتارستان و همچنین رئیس جامعه فلسطینیان مقیم کازان و جمعی از مسلمانان منطقه برگزار شد.
حجت الاسلام آجورلو با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم فلسطین به ویژه مردم غزه، مسلمانان را به اتحاد در برابر این رژیم کودک کش دعوت کرد.
مفتی اعظم کازان و تاتارستان نیز ضمن اعلام همدردی و تاکید بر کمک به مردم غزه، عنوان کرد که با الهام از این مراسم در نظر دارد مراسم مشابهی در سایر مساجد تاتارستان برگزار کند.
رئیس جامعه فلسطینیان مقیم کازان هم در سخنان خود با تشکر از برپایی این رویداد در حمایت از مردم مظلوم غزه، عملیات طوفان الاقصی را پاسخی به هفت دهه اشغالگری رژیم صهیونیستی دانست.

برپایی آیین‌های روز جهانی قدس در کازان و آستراخان روسیه

رسول توودیریاکوف از فعالان روس مدافع ملت فلسطین نیز در این آیین به اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم غزه و همچنین سکوت جامعه بین الملل اشاره کرد و از مفتی اعظم تاتارستان خواست که به مسئله فلسطین نه تنها در ماه مبارک رمضان، بلکه در طول سال و همه خطبه های نماز جمعه بپردازد.
جمهوری تاتارستان در بخش اروپایی فدراسیون روسیه در میانه دو رودخانه ولگا و کاما واقع شده است و تقریبا در ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد. این جمهوری با هشت منطقه دیگر روسیه شامل باشقیرستان، اودمورت، ماری ال و چوواش و استانهای کیروف، اورنبورگ، اولیانوفسک و سامارا همسایه است. کازان به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورود اسلام به سرزمین های شمالی محسوب می‌شود. بنا به برخی منابع تاریخی، سال ۹۲۲ میلادی ولگا بلغارستان (جمهوری تاتارستان کنونی)‌ اسلام را به عنوان دین اصلی پذیرفت؛ امروز نیز بخشی از مسلمانان روسیه در جمهوری تاتارستان زندگی می کنند.

مراسم ویژه روز قدس در سر کنسولگری ایران در آستراخان

برپایی آیین‌های روز جهانی قدس در کازان و آستراخان روسیه

گزارش دریافتی دیگری نیز حاکی است که مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه برگزار شد.
در این مراسم که با ضیافت افطار و نماز جماعت همراه بود، سرکنسول ایران در آستراخان با گرامیداشت روز قدس، به نقش بر آب شدن نقشه صهیونیست ها که با تکیه بر برخی ظلم های اغراق شده بر قوم یهود در تاریخ، توانسته بودند روابط خود را با کشورهای مختلف عادی سازی و خود را قومی مظلوم جلوه نمایند، اشاره و اظهار داشت که اکنون همه دنیا به ماهیت واقعی این رژیم پی برد و این از برکات طوفان الاقصی توسط مبارزین شجاع فلسطینی بود.

برپایی آیین‌های روز جهانی قدس در کازان و آستراخان روسیه

مهدی کوچکیان در ادامه به حمله ناجوانمردانه و تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق اشاره و با انتقاد از برخی نظرات که با تفکیک عنوان سفارت از بخش کنسولی سعی بر کاهش بار حقوقی این حمله تروریستی دارند، این اقدام رژیم صهیونیستی را به منزله از دست دادن اعتبار رژیم صهیونیستی نزد سازمانهای بین المللی و مردم جهان و نشانه اوج درماندگی این رژیم دانست.
در ادامه مراسم، کلیپ‌هایی با مضمون پاسخ به برخی شبهات القایی صهیونیست‌ها در موضوع فلسطین، پرده برداری از برخی ظلم ها و جنایات این رژیم در حق مردم فلسطین و نابرابری و استانداردهای دوگانه سازمان ها و مقامات سیاسی دنیا در برخورد با قضیه فلسطین و سایر قضایای مشابه پخش شد.

برپایی آیین‌های روز جهانی قدس در کازان و آستراخان روسیه

همچنین در این مراسم گروهی از کودکان و نوجوانان با چفیه به یاد مردم مظلوم فلسطین سرود سلام فرمانده را همخوانی کردند و شرکت کنندگان در این آیین، تعجیل در ظهور امام زمان (عج) را از خداوند متعال مسألت کردند.
استان آستراخان در ساحل شمالی دریای خزر و در جنوب غربی بخش اروپایی روسیه قرار دارد. این استان از سمت شرق با جمهوری قزاقستان و از جنوب با دریای خزر همسایه است و رود ولگا به عنوان پرآب ترین و مهم‌ترین منبع تأمین آب دریای خزر از این استان می‌گذرد.

آیین ویژه این روز در مسکو پایتخت روسیه ظهر جمعه در مسجد جامع مسکو با حضور برخی سفیران کشورهای اسلامی و شخصیت‌های دینی، فرهنگی و سیاسی و مسلمانان روزه‌دار برگزار شده بود. (اینجا بخوانید)

مساجد جامع شهرهای ماخاچ قلعه و دربند در جمهوری داغستان ، حسینیه حضرت فاطمه زهرا (س) مسکو، اداره مفتیات مرکزی روسیه و حسینیه امام علی(ع) شهر سن‌پترزبورگ نیز از دیگر کانون‌های برپایی آیین روز جهانی قدس در روسیه بودند. 

فیلم/ مسجد جامع شهر دربند جمهوری داغستان

مسجد جامع شهر ماخاچ قلعه مرکز جمهوری داغستان روسیه
اداره مفتیات مرکزی روسیه در مسکو
بنیاد خیریه امام علی (ع) سن پترزبورگ
حسینیه اهل بیت علیهم السلام در سن پترزبورگ
حسینیه امام علی (ع) سن پترزبورگ

حسینیه فاطمه الزهرا (س) مسکو
حسینیه فاطمه الزهرا (س) مسکو

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha