۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85436152
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش امیدها برای رشد و توسعه فوتبال زنجان در سال جدید

زنجان - ایرنا - فوتبال در زنجان با تجربه فراز و فرودهای فراوان طی سالهای گذشته، تاکنون نتوانسته است به جایگاه قابل قبول و مورد انتظار ورزشکاران و ورزش دوستان برسد درحالیکه با وعده‌های داده شده برای رشد و توسعه زیرساختهای این رشته امیدها برای ارتقای آن در سال جدید افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فوتبال یکی از ورزش های تیمی پرطرفدار و به یقین محبوب‌ترین ورزش در اغلب کشورهای جهان است به طوریکه بنا بر آمارهای ارایه شده در زمان حاضر بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در ۲۰۰ کشور جهان فوتبالیست هستند.

این ورزش را ۲ تیم ۱۱ نفره با توپ مخصوص، روی چمن های طبیعی و مصنوعی با ساماندهی مهاجم، مدافع، هافبک و دروازه بان با قوانین خاص خود انجام می دهند.

بازی فوتبال به طور رسمی در ایران از سال ۱۳۰۵ ثبت و فدراسیون این رشته ورزشی نیز در سال ۱۳۲۵ راه اندازی شده است.هرچند قدمت بازی فوتبال به سده های قبل از میلاد و چین باز می گردد اما فوتبال مدرن در سال ۱۸۶۶ از مدارس انگلستان رشد یافت و فدراسیون این رشته ورزشی نیز در سال ۱۹۰۴ راه اندازی شد.

مهمترین رویداد این رشته ورزشی در زمان حاضر بازیهای جام جهانی است که هر چهار سال یکبار به میزبانی یکی از کشورها برگزار می‌شود.

قدمت فوتبال غیررسمی در ایران نیز به اواخر دوره قاجار باز می گردد اما ثبت بازی های رسمی‌ آن مربوط به نخستین سال‌های دوران پهلوی است و در سال ۱۳۰۵ باشگاه‌های ایرانی شکل گرفت و فدراسیون این رشته ورزشی نیز در سال ۱۳۲۵ راه اندازی شد.

افزایش امیدها برای رشد و توسعه فوتبال زنجان در سال جدید

فوتبال علاوه بر اینکه رشته ای ورزشی مفرح و بسیار پرهیجان است، تعداد بسیار زیاد هواداران آن گویای اهمیت این رشته ورزشی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین عموم مردم به خصوص جوانان و نوجوانان است و به طور طبیعی وجود تیم های قوی و برتر از مطالبات به حق این گروه سنی محسوب می شود.

فوتبال زنجان نیز با تجربه فراز و فرودهای فراوان و با وجود اینکه در سالهای گذشته وضعیت قابل قبولی داشت اما طی سالهای اخیر با افت بسیار زیادی مواجه شده است به طوریکه در زمان حاضر استان زنجان تیمی در لیگ های ۲ و یک کشوری ندارد و کارشناسان و مسوولان ذیربط علت اصلی افول این رشته ورزشی در زنجان را عدم سرمایه گذاری بخش دولتی و کم توجهی بخش خصوصی و وارد نشدن صنعت برای حمایت از این رشته ورزشی بیان می کنند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از آخرین وضعیت رشته ورزشی فوتبال در زنجان با نادر بلباسی،‌ رییس هیات فوتبال استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: وضعیت فوتبال استان در سال گذشته چگونه بود؟

وضعیت فوتبال استان در سال گذشته از ۲ بُعد استانی و کشوری قابل بررسی و ارزیابی است که بر این اساس در بُعد استانی به کلیه مواردی که در آیین نامه پیش بینی شده بود عمل شد، همه فوتبال زنجان در بعد استانی سال خوبی را پشت سرگذاشت و تیم های آن حضور موفقی در مسابقات داشتند.مسابقات، کلاس های آموزشی پیش بینی شده، کلاس های داوری، مربیگری و مدارس فوتبال برگزار شد که از این نظر، سال بسیار خوبی برای فوتبال استان بود.

به لحاظ کشوری نیز تیم هایی که در رده های سنی مختلف از این استان در مسابقات شرکت کردند حضور موفقی داشتند و با وجود مشکلات بسیار اما در بازی ها حاضر شدند و مسابقات و بازی های قابل قبولی را از خود نشان دادند.

نمایندگانی در لیگ دسته سه و لیگ مناطق در رده های نوجوان و نونهالان داشتیم که برخی از این تیم ها اولین حضور خود را تجربه کردند ولی با این حال بازی های بسیار خوب و مورد تاییدی را ارایه دادند.

افزایش امیدها برای رشد و توسعه فوتبال زنجان در سال جدید

ایرنا:‌ علت عدم صعود ۲ نماینده این استان در لیگ دسته سه به مرحله بعدی چه بود؟

فوتبال استان سال گذشته ۲ نماینده در لیگ دسته سه داشت که یکی از این تیم ها تا آستانه صعود رفت ولی متاسفانه از رفتن به مرحله بالاتر بازماند.

تیم زنجانرود برای اولین بار در این دسته شرکت کرد که مشکلات مالی بسیاری داشت؛ برای حل این مشکل به شورای شهر و استانداری جهت کمک مالی به این تیم مراجعه کردیم ولی نتیجه ای از طرف مسولان نگرفتیم.

تیم دنیای طیور ابهر دیگر نماینده استان در این لیگ هم بازی بسیار خوبی داشت و در پایان با تفاضل گل حذف شد و یک بازی را نیز از دست داد.

ساختار باشگاهها با مشکلات مواجه است که باید این مشکلات امسال رفع شود.

ایرنا:‌ هیات فوتبال استان چه برنامه هایی برای کمک به باشگاه ها دارد تا عملکرد بهتری داشته باشند؟

در سال جدید آیین نامه هیات فوتبال استان زنجان تغییر یافت تا فرهنگ سازی لازم میان ورزشکاران این رشته در چارچوب قوانین فدراسیون فوتبال انجام شود.بخشی از مشکلات این باشگاهها به هیات و بخشی هم به بخش خصوصی مربوط می شود، مواردی از این مسایل نیز باید از سوی مسوولان استان پیگیری و رفع شود.

هیات فوتبال در چارچوب وظایف خود کوتاهی نکرده است. امسال بعد از سالها آیین نامه هیات فوتبال استان را تغییر دادیم تا آیین نامه ای در چارچوب فدراسیون فوتبال داشته باشیم و فرهنگ سازی لازم انجام شود و تیم ها نیز به این مسایل عادت کنند.

ضعف دیگر این رشته ورزشی در استان پای کار نبودن بخش صنعت است در جلساتی که با مسوولان ورزشی و استانی داشتیم پیشنهاد داده شد که صنعت و ورزش کنار هم باشند چون تا زمانیکه صنعت و مسوولان اراده و تلاش لازم را نداشته باشند همچنان با مشکلات سالهای گذشته دست به گریبان خواهیم بود.

همه رشته های ورزشی به خصوص رشته پرطرفدار فوتبال نیازمند حمایت لازم از سوی مسوولان، بخش خصوصی و صنایع است.

افزایش امیدها برای رشد و توسعه فوتبال زنجان در سال جدید

ایرنا:‌ هیات فوتبال زنجان دارای چه زیرساختهایی است؟

هیات فوتبال پیگیری امور مربوط به این رشته را برعهده دارد که در این راستا ۲ پروژه ورزشی بزرگ زنجان سالهای سال در رکود بود که یکی از این پروژه ها ورزشگاه امجدیه و دیگری ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان است.

در سفر استانی رییس جمهور که در بازدید از محل پروژه قول مساعد برای رفع مشکلات و بهره برداری از آن را در زمان مقرر دادند و در سخنرانی های خود نیز به این امر تاکید کردند که ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان شهریورماه امسال به بهره برداری برسد و بر همین اساس هیات فوتبال استان و استاندار زنجان نیز پیگیری می کنند و مردم زنجان و اهالی فوتبال نیز در انتظار تحقق وعده رییس جمهور در این خصوص هستند.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان پیشتر در اختیار اداره ساخت و توسعه اماکن ورزشی وزارت ورزش بود که اجرای مابقی پروژه به استان واگذار شد.

بر اساس آخرین پیگیری های انجام شده، کارهای اداری انتقال این پروژه از سطح ملی به استانی در حال انجام بوده و هنوز مراحل اداری آن به اتمام نرسیده است.

ورزشگاه امجدیه زنجان نیز که فرسوده و قدیمی شده، در مصوبات رییس جمهور قرار گرفته است به این این گونه که این ورزشگاه از طریق مولد سازی، نوسازی و بهسازی شود که می تواند از فروش بخشی از اموال مربوط، در ورزشگاه امجدیه عملیات ساخت و ساز انجام شود و با تکمیل شدن در اختیار فوتبالیست ها قرار گیرد.

بهره برداری از زیرساختهای ورزشی و تکمیل امجدیه می تواند به فوتبالسیت های استان کمک کند .

ایرنا: برای داشتن تیم در لیگ های معتبر چه اقداماتی انجام شده است؟

زنجان جوانان فوتبالیست با انگیزه و علاقه مند بسیاری دارد اما وقتی فوتبال استان ویترینی ندارد این ورزشکاران تا ۱۸ سالگی زحمت می کشند و مجبور می شوند برای رشد و پیشرفت و رساندن خود به جایگاه مورد انتظار به استانهای دیگر بروند چون استان زنجان تیمی ندارد.

استان به رغم داشتن استعدادهای بالا و قابل اعتنا در زمان حاضر شرایط لازم را برای به شکوفایی رساندن این استعدادها ندارد.

فوتبال زنجان با وجود استعدادهای بسیار زیاد و برتر در این رشته،‌ زیرساختهای لازم را برای شکوفایی ندارد.با وجود استعدادها و رخدادهای ورزشی خوب در رده های پایه، در ۲ دهه گذشته فوتبال زنجان تیمی در سطح کشور نداشته است.

عده ای از مسوولان کنونی زنجان که در سالهای گذشته مسوولیتی نداشتند، خود مطالبه گر تیم های برتر در زنجان بودند اما هم اکنون که در راس کار هستند می توانند اقدام و تلاشی در این خصوص انجام دهند و پاسخگو باشند.

در واقع مدیران ارشد استان باید مشکل چندین ساله فوتبال زنجان را حل کنند، هیات فوتبال در چارچوب آیین نامه خود کار می کند و نمی تواند باشگاهداری کند اما باید تلاش کنیم تا فوتبال زنجان در سطح کشور وجهه‌ای داشته باشد.

سال گذشته تیم پیکان را به استان آوردیم و اما چون زیرساخت های لازم را نداریم هیچ تیمی مانند این تیم قبول نمی کند در زنجان بازی کند.

امکانات به حد کافی برای میزبانی نیز نداریم و تنها راهکار این است که مدیران ارشد و در راس آن استاندار و بخش صنعت در پی حل این مشکل جوانان ورزشکار و ورزشدوست باشند چرا که به هیچ عنوان با هزینه شخصی امکان اداره این ورزش وجود ندارد. باید با شفاف سازی و ارایه راهکارهای عملی گره های کور این ورزش باز شود.

رسانه های استان نیز ورزش زنجان را به خصوص در رشته فوتبال کمک کنند. این امر در جلب و جذب حامی مالی بسیار موثر خواهد بود.

افزایش امیدها برای رشد و توسعه فوتبال زنجان در سال جدید

ایرنا: فوتبال زنجان چه رویدادهایی را پیش رو دارد؟

طی هفته جاری خانم افسانه چترنور با خانم زهرا قنبری برای کسب کفش طلایی و خانم گل ایران رقابت خواهند کرد که موفقیت آنها افتخاری برای استان خواهد بود.

فعالیت ۲۶ مدرسه فوتبال به رغم کمبود امکانات از نقاط قوت فوتبال زنجان است.

امیدواریم امسال برای ورزش فوتبال ما سال خوبی هم از بُعد عمرانی و هم از بُعد اسپانسر باشد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه مسوولان شهر پاسخگو باشند و به مطالبات جواب دهند.

بی پرده باید گفت امکانات فوتبال ما صفر است و این مربوط به امسال و سالهای اخیر نیست بلکه سالهای طولانی است که ورزشگاه ۱۵ هزار نفری و امجدیه این شهر رها شده است.

سال خوبی را برای فوتبال استان امید داریم چراکه سال گذشته مسوولان کشوری و استانی این قول را به جامعه فوتبال زنجان دادند که با تحقق آنها به یقین فوتبال استان روزهای رو به رشدی را تجربه خواهد کرد و به جایگاه واقعی خود دست خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha