بازنشر خبر دروغ برای تخریب دولت/ رشد پایه پولی در ۱۴۰۲ به کمترین رقم ۵ سال اخیر رسید

تهران- ایرنا- بلافاصله پس از آنکه بانک مرکزی از کاهش نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد، رسانه‌های نزدیک به دولت قبل با بازنشر خبر کذب ۷ ماه قبل، تلاش کردند وضعیت شاخص‌های پولی را بحرانی و مدیریت پولی بانک مرکزی را مخدوش جلوه دهند.

به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر، خبر کذبی در برخی رسانه‌های نزدیک به دولت قبل منتشر شده که در آن ادعا شده که دولت سیزدهم رکورد چاپ پول را شکسته است. استناد این رسانه‌ها به نموداری است که یکی از رسانه‌های این جریان در شهریور سال ۱۴۰۲ ساخت و در آن با بررسی رشد ۱۲ ماهه پایه پولی در حد فاصل فروردین ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۲، مدعی «شکسته شدن رکورد چاپ پول در تمام ادوار» شد!

بازنشر خبر دروغ برای تخریب دولت/ رشد پایه پولی در ۱۴۰۲ به کمترین رقم ۵ سال اخیر رسید
نموداری که رسانه‌های حامی دولت قبل با استناد به آن، مدعی شکسته شدن رکورد «چاپ پول» آن هم در «تمام ادوار» شدند!

پس از انتشار چنین خبر نادرستی، ایرنا در گزارشی، شاخص رشد پایه پولی در سال های پس از انقلاب را بررسی کرد که در آن مشخص شد رکورد رشد پایه پولی در این فاصله زمانی، مربوط به دهه ۸۰ است. علاوه بر این، بررسی بیشتر سابقه این شاخص نشان می دهد رکورد تاریخی رشد پایه پولی در سال ۵۳ و رقم ۶۵.۱ درصدی است. پس از آن هم در سال ۵۷ این شاخص رشد ۶۳.۸ درصدی را تجربه کرد. پس از آن و تاکنون، هیچگاه این شاخص رشد بالای ۶۰ و حتی بالای ۵۰ درصد را تجربه نکرد.

پس از انتشار گزارش ایرنا و روشن شدن دروغ بودن ادعای شکسته شدن رکورد چاپ پول در دولت سیزدهم، رسانه منتشر کننده خبر مذکور اقدام به اصلاح خبر کرد.

بازنشر خبر دروغ برای تخریب دولت/ رشد پایه پولی در ۱۴۰۲ به کمترین رقم ۵ سال اخیر رسید
نمودار اصلاح شده توسط رسانه منتشر کننده خبر

پس از آنکه رسانه منتشر کننده خبر، اقدام به اصلاح خبر اولیه خود کرده و از ادعای خود عقب نشینی کرد، رسانه های حامی دولت گذشته حاضر به انتشار خبر اصلاحی نشدند.

این رسانه ها اکنون و پس از گذشت ۷ ماه از انتشار خبر کذب اولیه و اصلاح آن توسط رسانه منتشر کننده خبر، اقدام به بازنشر همان خبر کذب اولیه شدند. بازنشر هماهنگ ادعای کذب ۷ ماه قبل توسط رسانه های حامی دولت گذشته درست در همان روزهایی انجام شد که بانک مرکزی از کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد رسید که کمترین نرخ در ۵ سال اخیر به شمار می‌رود. همچنین نرخ رشد پایه پولی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۹.۶ درصد رسید که کمترین نرخ در ۵ سال اخیر است.

رسانه های حامی دولت قبل پس از اعلام این ارقام از سوی بانک مرکزی، اقدام به سانسور آن کرده و در اقدامی هماهنگ به بازنشر خبر کذب ۷ ماه پیش درباره پایه پولی پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha