۲۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85436303
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به آداب و رسوم مردم همدان در عید سعید فطر

۲۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۱۰
کد خبر: 85436303
نگاهی به آداب و رسوم مردم همدان در عید سعید فطر

همدان- ایرنا- یک ماه عبادت، روزه داری و بندگی ناب و خالصانه با درگاه احدیت به پایان رسید و شمیم دل انگیز عید سعید فطر از باغ رحمت الهی طنین انداز شد، مردم دارالمومنین همدان همچون سایر ایرانیان رسم و رسوم و آدابی خاص این مناسبت فرخنده دارند که از دیرباز تاکنون آنرا حفظ کرده اند.

به گزارش ایرنا، امروز عید سعید فطر است نتیجه پرهیزکاری، عبادت و صبر، روز بازگشایی برای ورود به بهشت، روزی که مومنان و بندگان شایسته و لایق خدا، این پیروزی را جشن می گیرند.

رمضانی دیگر و ماه مهمانی خدا به پایان رسید و طنین الوداع روزه داران به گوش می رسد روزه دارانی که سحرگاهان با ذکر اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ، خداوند را به نام های اعظمش قسم دادند تا زمانی که با نوای خوش رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا افطار کردند.

مومنان و روزه دارانی که در شب های قدر، با ذکر دعای جوشن کبیر اسم و صفت خداوند را شمردند و از درگاهش طلب مغفرت کردند.

و هم اینک پس از یک ماه بندگی و تمرین دوری از گناه با پاکی جان جشن شکر و دوری از معصیت بر پا کردند و با شرکت در نماز عید فطر تصویری از همدلی، خداجویی و وحدت را به نمایش گذاشتند.

و اما مردم در اقصی نقاط کشور ایران اسلامی از جمله همدان در روز عید آداب و رسوم خاصی دارند که در این روز انجام می دهند سنت هایی که به مردم دیار هگمتانه گره خورده است.

دید و بازدید با اعضای خانواده از مهم‌ترین برنامه همدانی ها در این عید بزرگ است علاوه بر این بازدیدهای معمول مردم برای دیدن خانواده های عزادار که تازه عزیزی را از دست داده‌اند می روند و با آنها همدردی می کنند.

بردن عیدی برای نوعروسان از دیگر آداب و رسوم زیبا و خاطره انگیز مردم این دیار است و این رسم به این گونه است که در دوران نامزدی این هدیه از سوی خانواده پسر پیشکش عروس می شود اما در اولین سال پس از ازدواج خانواده دختر به نوعروس و تازه داماد عیدی می دهند.

نگاهی به آداب و رسوم مردم همدان در عید سعید فطر

در این آیین که در خانواده های روستایی بیشتر و مفصل تر برگزار می شود خانواده داماد چند نفر از زنان فامیل را برای عیدی بردن دعوت می‌کند مقداری شیرینی، برنج، قند، روغن و هدایای مخصوص عروس مثل طلا، لباس وسایل آرایشی را در مجمع ها(سینی بزرگ) قرار می دهند و با کشیدن پارچه قرمز رنگ آن را تزیین کرده و پیشکش عروس می کنند.

مردم همدان در روز عید فطر اگر در فصل گرم سال باشد به دشت و طبیعت می روند و پس از یک ماه روزه داری غذاهای سبک و مقوی صرف می کنند.

کدبانوهای باسلیقه همدانی معتقدند که در روز عید فطر باید غذاهای سبک و معمولی خورد، چراکه بعد از یک ماه روزه‌داری بدن باید آمادگی پیدا کند تا به روال قبل برگردد.

یکی از غذاهایی که بیشتر بانوان همدانی در روز عید فطر طبخ می کردند آش ترشی (آش خشکبار) است.

نگاهی به آداب و رسوم مردم همدان در عید سعید فطر

به اعتقاد آنها آش ترشی صفرا بر بدن است و خوردن این آش دستگاه گوارشی را جلا می‌دهد و اگر ماه رمضان همزمان با فصل بهار باشد، آش ترشی را مصرف می‌کنند که بدن از یک مرحله وارد مرحله‌ای دیگر شود.

این سنت دیرینه هنوز هم در بیشتر خانواده های همدانی رایج است و روز عید فطر عطر خوش آش ترشی در کوچه پس کوچه های همدان به خصوص محله های قدیمی به مشام می رسد.

همدانی ها در این آش از مواد مغذی از جمله گردو، آلو، میوه‌های خشک و خرما استفاده و با سبزی‌های محلی آن را طبخ می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha