سه جاذبه طبیعی شهرستان بویراحمد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است

یاسوج - ایرنا -سه جاذبه ارتفاعات کوه درشک، آبشار یاسوج و آبشار تنگ تامرادی که در نزدیکی شهر یاسوج معروف به پایتخت طبیعت ایران مرکز شهرستان بویراحمد قرار دارد در فهرست آثار طبیعی ثبت شده است.

به گزارش ایرنا،«به یاسوج شهر آبشارهای خروشان خوش آمدید» این جمله‌ایست که در ورودی شهر یاسوج به چشم می‌خورد و خبر از سفری پرهیجان و خاطره‌انگیز می‌دهد،اما جاذبه های این سرزمین خاطره انگیز به آبشارهای خروشانش محدود نمی‌شود و اینجا با وجود پیست اسکی کاکان،روستای کریک،دشت راق،تنگه گنجه‌ای و پارک جنگلی جورچینی از زیبایی هایی طبیعی را در دل خود جای داده است.

'شهرستان بویراحمد که از شمال با شهرستان‌های دنا و مارگون، از شمال شرقی با شهرستان سمیرم استان اصفهان، از غرب با شهرستان کهگیلویه، از جنوب غربی با شهرستان چرام،

از جنوب با شهرستان‌های رستم و ممسنی استان فارس و از شرق با شهرستان سپیدان استان فارس همسایه است در ارتفاع یکهزار و ۸۶۴ متر از سطح دریا قرار دارد بهشتی از طبیعت خدادادی در جنوب کشور محسوب می شود.

حکایت سه جاذبه طبیعی شهرستان بویراحمد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است

یاسوج مرکز شهرستان بویراحمد در گویش محلی یاسیچ به معنای جایی که گل‌های یاس در آن به صورت فراوان می‌رویند است این شهر به علت قرار گرفتن در دامنه قله دنا (بلندترین قله زاگرس)، دارا بودن رودخانه های بشار و مهریان، آبشار یاسوج، دریاچه سد شاه قاسم، چشمه‌های متعدد، جنگل‌های بلوط و برخورداری از آب و هوای مطبوع در طول چهار فصل، به عنوان پایتخت طبیعت ایران مشهور شده‌است و قرار گرفتن تنها سه جاذبه از این میراث طبیعی نشان دهنده این واقعیت است که اینجا باید خاص باشد.

کوه درشک کجاست و چرا در فهرست آثار ملی ثبت شد

رشته کوه درشک که در روستای اولادعلی مومن از توابع شهرستان بویراحمد در ۱۵ کیلومتر شهر یاسوج قرار دارد جدیدترین اثری است که اواخر سال گذشته در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

درشک به معنای ۲ کوه به هم چسبیده است که با وجود طبیعت منحصر به فرد آن تاکنون ناشناخته باقی مانده و در رسانه های ارتباط جمعی کمتر سخنی از آن به میان آمده است.

حکایت سه جاذبه طبیعی شهرستان بویراحمد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد گفت: رشته کوه درشک با وجود ناشناخته ماندن آن اما دارای طبیعت بکر، منحصربه فردی و زیبایی های طبیعی متنوع است به همین علت در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کاظم رحمانی افزود: وجود چندین غار آهکی در زیر زمین از ویژگی های منحصربه فرد این منطقه است.

وی بیان کرد: قرار داشتن یک چاه آب با عمق ۴۰۰ متر از دیگر جاذبه های طبیعی رشته کوه درشک است که در بالای ارتفاعات آن قرار دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد تصریح کرد: وجود گونه های متنوع درختان از جمله گیلاس وحشی،بلوط، زبان گنجشک و زالزالک ارتفاعات درشک را به بهشتی زیبا تبدیل کرده است.

حکایت سه جاذبه طبیعی شهرستان بویراحمد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است

رحمانی تصریح کرد: این منطقه همچنین به علت قرار داشتن در نزدیکی اتراقگاه های عشایری دارای جذابیت های مردم شناسی نیز می باشد.

آبشار تامرادی

آبشارتامرادی دیگر جاذبه شهرستان بویراحمد است که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده،طبیعت بکر، جنگل های بلوط و امکان آب بازی اینجا را منحصربه فرد کرده است.

نخستین آبشاری که در تنگ تامرادی چشم نوازی می کند آب آن از بالا روی سنگی که به صورت عمودی قرار گرفته می‌ریزد و بعد وارد یک حوضچه فیروزه‌ای رنگ می‌شود کمی دورتر آبشار دیگری وجود دارد و همین‌طور که بالا می‌روید، آبشارهای کوچک و بزرگ زیبایی می‌بینید و بعد به جایی می‌رسید که دیگر فضا کاملا کوهستانی می‌شود و شما دیگر جریان آب را نمی‌بینید، درست در همین جاست که باید مسیر خود را به سمت راست کج کنید و از بین صخره‌های بزرگ، دوباره خود را به مسیر آب نزدیک کنید.

حکایت سه جاذبه طبیعی شهرستان بویراحمد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است

همچنین در این مسیر غارهای زیبایی وجود دارند که آب از بین آنان عبور می‌کند و به همین دلیل فضای مرطوبی دارند تا چجایی که قطرات آب از سقفشان چکه می‌کند،البته زیبایی این تنگه تنها به جریان آب آن محدود نمی‌شود و پرندگان شکاری و غیرشکاری مثل عقاب، کبک و پرستو اینجا را دلرباتر کرده است.

تامرادی ترکیبی از آبشار، رودخانه و حوضچه‌های آب فیروزه‌ای رنگ اما نام این تنگه از کجا می‌آید؟ یکی از طوایف ایل بویراحمد در این منطقه زندگی می‌کنند که نامشان تامرادی است و به همین سبب این منطقه را به همین اسم گذاشته‌اند.

جنگ تامرادی در سال ۱۳۰۹ در همین منطقه به وقوع پیوست جنگی که بین نیروهای دولت پهلوی و طوایف بویراحمدی شکل گرفت و به شکست نیروهای دولتی منجر شد اما برخی از مورخان می‌گویند که جنگ میان آریوبرزن، سردار ایرانی و اسکندر مقدونی هم در همین ناحیه بوده است. حتی آثاری از دوره هخامنشیان هم در اطراف این تنگه و همچنین روستاهای اطراف آن کشف شده که نشان از ارزش و قدمت تاریخی آن دارد.

رحمانی،رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد می گوید: منطقه تامرادی به علت اینکه منطقه است متشکل از جاذبه های تاریخی، آبشار، جنگل های بکر و پوشش متنوع حیات وحش از مناطق منحصر به فرد این شهرستان است که سالیانه میزبان شمار زیادی از گردشگران است.

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج از دیگر جاذبه های طبیعی شهرستان بویراحمد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده و این سرزمین در فاصله ۲ کیلومتری مرکز شهر یاسوج و در شمال یاسوج قرار گرفته است.

این آبشار با ارتفاع ۱۰ متر،از آب چشمه‌های موجود در کوه‌های زاگرس می‌جوشد، اینجا نهرهای آب در بستر مارپیچ شبکه‌ای، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و مملو از گل‌های رنگارنگ بهشتی از زیبایی های طبیعی را به روی انسان می گشاید.

حکایت سه جاذبه طبیعی شهرستان بویراحمد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است

پارک آبشار یاسوج به‌دلیل پتانسیل طبیعی نقطه شرقی غربی درست شده و درختان زیبایی نیز در مسیر رودخانه آبشار رشد کرده و همچنین حصار دیوار مانندی وجود دارد که 2 رشته‌کوه در پیرامون آن ایجاد شده و وجود منظره‌های زیبایی با هدایت آب رودخانه به درون استخرها، حوضچه‌ها، ایجاد آبریزها و آبشارهای کوچک خلق شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد در خصوص آبشار یاسوج نیز می گوید که این جاذبه بسیار تماشایی به علت ارتفاع بلند آبشار، طبیعت زیبا،نهرهای مارپیچ،درختان سربه فلک کشیده در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

رحمانی افزود: آب و هوای بسیار دلپذیر در فصول بهار و تابستان، قرار داشتن در نزدیکی شهر، وجود زیرساخت هایی مانند سکوی نشستن، اقامتگاه و امکاناتی مانند رستوران آبشار یاسوج را به یکی از جاذبه های پرمخاطب شهرستان بویراحمد تبدیل کرده است.

کدام آثار در فهرست آثار ملی ثبت می شود؟

میراث طبیعی ملی ایران توسط وزارت میراث فرهنگی ایران شناسایی، معرفی و ثبت می‌شود و شامل محدوده‌های جغرافیایی طبیعی و مناطق خاصی از کشور است که به علت کیفیت ویژهٔ فیزیکی و زیست‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آن‌ها تعیین و تحت حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار می‌گیرد.

همچنین بقایای زمین‌شناسی و محوطه‌های برآمده از آن و آنچه از تبادل انسان با طبیعت به وجود آمده، مناطق جغرافیایی حفاظت‌شده، آثار زیستی و جانوری و … را نیز شامل می‌شود. کوه دماوند اولین میراث طبیعی و باداب سورت دومین میراث طبیعی ملی ثبت شده ایران است.

ثبت میراث طبیعی ایران در راستای اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۲ و آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت وزیران بوده که در ۲۵ دی ۱۳۸۶ تدوین شده و نخستین اثر ثبت شده (کوه دماوند) در ۱۳ تیر ۱۳۸۷ به ثبت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha