۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۵۰
کد خبر: 85436456
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مرمت فاز سوم امامزادگان فضل و یحیی(ع) محلات کلید خورد

خمین - ایرنا - معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمتی فاز سوم امزادگان فضل و یحیی(ع) شهرستان محلات خبر داد.

حسین محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: فاز دوم مقاوم‌سازی جداره‌ها به اتمام رسیده و مرحله سوم عملیات مرمتی امام زادگان فضل و یحیی(ع) که شامل نماسازی و تکمیل تاسیسات برقی است، آغاز شد.

وی بیان کرد: محوطه امامزاده دارای پلانی مستطیل شکل با ابعاد ۵ در۱۷ متر است و از قبه، رواق و ایوان‌های آجری تشکیل می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: بقعه این بنا ابعادی برابر با ۱۷ در ۱۱ و نیم دارد، اطراف حیاط آن حجره‌هایی دیده می‌شود و در تمام اضلاع بقعه، به جزء شاه‌نشین، دری برای ورود و خروج وجود دارد.

محمودی اضافه کرد: قسمت شاه‌نشین محراب نصب شده که گچبری آن از آثار نفیس و منحصر به فرد قرن پنجم تا ششم است.

وی گفت: ضریح این امامزادگان از جنس طلا و سنگ مزار به صورت کاشی است و تاریخ بر روی آن ۱۳٠۹ ثبت شده است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی عنوان کرد: محراب امامزاده یحیی به شماره ۱۳٠۶ در ۱۵ آذرماه ۱۳۵۵ به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده و این بنا دارای گنبد پیازی دوپوسته است و در قطر، اندازه‌ای بزرگتر از ساق گنبد دارد و ارتفاع آن از عرض بیشتر است.

شهرستان محلات با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی اراک مرکز استان مرکزی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha