۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۲۹
کد خبر: 85436611
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: ویتنام اولویت همیشگی دیپلماسی همسایگی ماست

۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۲۹
کد خبر: 85436611
چین: ویتنام اولویت همیشگی دیپلماسی همسایگی ماست

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای ویتنامی خود تاکید کرد:‌ پکن همیشه هانوی را اولویت دیپلماسی همسایگی خود می‌داند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، وانگ یی در دیدار با بوی تان سون همتای ویتنامی خود، اظهار داشت: روابط پکن و هانوی از زمانی که روسای دو کشور طرح «ساخت یک جامعه با آینده مشترک» را اعلام کردند، به سرعت توسعه یافت.

وی افزود: آینده ای که دارای اهمیت راهبردی است و به این جمله؛ «دوستی بین ویتنام و چین بسیار عمیق است، زیرا ما هر دو رفیق و برادر هستیم» معنای جدیدی می‌دهد

وانگ با بیان اینکه پکن همیشه هانوی را عنوان اولویت دیپلماسی همسایگی می‌داند، تصریح کرد: آماده همکاری با ویتنام برای پیشبرد توافقات سران طرفین، ایجاد برنامه‌های مستحکم برای مبادلات و همکاری‌های دوجانبه و پیشبرد طرح «ساخت یک جامعه با آینده مشترک» هستیم.

وی افزود: طرفین باید بر گسترش همکاری ها در زمینه‌های مختلف از جمله تقویت ارتباطات راهبردی در سطح بالا، تسریع در همسویی راهبردی‌های توسعه، سرمایه‌گذاری اقتصادی و تجاری، اقتصاد دیجیتال، توسعه سبز، انرژی‌های جدید و موادمعدنی کلیدی تلاش کنند.

وزیر امور خارجه چین ضمن تاکید برای تلاش مشترک برای برابری و عدالت بین‌المللی و حمایت از یکدیگر در موضوعات مربوط به منافع مشترک اصلی، تصریح کرد:‌ لازم است از هرچی که موجب صلح و ثبات منطقه را تضیف می‌کند، هوشیاریانه عمل کنیم.

چین: ویتنام اولویت همیشگی دیپلماسی همسایگی ماست


بوی تان سون وزیر امور خارجه ویتنام در دیدار وانگ هم اظهار کرد: هانوی به عنوان یک همسایه، رفیق و برادر از توسعه پکن حمایت می‌کند و همیشه چین را به عنوان اولویت اصلی و انتخاب استراتژیک روابط خارجی ویتنام می‌داند.

وی افزود: هانوی، مایل به حفظ هماهنگی نزدیک با پکن، گسترش سرمایه‌گذاری اقتصادی و تجاری، همکاری‌های داخلی، ترویج فعالانه دوستی ویتنام و چین، پیشبرد طرح «ساخت یک جامعه با آینده مشترک» است که دارای اهمیت راهبردی دارد و منافع بیشتری برای دو ملت ارمغان می‌آورد.

«بوی تان سون» با بیان اینکه ویتنام به اصل «چین واحد» پایبند است و قاطعانه از موضع پکن در رابطه با مسائل «تایوان، شین‌جیانگ و شی‌جانگ» حمایت می‌کند، تاکید کرد: هانوی با مداخله در امور داخلی سایر کشورها به بهانه حقوق بشر و دموکراسی مخالف بوده و هماهنگی چندجانبه با چین را برای حفظ مشترکات تقویت خواهد کرد.

این مقام ویتنامی تصریح کرد: هانوی مایل به همکاری با پکن برای پیشبرد توافقات سران دئو کشور، مدیریت اختلافات، گسترش همکاری‌ةای دریایی و حفظ صلح و ثبات در دریای چین جنوبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha