نقشه کتابخانه مرکزی شیراز نهایی شد

۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85437466
نقشه کتابخانه مرکزی شیراز نهایی شد

شیراز - ایرنا - استاندار فارس گفت: طرح کتابخانه مرکزی شیراز نهایی شده و لازم است که با استفاده از اعتبارات سفر دوم دولت و همکاری شهرداری شیراز عملیات احداث آن هرچه سریعتر آغاز شود.

به گزارش ایرنا، محمدهادی ایمانیه، یکشنبه در نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس بر افتتاح پروژه‌های کتابخانه‌ای با پیشرفت بالا تاکید کرد و افزود: پروژه‌های کتابخانه‌ای همه شهرهای فارس باید با کمک شهرداری‌ها از طریق پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی از درآمد آنها تکمیل و بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها در این زمینه قانون تکلیفی دارند، گفت: امید است با این همکاری، امسال ۱۷ پروژه کتابخانه عمومی فارس به بهره‌برداری برسد.

استاندار فارس اضافه کرد: پروژه بهسازی کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب شیراز به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه این شهر به مراحل پایانی خود رسیده و اردیبهشت ماه امسال افتتاح می‌شود.

ایمانیه ادامه داد: چند دستگاه خوردو برای راه اندازی کتابخانه سیار در فارس خریداری شده و لازم است سازمان برنامه و بودجه استان برای تجهیز این خودروها همکاری کند.

وی اظهار کرد: طرح ایجاد کتابخانه‌های سیار را تحولی در ارائه خدمات کتابخوانی به مناطق محروم استان است.

ایمانیه اضافه کرد: راه‌اندازی چندین سالن مطالعه مجهز برای دانش آموزان در شیراز و دیگر نقاط استان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش در دستورکار قرار گیرد.

استاندار فارس گفت: جلسات انجمن استان باید به صورت منظم هر دو ماه و در شهرستان‌ها نیز به ریاست فرمانداران برگزار شود.

نقشه کتابخانه مرکزی شیراز نهایی شد

کتابخانه صدرا با کمک آستان شاهچراغ (ع) ساخته می‌شود

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس در این نشست گفت: ایجاد کتابخانه در شهر صدرا از جمله مصوبات نشست پیشین انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس و مطالبه مردم شهر صدرا بوده که پیگیری شده است.

محمدحسین فیروزی افزود: قرار است با همکاری آستان مقدس شاهچراغ (ع) کتابخانه استاندارد در فاز یک شهر صدرا احداث شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ساخت کتابخانه بزرگ شهر صدرا نیز از سوی شرکت عمران صدرا آغاز شده است.

فیروزی گفت: سال گذشته سه جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس تشکیل شد و انجمن فارس و استاندار به دلیل عملکرد مطلوب در این حوزه، به عنوان مقام برتر در هفته کتاب انتخاب شدند.

نقشه کتابخانه مرکزی شیراز نهایی شد

رشد پنج درصدی تحقق سهم کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌های فارس

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: سال ۱۴۰۲ با حمایت شهرداران و مقامات ارشد استان، تحقق اعتبارات نیم درصد کتابخانه‌های عمومی نسبت به سال ۱۴۰۱، بیش از پنج درصد رشد داشت که امیدواریم این پرداخت، امسال به نقطه مطلوب خود نزدیک شود.

فیروزی درباره پروژه کتابخانه مرکزی شیراز گفت: اعتبار مصوب سفر دولت برای ساخت کتابخانه هنوز ابلاغ نشده و پس از ابلاغ این اعتبار مرحله عمرانی ساخت کتابخانه مرکزی شیراز آغاز می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ادامه داد: بازگشایی کتابخانه عمومی شهید دستغیب پس از پایان بهسازی و باز طراحی کتابخانه رئیسی در سال جاری در مجموع ۴۰ درصد به زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز افزوده می‌شود.

وی اعلام کرد: ۱۷ پروژه کتابخانه‌های عمومی در استان آماده بهره‌برداری است و با همکاری شهرداری شیراز سه فرهنگسرای بزرگ در این شهر به ایجاد کتابخانه اختصاص می‌یابد.

فیروزی اظهار کرد: سال جاری، سال تحول در حوزه کتابخانه‌های عمومی به ویژه در شهر شیراز است.

وی گفت: یک دستگاه اتوبوس برای ایجاد کتابخانه سیار از سوی شهرداری شیراز واگذار شده است که تجهیز این واحد سیار در سال جاری انجام و به چرخه خدمات کتابخانه‌ها در شهر شیراز افزوده می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: کتابخانه‌های عمومی شهر داریون، شهر خان زنیان و روستای سی یخ دارنگون شهرستان شیراز نیز در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

فیروزی بیان کرد: در قالب جشنواره مردمی نذر کتاب فارس که سال گذشته اجرا شد، بیش از ۲۱۰ هزار جلد کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی هدیه شد که این میزان معادل ۱۰ درصد تعداد کتاب‌های اهدایی به کتابخانه‌های عمومی در کل کشور بود.

شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی سال ها از داشتن یک کتابخانه مرکزی محروم بود تا اینکه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مراسمی با حضور استاندار فارس و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کلنگ ساخت این کتابخانه به زمین زده شد.

کلنگ کتابخانه مرکزی شیراز در ۱۷ هزار متر مربع زیر بنا در غرب میدان ولیعصر (عج) احداث می‌شود و براساس پیش‌بینی مجری پروژه یعنی اداره‌کل راه‌وشهرسازی فارس تکمیل کتابخانه مرکزی شیراز نیازمند بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

این پروژه که از مطالبه‌های دیرینه مردم شیراز است، در قالب مصوبات سفر استانی رئیس جمهور نیز جای گرفته تا "بخشی از اعتبار" مورد نیاز این زیرساخت فرهنگی از این محل اختصاص یابد.

نوسازی کتابخانه ۷۰ ساله شهید دستغیب شیراز نیز از سال ۱۳۹۸ وارد فاز اجرایی شد. این کتابخانه قرار است با ۲ سالن مطالعه ویژه بانوان و آقایان، سالن مطالعه گروهی، سالن مطالعه خصوصی و وی آی پی، بخش کودک و نوجوان، بخش بازی، بخش مرجع، بخش نشریات، سالن جلسات، نگارخانه، کافه کتاب و ، مخزن کتاب بازسازی و در اختیار مردم گذاشته شود.

فارس ۲۵۹ کتابخانه عمومی فعال دارد، مراکز همه شهرستانهای ۳۷‌گانه آن از کتابخانه‌ برخوردارند و دارای پنج کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha