مرگ مادر باردار در دزفول به یک مورد در سال کاهش یافت

دزفول – ایرنا – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه تمام تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی به صفر رساندن آمار مرگ مادران باردار است، گفت: میزان مرگ مادران باردار در دزفول طی سال ۱۴۰۲ به یک مورد کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، مهشید عصار روز یکشنبه در نشست خبری رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با خبرنگاران در سالن نشست‌های این دانشگاه، افزود: مرگ مادران باردار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول از ۱۰ مورد در سال ۱۴۰۰ به سه مورد در سال ۱۴۰۱ و یک مورد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است حال آنکه بخش زیادی از شهرستان را مناطق سخت گذر کوهستانی شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه امدادرسانی به مادران باردار این مناطق با دشواری بسیار زیاد انجام می‌شود، ادامه داد: بسیاری از شاخص‌های بهداشتی دزفول از میانگین کشوری بهتر است.

عصار ادامه داد: حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول در تمام شاخص‌های میزان مرگ نوزادان، مرگ کودکان زیر پنج سال، مرگ مادران باردار و همچنین شاخصهای مراقبت گروههای سنی مختلف از جمله مراقبت جوانان نوجوانان طی سال ۱۴۰۲ بهبود یافته است.و در حوزه پوشش مراقبت سلامت از میانسالان و سالمندان به رتبه های سوم و هفتم کشوری دست یافته است .

وی با بیان اینکه میزان مرگ نوزادان در دزفول کاهش چشمگیری داشته است، گفت: میزان مرگ نوزادان به استناد سامانه های کشوری در خوزستان ۸.۳ به ازای هر یک هزار تولد است که این شاخص در کشور ۷.۹ و در دزفول ۷.۸ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: شاخص مرگ کودکان زیر پنج سال در خوزستان ۱۶.۳ به ازای هز یک هزار کودک است که این آمار در ‌کشور ۱۳.۹ و در دزفول ۱۱.۷ است.

وی با بیان اینکه بسیاری از شاخص‌های بهداشتی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول در حال ارتقا است، ادامه داد: ۷۰ درصد مساحت شهرستان دزفول را مناطق سخت گذر تشکیل می‌دهد که برای ارایه و ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی در آن مناطق اقدامات گسترده‌ای در طول سال انجام می‌شود.

سطح پوشش واکسیناسیون در دزفول ۹۹.۱ درصد است

عصار با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی دزفول درحوزه بهداشت حرفه ای هم موفقیتهای زیادی ازجمله کسب رتبه برتر ملی در خانه بهداشت کارگری و نیز کسب رتبه برتر کشوری در ایستگاه بهگر داشته است، گفت: این دانشگاه در بخش کنترل بیماری‌های واگیر جزو دانشگاه‌های موفق کشوری است به گونه‌ای که در برنامه کنترل ایدز در بین دانشگاههای همگروه کشور موفق به کسب جایگاه سوم ملی شد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی دزفول در ۶ ماه نخست سال گذشته براساس اعلام وزارت بهداشت با واکسیناسیون ۹۹.۱ درصد جمعیت هدف، رتبه نخست ملی را کسب کرد این موفقیت در حالی است که بخش زیادی از مساحت شهرستان جزو مناطق سخت گذر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزایش سواد سلامت جامعه را از جمله اولویت‌های معاونت بهداشت دانست و گفت: خودمراقبتی و افزایش سطح آگاهی بهداشتی از جمله نیازهای کنونی است که ورود رسانه‌ها به این عرصه می‌تواند نقش موثری در ارتقای سلامت جامعه داشته باشد.

وی افزود: شاخص‌های بخش بهداشت دارای مولفه‌های بسیاری است به همین دلیل همراهی رسانه‌ها در ارتقای آگاهی بخشی و سواد سلامت در جامعه بسیار حائز اهمیت است.

مرگ مادر باردار در دزفول به یک مورد در سال کاهش یافت

دانشگاه علوم پزشکی دزفول به جمعیتی بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر خدمات ارایه می‌کند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست گفت: هم اکنون چهار بیمارستان تامین اجتماعی، ‌آیت الله نبوی، تامین اجتماعی و پایگاه چهارم شکاری در دزفول وجود دارد که به زودی با بهره برداری از بیمارستان‌های یازهرا(س) و امام حسن مجتبی(ع) تعداد این بیمارستان‌ها به ۶ واحد افزایش می‌یابد.

محمدرضا ابیض افزود: اگرچه شهرستان دزفول دارای حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت است ولی هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی دزفول به جمعیتی بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر از شهرهای شمال خوزستان و استان‌های لرستان و ایلام خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌کند.

وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای افزایش ظرفیت تخت‌های بستری در این شهرستان افزود: افزایش تعداد تخت‌های بیمارستان بزرگ دزفول از ۶۷۰ به ۸۶۰ تخت فعال و بهره برداری از بیمارستان ۹۶ تخته تامین اجتماعی از جمله اقدام‌های شاخص در افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستان در این شهرستان طی ماه‌های اخیر بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: بهره برداری از بیمارستان بزرگ یازهرا(س) به طور جدی در حال انجام است که با تکمیل و فعال سازی این بیمارستان تا شهریورماه امسال ۵۰۱ تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی دزفول افزوده می‌شود.

ظرفیت دیالیز دزفول ۲ برابر می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه سال گذشته درصد اشتغال تخت بیمارستان بزرگ دزفول بیش از ۸۵ درصد بود، گفت: ۳۹ هزار بستری، ۱۵ هزار جراحی، ۱۷۸ هزار مراجعه به اورژانس و ۱۵۵ هزار مراجعه به درمانگاه‌های تخصصی دزفول سال گذشته به ثبت رسید.

ابیض بیان کرد: ظرفیت بخش دیالیز دزفول با افتتاح طبقه دوم این بخش به زودی به ۲ برابر افزایش می‌یابد ضمن اینکه بخش‌های روانپزشکی مردان، جراحی زنان، ان آی سی یو نوازدان و بخش پست آی سی یو از جمله طرح‌هایی است که برای توسعه خدمات درمانی در این شهرستان انجام شده است.

احداث ۲ مرکز منتخب شبانه روزی در دزفول پیگیری می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای کاهش هزینه خدمات درمانی به شهروندان ادامه داد: کلینیک‌های ویژه افشار و یا زهرا(س) دزفول با ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی با تعرفه‌های دولتی و با هزینه بسیار ناچیز، نقش موثری در ارتقای خمات درمانی داشته است.

وی ادامه داد: بخش دندانپزشکی با تعرفه‌های دولتی سال گذشته در دزفول فعال شده است که تا کنون خدمات گسترده تخصصی و عمومی دندانپزشکی به مردم ارایه شده است.

ابیض اظهار کرد: احداث سه مرکز منتخب شبانه روزی در دزفول هدف گذاری شده است که تا کنون مرکز منتخب سردشت به بهره برداری رسیده و ۲ مرکز دیگر در شهرهای امام و منتظران در حال پیگیری است.

زایمان به روش سزارین آسیب‌های فراوانی برای مادر و کودک دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول ترویج زایمان طبیعی را نیاز به کار رسانه‌ای دانست و گفت: زایمان به روش سزارین آسیب‌های فراوانی برای مادر و کودک دارد که فرهنگ سازی برای به حداقل رسیدن این نوع زایمان نیاز به کار رسانه ای دارد.

وی ادامه داد: زایمان طبیعی بدون درد از جمله جدیدترین روش‌هایی است که در بیمارستان بزرگ دزفول انجام می‌شود.

مرگ مادر باردار در دزفول به یک مورد در سال کاهش یافت

اورژانس دزفول روزانه ۷۰ ماموریت انجام می‌دهد

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست با اشاره به آمار عملکردی این اورژانس در سال گذشته گفت: بیش از ۸۰ هزار و ۴۰۰ تماس با سامانه ۱۱۵ اورژانس دزفول در سال ۱۴۰۲ گرفته شد که از این تعداد ۲۳ هزار مورد منجر به ماموریت شد.

رضا معمارزاده ادامه داد: ۶ هزار و ۳۵۲ ماموریت اورژانس دزفول در سال گذشته مربوط به حادثه ترافیکی و تصادفات بود.

وی با بیان اینکه روزانه ۷۰ مورد ماموریت توسط اورژانس دزفول در سال گذشته انجام شده است، گفت: ماموران اورژانس دزفول سال گذشته به ۲۰ هزار و ۸۵۵ مورد امدادرسانی کرده و به بیمارستان‌های دزفول انتقال داده‌اند.

رئیس اورژانس دزفول با بیان اینکه ۱۷ درصد تماس‌ها به این اورژانس مزاحم تلفنی بود افزود: متاسفانه سال گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ تماس مزاحمی به سامانه ۱۱۵ دزفول گرفته شده است.

سامانه اورژانس ناشنوایان در دزفول راه انداری می‌شود

معمارزاده گفت: سال گذشته سه دستگاه آمبولانس با هزینه ۱۲ میلیارد ریال بازسازی و ۲ پایگاه جاده‌ای و شهری بازسازی کامل شد.

وی با اشاره به ضعف و فرسودگی ناوگان آمبولانس‌های اورژانس دزفول ادامه داد: علاوه بر پنج دستگاه آمبولانسی که به تازگی به دزفول تخصیص داده شده است، بازسازی ۶ دستگاه آمبولانس موجود برای بازگشت به ناوگان اورژانس دزفول امسال اجرایی می‌شود.

رئیس اورژانس دزفول ادامه داد: افتتاح پایگاه اورژانس حمزه شیرین آب، احداث ساختمان جامع مرکز اورژانس و راه اندازی سامانه خدماتی به ناشنوایان از جمله طرح‌هایی است که امسال در دزفول به بهره برداری می‌رسد.

معمارزاده با بیان اینکه ایده اصلی خدمات رسانی اورژانس به ناشنوایان توسط دزفول در کشور مطرح و مورد استقبال قرار گرفته است، بیان کرد: تمام زیرساخت‌های این سامانه در دزفول ایجاد و به زودی امکان ارایه خدمات اورژانس به ناشنوایان این شهرستان فراهم می‌شود.

مرگ مادر باردار در دزفول به یک مورد در سال کاهش یافت

** مشکلی برای تامین داروی بیماران خاص در دزفول وجود ندارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه دارو از جمله کالای بسیار مهم و راهبردی است که متاسفانه بسیاری از امور درمانی به آن ختم می‌شود گفت: مصرف غیرعادی و نادرست دارو طی سال‌های اخیر افزایش یافته است که این شرایط در دزفول نیز همچون سایر مناطق کشور وجود دارد.

داود سلمان پور افزود: درخواست‌های کاذب برای دریافت آمپول در میان شهروندان وجود دارد که این مطالبه غیرعلمی هزینه‌های فراوانی به کشور تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: داروهای بیماران خاص بسیار گران هستند که خوشبختانه با اقدام‌های انجام شده مشکلی برای تامین داروی بیماران خاص در دزفول وجود ندارد و این داروها در کل شهرستان به طور مستمر توزیع می‌شود.

۴۰۰ قلم دارو با اجرای طرح دارویاب بیمه شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به اجرای طرح دارویاب و دستاوردهای اجرای این طرح در کشور گفت: طرح دارویار به دنبال حذف رانت در بخش دارو، تسهیل دسترسی بیماران به دارو و همچنین کاهش هزینه‌های تحمیلی بیماران بود که این طرح طی ۲ سال گذشته دارای دستاوردهایی بوده است.

وی ادامه داد: ۴۰۰ قلم دارو با اجرای طرح دارویار که تا پیش از آن بیمه نبودند زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و با این اقدام هزینه‌های تحمیلی به بیماران کاهش چشمگیر داشت.

والدین برای مصرف شیرخشک نوزادانشان به دنبال برند خاص نباشند

سلمان پور با اشاره به کمبود شیرخشک در کشور و دزفول طی چند هفته اخیر ادامه داد: تولید شیرخشک با توافق انجام شده میان دولت و تولیدکنندگان روند افزایشی داشته است که با پیگیری‌های انجام شده برای تخصیص شیرخشک به این شهرستان، بخش زیادی از کمبود شیرخشک در بازار دزفول کاهش یافته و طی ۲ هفته آینده این موضوع به شرایط پایدار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه والدین برای مصرف شیرخشک نوزادانشان به دنبال برند خاص نباشند، گفت: بخشی از انتقادات از کمبود شیرخشک، نه به خاطر کمبود شیر خشک بلکه به خاطر کمبود یک برند خاص شیرخشک در بازار است.

مجوزهای احداث کارخانه سرم سازی دزفول در حال اخذ است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه احداث کارخانه سرم سازی در دستور کار این دانشگاه است، گفت: مجوزهای اولیه و زیرساخت کارخانه سرم سازی انجام شده است و امیدواریم تا نیمه نخست امسال روند افتتاح این کارخانه عملیاتی شود.

وی با اشاره به وجود ۵۱ کارخانه و کارگاه غذایی در دزفول ادامه داد: تولیدات این کارخانه‌ها به ۱۸ کشور صادر می‌شود که با توجه به رعایت بالاترین سطح استاندارد بهداشتی در این شهرستان و نظارت‌های مستمر هیچ یک از محصولات غذایی این شهرستان توسط کشورهای مقصد بازگشت داده نشده‌اند.

دزفول دارای ۲ مرکز ناباروری سطح ۲ و سه است

سلمان پور با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی دزفول با توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات به دنبال به حداقل رساندن مراجعه شهروندان به شهرهای دیگر برای درمان است بیان کرد: سطح مراجعات به مراکز درمانی دزفول رشد بسیار زیادی دارد و هم اکنون بیماران از استان‌های مختلف برای دریات خدمات درمانی به این شهرستان مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲ مرکز ناباروری در دزفول وجود دارد گفت: مرکز درمان سطح ۲ ناباروری در یازهرا و مرکز درمان ناباروری سطح سه ام البنین از جمله مراکز مهمی است که هم اکنون به جمعیت زیادی از زوج‌های نابارور در استان‌های مختلف در حال ارایه خدمات است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به برنامه ریزی وزارت بهداشت برای احداث مراکز منتخب شبانه روزی ادامه داد: ۲۲۰ نقطه برای ایجاد مرکز منتخب شبانه روزی در کشور هدف گذاری شد که نخستین مرکز منتخب کشور در سردشت دزفول راه اندازی شد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی دزفول در میان دانشگاه‌های تیپ سه، رتبه نخست کشور را دارد؛ همچنین این دانشگاه در میان ۶۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور دارای رتبه سوم کشوری در ارایه خدمات به میانسال و رتبه ۹ کشور در ارایه خدمات بهداشتی به سالمندان است.

دانشگاه علوم پزشکی دزفول یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خوزستان است که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کند؛ این دانشگاه در مساحت ۱۵ هزار مترمربع توسط وزارت بهداشت ساخته شد.

دانشگاه علوم پزشکی دزفول دارای ۱۰۸ عضو هیات علمی است.

وزارت بهداشت برای بخش‌ها و طرح‌های متعدد بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده که نشان از روند پرشتاب توسعه بهداشت و درمان این شهرستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha