۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۰۹
کد خبر: 85438050
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کلیسای اتحاد ژاپن بدنبال حضور در آمریکا

۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۰۹
کد خبر: 85438050
کلیسای اتحاد ژاپن بدنبال حضور در آمریکا

تهران- ایرنا- کلیسای اتحاد ژاپن بعد از نفوذ گسترده سیاسی در دولت این کشور حال چشم به نفوذ در داخل آمریکا و تاثیرگذاری بر تحولات داخلی در بزرگترین متحد کشور آفتاب تابان دارد.

به گزارش ایرنا، مجله آمریکایی تایم در گزارشی تفصیلی به نحوه شکل‌گیری و نفوذ کلیسای اتحاد در ژاپن پرداخت و نوشت که این کلیسا اکنون و بدنبال فشارهای فزاینده بعد از ترور شینزو آبه نخست وزیر اسبق، بدنبال حضور گسترده‌تر در داخل آمریکاست.

در تاریخ هشتم جولای ۲۰۲۲ (۱۷ تیر ۱۴۰۱)، شینزو آبه نخست وزیر اسبق ژاپن در جریان یک سخنرانی انتخاباتی به نفع حزب لیبرال دموکرات حاکم هدف گلوله سلاح دست‌ساز تتسویانا یاماگامی ۴۱ ساله قرار گرفت و جان خود را از دست داد. یاماگامی بعد از بازداشت اقرار کرد که انگیزه اصلی وی از ترور نخست وزیر اسبق، حمایت شینزو آبه از کلیسای اتحاد بود. مادر یاماگامی به دلیل حمایت شینزو آبه از کلیسای اتحاد، مبلغی بیش از ۱۰۰ میلیون ین (برابر با ۶۷ هزار دلار) را در قالب اعانه در اختیار کلیسای اتحاد قرار داده بود. این موضوع به ورشکستگی خانواده‌ یاماگامی منجر شد و انگیزه اصلی ترور یکی از پر نفوذترین سیاستمداران ژاپن در عصر حاضر نیز همین موضوع بود.

تحقیقاتی که بلافاصله پس از ترور آبه انجام شد، نشان داد که حدود نیمی از اعضای حزب لیبرال دموکرات ارتباطاتی با کلیسای اتحاد دارند و این امر به یکسری از استعفاها حتی در عالی‌رتبه‌ترین سطوح دولت ژاپن منجر شد.

کلیسای اتحاد ژاپن بدنبال حضور در آمریکا

تاریخچه کلیسای اتحاد؛ فرقه گرایی یا تلاش برای برقراری صلح جهانی

کلیسای اتحاد در سال ۱۹۵۴ توسط سان میونگ مون تاسیس شد. او اعتقاد داشت که دومین مسیح برای تکمیل وظیفه پادشاهی خدا بر روی زمین است و برقراری صلح جهانی به او سپرده شده است. مون خود را به عنوان «انسان کامل» معرفی می‌کرد و این موضوع در کنار تمرکز بر یک رهبر واحد با ادعاهای الهی و برداشت تهاجمی پول، اتهامات «فرقه گرایی» را متوجه این کلیسا کرد. از جمله اعتقادات اعضای این کلیسا این است که دولت ژاپن باید کفاره تمامی گناهانی که در طول حکومت استعماری این کشور در شبه جزیره کره بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ مرتکب شده را بپردازد.

تاکاشی یاماگوچی وکیلی که وکالت بسیاری از اعضای سابق کلیسای اتحاد را برعهده داشته، می‌گوید: آنها معتقدند که تمام دارایی‌ ژاپنی‌ها باید به کره بازگردانده شود و این، تنها راه نجات است.

براساس این گزارش، مون در آموزه‌های خود به اعضای کلیسا گفته است که تمامی اجداد انسان‌ها در جهنم به سر می‌برند و اعضا با پرداخت اعانه، آنها را از جهنم رها می‌سازند.

پس از شروع جنگ کره در دهه ۱۹۵۰، مون از مرز فرار کرد و در شهر بوسان کره‌جنوبی در یک کلبه مستقر شد. او آموزه‌های خود را که ترکیبی از مسیحیت، کنفسیوسیسم، شمنیسم و آموزه‌های ضد کمونیستی بود، آغاز کرد و بتدریج گروه مذهبی فداکار خود را ایجاد کرد.

مون در ۱۹۶۰ در سن ۴۰ سالگی با همسر دوم خود یعنی هاک جا هن که در آن زمان تنها ۱۷ سال داشت، ازدواج کرد و در سال ۱۹۶۳ مجموعه تجاری «گروه تانگیل» (Tongil Group) را راه‌اندازی کرد. این گروه به سرعت در اسلحه‌سازی، کشاورزی، کشتی‌سازی، هوانوردی، گردشگری و مواد معدنی فعال شد.

در سال ۱۹۷۳، مون فعالیت خود را با خرید یک ملک ۱۸ جریبی به نام «ایست گاردن» در «تری تاون» نیویورک آغاز کرد. او جامعه جدیدی را به وجود آورد که در آن الکل و مواد مخدر ممنوع و روابط خارج از ازدواج هم محکوم بود. تنها یک سال بعد درآمدهای این کلیسا در سال به هشت میلیون دلار افزایش یافت و مون توانست هتل نیویورکر و یک مرکز تجاری را در منتهن خریداری کند.

حضور در آمریکا؛ از خرید واشنگتن‌پست تا تامین ماهی صنعت سوشی

تایم می‌نویسد که حقیقت کلیسای اتحاد، بسیار عمیق‌تر از یک ترور و کشور ژاپن است. این کلیسا شبکه‌ای از منافع سیاسی و تجاری است که در تمامی قاره‌ها گسترده شده و ادعا می‌کند که حدود ۲ میلیون عضو (گرچه این عدد از سوی بسیاری مورد تردید قرار گرفته) و بیش از یک میلیارد دلار دارایی دارد.

این کلیسا مالک روزنامه واشنگتن‌پست، سایت خبری یو. پی. آی (UPI)، هتل نیویورکر در منتهن نیویورک و شرکت «غذای واقعی جهانی» است که در حقیقت بزرگترین تامین‌کننده ماهی تازه برای صنعت سوشی در آمریکا محسوب می‌شود.

کلیسای اتحاد ژاپن بدنبال حضور در آمریکا

براساس این گزارش، این کلیسا تامین مالی کودتا در برخی از کشورهای جهان سوم را برعهده داشته است. از سوی دیگر این کلیسا در سال‌های گذشته تلاش کرده تا از رویدادهای محافظه‌کارانه که از سوی هر ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برگزار می‌شود، حمایت کند. تاکنون ریچارد نیکسون، رونالد ریگان و دونالد ترامپ از جمله روسای جمهوری در آمریکا بوده‌اند که به طور علنی از فعالیت‌های کلیسای اتحاد ژاپن در این کشور حمایت کرده‌اند.

اما امروزه کلیسا در تلاش است تا خود را نجات دهد. این موضوع به کارزاری برای دعواهای داخلی و تراژدی تبدیل شده است. با ثروتمندتر شدن کلیسا، نزاع بر سر دارایی‌های آن تلخ و کینه توزانه‌تر شده است.

شان پسر کوچک سان میونگ مون در گفت‌وگو با تایم، ترور شینزو آبه را با قاطعیت به مادرش «هاک جا هن» نسبت داد که بعد از مرگ پدرش، کنترل کلیسای اتحاد را در دست گرفت. وی که کلیسای مقدس خود را در روستایی در پنسیلوانیای آمریکا تاسیس کرده، می‌گوید: ترور آبه، چکش قضاوت بر سازمانی است که به خداوند و بازگشت مسیح خیانت کرده است. لعنت بر این سازمان!

براساس این گزارش، ۷۰ درصد از اعانه‌هایی که در اختیار این کلیسا گذاشته می‌شود از داخل کشور ژاپن است. با این حال با توجه به فشار فزاینده‌ای که در داخل ژاپن بر این کلیسا وارد شده و جریان درآمدی آن در معرض تهدید قرار گرفته است، این کلیسا تمرکز خود را متوجه آمریکا کرده است.

مزیت آمریکا برای کلیسای اتحاد در استفاده از متمم اول قانون اساسی و روش‌های متفاوت در جذب کمک‌های مالی در مقایسه با ژاپن است.

تایم گزارش داده که هاک جا هن برای اولین بار در چهار سال گذشته در ماه اکتبر (آبان ۱۴۰۲) سال گذشته وارد آمریکا شد تا «کارگاه‌های ویژه‌ای» را برای «درک قلب مادر واقعی» در شهر لاس وگاس برگزار کند. این رویداد برای زنان بین ۱۷ تا ۴۰ ساله برگزار شد و براساس ایمیلی که در اختیار تایم قرار گرفته، اعضای آمریکایی این کلیسا موظف بوده‌اند تا اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری را به آدرسی در ایلینویز بفرستند تا «مادر واقعی بداند که کلیسا تا چه اندازه قدردان اوست».

افول در ژاپن؛ گسترش در آمریکا

از سوی دیگر محتوای یک جلسه افشا شده کشیش دمیان دانکلی رییس شاخه آمریکای کلیسای وحدت با عنوان فدراسیون خانواده برای صلح جهانی و اتحاد بین‌المللی (FFWPI) در اپلیکیشن زوم با اعضا، ابعاد دیگری از بحران‌های مختلفی که این کلیسا با آن مواجه بوده را روشن می‌سازد. وی از اعضای آمریکایی خواسته تا برای جبران افت جریان اعانه‌ها در ژاپن از طریق اعضای آمریکایی اقدام کنند. این عضو ارشد کلیسای وحدت، هدف اصلی از جذب کمک‌های مالی را «رشد عضویت» و «رشد مالی» عنوان کرده است.

دانکلی در این جلسه اعتراف کرده که «۹۰ درصد از جمعیت ژاپن با انحلال کلیسای وحدت موافق هستند» و «نمایندگان پارلمانی که در اطراف نخست وزیر» هستند و او آنها را «مردم ما» توصیف می‌کند، می‌گویند که احتمالا «راهی برای فرار از انحلال کلیسا» وجود ندارد. دانکلی گفته است که با توجه به این مشکلات در ژاپن، اعضای کلیسا و کشیش‌های آمریکایی باید بر روی «جوانان» آمریکایی تمرکز داشته و با «میلیاردرها و میلیونرهایی که مادر به ما گفته بود»، ملاقات کنیم تا امکان حل مشکلات را داشته باشیم.

فعالیت‌هایی که این کلیسا برای گسترش نفوذ در آمریکا که از دهه ۱۹۷۰ آغاز کرده، در سال‌های بعد دستخوش تحولات مختلفی شده است. در حال حاضر جریان اصلی کلیسای وحدت و انشعابات آن بر سر تایید جناح راست آمریکایی با یکدیگر رقابت می‌کنند. تماس افشا شده زوم دانکلی همچنین نشان داد که عملیات نفوذ سیاسی در «آمریکا با تمرکز بر کار واشنگتن تایمز» افزایش یافته است.

کلیسای اتحاد ژاپن بدنبال حضور در آمریکا

در ۱۲ آگوست ۲۰۲۲ (۲۱ مرداد ۱۴۰۱)، مایک پمپئو، رئیس سابق سیا و وزیر امور خارجه و نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان، در یک رویداد اتحادیه جهانی صلح جهانی (UPF) در سئول به مناسبت دهمین سالگرد مرگ مون سخنرانی کردند. در همین حال، دونالد ترامپ یک پیام ویدئویی ارسال کرد که در آن مون به عنوان یک «الهام واقعی» و هاک جا هن به عنوان «زنی شگفت انگیز» توصیف شده بود. طبق سوابق مالی، ترامپ برای ساخت آن و ۲ ویدیوی دیگر بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ حدود ۲.۵ میلیون دلار دریافت کرده است. این در حالی است که مایک پنس معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم ۵۵۰ هزار دلار برای سخنرانی در یک رویداد UPF دریافت کرده است. در ماه مه، ترامپ یک پیام ویدئویی دیگر به یک رویداد UPF ارسال کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به بحران سیاسی و اجتماعی ناشی از ترور شینزو آبه در ژاپن، کلیسای اتحاد بدنبال کاهش فعالیت‌های خود در این کشور و حضور گسترده‌تر در آمریکا باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha