توقف صادرات سلاح برلین به تل‌آویو؛ درخواست نیکاراگوئه در نخستین جلسه دادگاه لاهه

تهران- ایرنا- نیکاراگوئه با شکایت از آلمان به اتهام تسهیل «اجرای نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها با حمایت نظامی و سیاسی از رژیم صهیونیستی، درخواست خود مبنی بر توقف صادرات سلاح‌های نظامی برلین به تل‌آویو را امروز (دوشنبه) به «دیوان بین‌المللی دادگستری» ارائه می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، نیکاراگوئه قرار است امروز از دادگاه بین‌المللی دادگستری بخواهد که به برلین دستور دهد، صادرات سلاح‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کرده و تصمیم خود مبنی بر توقف کمک مالی به آژانس پناهندگان فلسطینی آنروا را لغو کند.

نیکاراگوئه استدلال‌های خود را امروز ارائه خواهد کرد و آلمان روز بعد پاسخ خواهد داد. ماناگوآ از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است تا همزمان با ارزیابی پرونده، «تدابیر موقت» اضطراری اعمال کند. این جلسه‌های دو روزه در مورد «اقدامات اضطراری»، بخشی از یک پرونده گسترده‌تر است که توسط نیکاراگوئه مطرح شده و آلمان را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی و قوانین جنگ با حمایت خود از اسرائیل متهم می‌کند.

نیکاراگوئه در سندی ۴۳ صفحه‌ای مدعی شده است که آلمان کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد را که پس از هولوکاست ایجاد شده بود، نقض کرده است.

بر اساس این سند، آلمان با ارسال تجهیزات نظامی و در حال حاضر کاهش بودجه آنروا، انجام نسل‌کشی را تسهیل می‌کند.

این سند می‌افزاید: با توجه به اینکه جان «صدها هزار نفر» در خطر است، «ضروری و فوری» است که دادگاه، فرمان این تدابیر را صادر کند.

سباستین فیشر سخنگوی وزارت خارجه آلمان، پیش از این نشست به خبرنگاران گفت که «ما شکایت‌های نیکاراگوئه را رد می‌کنیم».

وی افزود: آلمان نه کنوانسیون نسل‌کشی و نه قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض نکرده است و ما این را به طور کامل در دادگاه بین‌المللی نشان خواهیم داد.

شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان «بی‌بی‌سی» به تازگی در گزارشی با عنوان «جنگ غزه: تسلیحات اسرائیل از کجا می آید؟»، آلمان را بعد از آمریکا، بزرگ‌ترین فروشنده سلاح به رژیم اشغالگر اعلام کرد و نوشت: آلمان در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، ۳۰ درصد تسلیحات مورد نیاز تل‌آویو را تامین کرده است.

این کشور یکی از صادرکنندگان عمده سلاح به اسرائیل است که بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد آلمان، در سال ۲۰۲۳، ۳۲۶.۵ میلیون یورو (۳۵۳.۷۰ میلیون دلار) تجهیزات و سلاح نظامی ارسال کرده است.

وکلای آلمان هفته گذشته علیه دولت برای توقف صادرات سلاح، پرونده تشکیل دادند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه، از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون، بیش از ۳۳ هزار فلسطینی در حمله نظامی نظامیان صهیونیست به غزه به شهادت رسیده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha