الحاق ۲ هزار هکتار زمین به روستاهای خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲ هزار هکتار زمین در دولت سیزدهم به روستاهای استان الحاق شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم تنها روز دوشنبه در دیدار مدیران و کارکنان بنیاد مسکن استان با استاندار خراسان جنوبی به مناسبت سالروز تاسیس این نهاد افزود: در مجموع هفت هزار و ۷۰۱ هکتار زمین به محدوده روستاها الحاق و ۳۱ هزار و ۹۵۱ هکتار زمین به متقاضیان ساخت مسکن در استان واگذار شده که فقط در سال گذشته هزار و ۱۳۹ هکتار زمین الحاق شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم گفت: در این طرح شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به بنیاد مسکن واگذار شده که از ۳۱ شهر استان به غیر بیرجند مابقی شهرها در اختیار بنیاد مسکن است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه ۵۹ هزار و ۸۵۱ متقاضی در این طرح ثبت نام کردند ادامه داد: تاکنون ۲۸ هزار و ۵۶۶ متقاضی تایید نهایی شده، ۱۶ هزار و ۲۱۴ متقاضی تکمیل وجه شده، به ۱۶ هزار و ۱۴ نفر زمین واگذار شد و ۱۴ هزار و ۷۵۰ متقاضی پروانه دریافت کرده و عملیات اجرایی را آغاز کرده‌اند.

وی همچنین گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان برای احداث ۲۰ هزار واحد مسکن و محرومیت‌زدایی در مناطق محروم کشور منعقد شد سهمیه استان با توجه به جمعیت آن که یک درصد کشور است، ابتدا احداث ۲۰۰ واحد بود.

ساخت هزار و ۸۷ واحد مسکن محرومان 

تنها افزود: با پیگیری‌هایی که انجام شد این تعداد به ۴۰۰ واحد افزایش یافت و بعد از پیگیری‌های مجدد استاندار به هزار و در نهایت به هزار و ۸۷ واحد افزایش یافت.

وی گفت: از جمله مزایای این طرح پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی بلاعوض و سیمان و میلگرد رایگان بود که کمک زیادی به مناطق محروم استان کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اظهار کرد: این طرح اسفند ۱۴۰۰ در روستای نوغاب هندوالان آغاز شد و تاکنون هزار و ۴۲ واحد به مرحله اتمام اسکلت، ۹۶۷ واحد سقف، ۹۳۰ تا حد سفت‌کاری و ۸۰۲ واحد تکمیل و واگذار شده است.

وی افزود: این واحدها در مناطقی در حال احداث است که طی ۴۵ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ دولتی در این مناطق ورود نکرده و مردم در واحدهای مسکن خطرناک و ضعیف زندگی می‌کردند.

تنها با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» یادآور شد: ساخت مسکن در روستاهای محروم استان و مشارکت اهالی آن در ساخت، مصداق این شعار است که شاهد مهاجرت معکوس هستیم.

شاخص مقاوم‌سازی در استان به ۶۰.۶ درصد رسید

وی گفت: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ نفوس و مسکن ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی در هزار و ۷۵۲ روستای دارای سکنه استان شناسایی شد که تاکنون ۵۳ هزار و ۸۲۸ واحد مقاوم‌سازی شده است، شاخص کشوری مقاوم‌سازی مسکن روستایی اکنون ۵۴ درصد و در استان ۶۰.۶ درصد است اما همچنان نیاز به مقاوم‌سازی زیادی داریم.

الحاق ۲ هزار هکتار زمین به روستاهای خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: برای این منظور سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با بازپرداخت بلند مدت ۲۰ ساله و پنج درصد در حال پرداخت است.

وی گفت: علاوه بر این تفاهم‌های متعدد از جمله با بهزیستی برای احداث ۳۴۵ واحد و کمیته امداد برای ساخت ۱۵۰ واحد منعقد شده و واحدها در حال ساخت است همچنین در زلزله بشرویه و طبس ۶۵۰ واحد دچار خسارت شدند که تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

تنها عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات بنیاد مسکن تهیه و اجرای طرح هادی در ۹۲۸ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت است که این طرح در تمامی این روستاها اجرا شده علاوه بر این در ۲۷۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز انجام شد.

وی از بازنگری طرح هادی ۳۰۵ روستای استان خبر داد و گفت: شاخص اجرای طرح هادی در کشور ۶۴ درصد و در استان ۷۵.۲۷ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به آسفالت و توزیع قیر رایگان در روستاها افزود: سال ۱۳۹۹ در مجموع ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت روستاها اختصاص یافت و براساس قانون بنیاد مسکن تنها تامین کننده قیر است اما این مقدار در سال ۱۴۰۰ با پیگیری‌های انجام شده به ۴۵۰ میلیارد ریال رسید.

آسفالت معابر ۴۹۵ روستا در ۲ سال 

وی گفت: در دو سال دولت سیزدهم حدود ۲ هزار و ۶۰ میلیون ریال اعتبار برای قیر جذب کردیم که منجر به آسفالت ۴۹۵ روستای استان شد در حالی که کل هشت سال دولت قبل ۵۳۵ روستا آسفالت شده بود.

تنها افزود: اکنون هزار و ۱۶۷ واحد مسکن خیرساز در حال احداث است که تا این لحظه ۶۸۲ واحد به اتمام رسیده و ۵۰۵ واحد نیز در حال اجرا است.

وی همچنین گفت: به مناسبت سالگرد تاسیس بنیاد مسکن ۶۱۰ واحد مسکن روستایی با اعتبار هزینه شده ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی بیان کرد: در این دهه (۲۱ تا ۳۱ فروردین) ۱۱ طرح هادی روستایی و بازنگری طرح هادی ۴۰ روستا با اعتبار ۲۱۰ میلیارد ریال نیز افتتاح می‌شود، تحویل هزار و ۵۰ جلد سند مسکن روستایی و واگذاری ۶۰۰ قطعه زمین الحاقی به روستاییان از دیگر برنامه‌هاست.

در پایان این نشست استاندار خراسان جنوبی به مناسبت سالگرد افتتاح حساب ۱۰۰ امام (ره) مبلغ یک میلیارد ریال به این حساب کمک کرد.

۲۱ فروردین سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ به فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که تا ۳۱ فروردین دهه‌ای با همین عنوان نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha