۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۳۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85439569
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آزادی بیان به سبک سوئد: اخراج روزنامه‌نگار چینی به بهانه تضعیف امنیت ملی

تهران-ایرنا- سوئد که با وجود هتاکی‌های اخیر به قرآن و برانگیختن خشم مسلمانان مدعی حمایت از آزادی بیان است به‌تازگی دستور اخراج یک روزنامه‌نگار چینی را با بهانه به‌خطر انداختن امنیت ملی صادر کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از لوتریم کادریو (Leutrim Kadriu) وکیل این روزنامه نگار چینی نوشت: مقامات سوئدی می گویند وی تهدیدی جدی علیه امنیت ملی این کشور است.

کادریو به رویترز گفت: این زن ۵۷ ساله مدت ۲۰ سال در سوئد زندگی کرده و همه اتهامات را رد می کند.

این وکیل از افشای نام این روزنامه نگار و اعلام این‌که آیا وی خاک سوئد را ترک کرده یا خیر، خودداری کرد و گفت که نمی تواند جزییات اتهامات او را مطرح کند زیرا آنها به مسائل امنیت ملی ربط دارد و رسما محرمانه هستند.

کادریو همچنین گفت، پلیس امنیتی مدعیست که موکل وی می تواند تهدید جدی علیه امنیت ملی کشور باشد.

وی گفت: این ارزیابی پلیس امنیت ملی مورد تایید آژانس مهاجرت، دادگاه مهاجرت و دولت سوئد بوده است.

به نوشته رویترز اداره مهاجرت سوئد از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.

شبکه اس وی تی سوئد از ارائه جزییاتی درباره این اتهامات خودداری کرد اما بدون افشای هویت منابع خود مدعی شد این زن مقاله هایی را در تارنمای متعلق به خود منتشر کرده و مبالغی را در ارتباط با انتشار گزارش هایی درباره سفارت چین در استکهلم دریافت کرده است.

اس وی تی همچنین مدعی شد این روزنامه نگار میزبان مقامات چینی و هیات های تجاری دیدار کننده از سوئد بوده و به دنبال تدارک نشست هایی با مقامات سوئدی بوده است.

به نوشته رویترز، مقامات سفارت چین در استکهلم برای اظهارنظر در این زمینه در دسترس نبوده اند.

رسانه سوئدی همچنین مدعی شد که این زن در اکتبر (مهر) بازداشت شده و آژانس مهاجرت سوئد بلافاصله بعد از بازداشت، تصمیم به اخراج او گرفته است. این حکم بعدا در دادگاه مهاجرت تایید شد و دولت سوئد نیز هفته گذشته با این تصمیم دادگاه موافقت کرد.

سخنگوی سرویس امنیت سوئد نیز از اظهار نظر درباره این پرونده خودداری کرد اما مدعی شد که ماموریت این تشکیلات برای محافظت از سوئد و دموکراسی شامل جلوگیری از استقرار یا اقامت افرادی است که شهروند سوئد نیستند و به نظر می رسد تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می شوند.

دستگاه های امنیتی سوئد در فوریه (بهمن) گذشته مدعی شدند که چین، روسیه و ایران بزرگترین تهدید امنیت ملی برای این کشور بشمار می آیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha