۲۲ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85439822
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عید فطر، جشن بندگی مطلق در درگاه عبودیت

۲۲ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبر: 85439822
عید فطر، جشن بندگی مطلق در درگاه عبودیت

خرم آباد - ایرنا - عید فطر جشنی برای بندگی و تواضع در درگاه الهی است که مومنان توفیق یک ماه اخلاص و عبادت به درگاه ذات اقدس الهی و نشستن بر خوان پربرکت بندگی و برابری را جشن می گیرند.

به گزارش ایرنا، روز عید فطر مسلمانان به شکرانه یک ماه مشق بندگی خالصانه و بی ریا به درگاه الهی و همدلی و برابری و برادری به همنوعان خود دست سپاسگزاری و تشکر را بر استان الهی بلند کرده و ملتمس تداوم این حال و روز غریب اما الهی در تمام روزهای زندگی خود هستند.

آنگاه که مسلمانان در صف های بهم پیوسته ، شانه به شانه هم با برپایی نماز باشکوه عید فطر در برابر پروردگار بلند مرتبه خود سجده شکر برجای می آورند خواهان سعادت برای تداوم این بندگی خالصانه هستند ، چراکه عید فطر، جشن پاکی و رهایی از زنگار گناه، روزهای بخشندگی و اطعام مسکینان، دعا و قرآن خواندن، مهر ورزیدن و صدقه دادن، کمک به همنوعان، افطاری دادن و شریک شدن در تمام خوبیها است.

بندگانی خسته از روزمرگی های دنیای فانی اکنون که بار دیگر طعم خلوص بندگی و تضرع سحرگاهان را چشیده اند و سیراب شیرینی اتصال به درگاه الهی با دوری جستن از منکرات گویی دلتنگ این ماه مبارک هستند و همچون عزیزی دلبند دل کندن از این ایام را سخت می دانند.

افرادی نجواکنان با خود می گویند رمضان با تمام زیبایی هایش در آخرین ساعات قرار گرفته و با حلول ماه شوال همچنان که گویی این عید می آید و آن عید به پایان می رسد، یک ماه روزه داری و عبادت و دعا و ثنا و نماز در حال سپری شدن است، اما بندگان مخلص پروردگار می کوشند تا تمام ایام عمر را بدین منوال سپری کنند و خالص مخلص درگاه عبودیت باشند.

زیبایی دوچندان ماه مبارک رمضان لیالی قدری است که پروردگار دروازه های توبه و استغاثه را بر روی بندگان خود می گشاید و بدون هیچ قید و شرطی آغوش رحمانیت خود را بر روی آنان می گشاید تا هرکسی با هرکوله باری از اعمال از خیل مشتاقان عبودیت عقب نماند و سر بر آستان مقدس الهی فرود آورد.

به راستی جستن از بار گناهان و صیقل دادن دل و روح در دریای بیکران جاودانگی و بندگی چه زیبا مخلوقاتی را خلق می کند آنگاه با خدای خود عهد می بندیم که از مسیر پرنوری که بر چشمانمان در این ماه مبارک گشوده شده است، هرگز خارج نشویم و جز به نیت پاک و خیر هم نوع خود را نبینیم.

و چه زیبا و روحانی لحظاتی است آن زمان که پس از یک ماه اخلاص و بندگی روح و جان خود را با این عبارات اللّٰهُ أَکْبَرُ اللّٰهُ أَکْبَرُ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَ اللّٰهُ أَکْبَرُ اللّٰهُ أَکْبَرُ وَ لِلّٰهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَیٰ مَا هَدانا، وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَیٰ مَا أَوْلانا جلا می دهیم و شکرگزار فرصتی دیگر برای مهر تاییدی بر بندگی بی چون وچرای خود، تنها به درگاه الهی شده ایم.

آنگاه که با صدای بلند اقرار می کنیم "خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود، خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود و ستایش ویژه خداست و ستایش ویژه خداست بر آنچه ما را بدان هدایت کرد و او را سپاس بر آنچه به ما ارزانی داشت."

عید فطر، جشن بندگی مطلق در درگاه عبودیت

عید سعید فطر در استان سراسر شیعه لرستان همانند دیگر اعیاد و مناسبت ها با آئین ها و رسوم خاصی برگزار می شود ، بطوریکه مردم مومن و خداجوی این استان از چند روز قبل از فرارسیدن عید خود را برای وداع با یکماه بندگی خدا آماده می کنند و امسال که همزمانی عید نوروز و ماه مبارک رقم خورد، مردم لرستان با گرامیداشت این ایام مبارک، بهار دلها و بهار طبیعت را به خوبی پاس داشتند.

خانه تکانی، خرید لباس های نو، زیارت اهل قبور، دید و بازدید و صله رحم، برگزاری جشنهایی چون جشن ازدواج در این عید فرخنده، از جمله آداب و رسوم دیرینه مردم این استان در عید سعید فطر است، مردم این استان با مهیا نمودن خانه وخانواده و خرید با شور و شوق فراوان به استقبال این عید بزرگ می روند.

بانوان لرستانی با پختن شیرینی های مخصوص نظیر نان برنجی، کاک محلی ، حلوا و چزنک روغن و پخت غذاهای رنگارنگ و در برگزاری این جشن بزرگ سنگ تمام می گذارند.

مردم مومن و خداجوی لرستان به شکرانه یک ماه عبادت و مهمانی بر سفره پروردگار، نماز باشکوه عید سعید فطر را در صفوفی منظم و فشرده در اماکن و مساجد و تکایا اقامه می کنند و بیشتر مردم این استان جشن ها و مراسم های شاد خود را در این روز بزرگ برپا می کنند.

به میمنت عید سعید فطر اغلب جوانان لرستانی آیینهای ازدواج و آغاز زندگی مشترک خود را در این روز خجسته برگزار می کنند و تهیه و فرستادن خنچه ای از هدایا از طرف خانوداه داماد به خانه عروس نیز از دیگر رسوم دیرینه مردم این دیار است که بر اساس این سنت خانواده داماد هدایایی همچون پارچه، لباس، روسری، طلا، جا نمازی، عطر، گلاب و حنا را در داخل خنچه هایی قرار داده و توسط برخی اقوام نزدیک فامیل به منزل عروس می برند.

مردم این استان در این عید بزرگ درب و پنجره های منازل خود را می گشایند و از خداوند متعال خیر و برکت را طلب می کنند، دید و بازدید و صله رحم از دیگر آداب این عید در لرستان است و مردم به دیدار بزرگترهایشان می روند و به آنها احترام می گذارند.

پخش غذاهای نذری از دیگر آداب و رسوم مردم لرستان در عید فطر است، مردم در منازل یا مساجد و تکایا غذاهای نذری می پزند و توزیع می کنند.

بنا به یک سنت دیرینه، لرستانی ها مقداری از حلوای نذری لیالی قدر را به دلیل عظمت و بزرگی این شبها برای عید سعید فطر نگه می دارند و به میمنت این روز فرخنده در هنگام خوردن صبحانه آن را میل می کنند و جمع آوری فطریه برای مستمندان از دیگر آداب این عید است که از دیرباز در این استان وجود داشته است.

نماز عید فطر همچون دیگر سالها در صفوفی بهم پیوسته درمصلاها، مساجد و تکایای این استان برگزار خواهد شد.

عید فطر، جشن بندگی مطلق در درگاه عبودیت

زکات فطره در ۲ هزار و ۵۶۶ پایگاه لرستان جمع آوری می شود

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان گفت: زکات فطره امسال علاوه بر روش های پرداخت اینترنتی، در ۲ هزار و ۵۶۶ پایگاه جمع آوری می شود.

جلال شیخ پور بیان کرد: این پایگاه های ثابت و سیار در مراکز شهرها، بخش‌ها و روستاهای سراسر استان شامل مراکز نیکوکاری، مساجد و محله‌های برپایی نماز عید فطر قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین گزینه دریافت زکات فطره برای تمامی کارت خوان‌های نانوایی‌ها فعال شده است و مردم می‌توانند از این طریق نیز زکات خود را پرداخت کنند.

شیخ پور با بیان اینکه با استفاده از کد دستوری #۵*۰۶۶*۸۸۷۷* نیز امکان پرداخت فطریه فراهم شده است، افزود: به محض دریافت زکات، بلافاصله مبالغ به حساب نیازمندان واریز خواهد شد.

بنا بر اطلاعیه دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد میزان زکات فطره، معادل (سه کیلوگرم) گندم را به مبلغ ۶۵۰ هزار ریال و معادل (سه کیلو گرم) برنج به مبلغ یک میلیون ۸۰۰ هزار ریال به نیت زکات فطره تعیین شده است.

بنا بر این اطلاعیه، مؤمنین عزیز توجه داشته باشند که شایسته است زکات فطره را قبل از اقامه نماز عید فطر پرداخت نمایند.

همچنین در این اطلاعیه یادآوری شده است که کفاره افطار غیر عمدی روزه، برای هر روز، یک مد ( ۷۵۰ گرم) طعام به مبلغ ۱۶۰ هزار ریال پرداخت گردد و برای کفاره افطار عمدی روزه به ازای هر یک روز ۹ میلیون ۶۰۰ هزار ریال پرداخت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha