تصویب لایحه بهای خدمات مهاجرین و اتباع خارجی و ۲ نرخ گذاری جدید در شورای شهر

تهران بزرگ - ایرنا - همزمان با دویست و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه بهای خدمات مهاجرین و اتباع خارجی در سال ۱۴۰۳ با ۱۶ رأی موافق تصویب شد.

به گزارش ایرنا، سه نرخ جدید و بهای خدمات امروز/سه شنبه/ در جلسه شورای اسلامی شهر تهران مطرح و در نهایت به تصویب رسید.

نخستین لایحه ای که در این مورد بررسی شد، بهای خدمات مهاجرین و اتباع خارجی در سال ۱۴۰۳ بود که در این باره رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بهای خدمات یک نفر تا مبلغ ۵۶۰ هزار تومان است، بهای خدمات هر خانوار ۲ نفره تا ۶۳۰ هزار تومان، خانواره سه نفره تا مبلغ ۷۰۰ هزار تومان، خانوار پنج نفره ۸۴۰ هزار تومان و ۶ نفره و بیشتر تا ۹۱۰ هزار تومان پیشنهاد شده است.

محمد آخوندی افزود: براساس اعلام استانداری، نماینده استانداری در محل تمدید کارت های اقامت حضور دارد و سهم شهرداری از رقم مشخص خواهد شد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ما هر سال این لایحه را تصویب کرده ایم، یادآور شد: فرمانداری تصمیم می گیرد و ارقام را دریافت می کند و اقامت آنها را تمدید می کند.

وی تصریح کرد: ما این لایحه را هر ساله تصویب می کنیم و هیچگونه خروجی ندارد و شهرداری حتی ریالی درآمد از این بخش نداشته است؛ چراکه تمدید کارت اقامت بر عهده شهرداری نیست.

در ادامه این جلسه لایحه بهای خدمات مهاجرین و اتباع خارجی در سال ۱۴۰۳ با ۱۶ رأی موافق به تصویب رسید.

نرخ بلیط بازدید از باغ پرندگان تعیین شد

همچنین نرخ بهای بازدید از مجموعه باغ پرندگان با حداکثر آراء موافق اعضای شورا به میزان ۳۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

آخوندی در جریان بررسی اصلاحیه مصوبه تعیین بهای بازدید از مجموعه باغ پرندگان تهران با بیان اینکه نرخ جدید ۱۳۵هزار تومان است، اظهار کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته عدد پیشنهادی شهرداری برای بازدیدکنندگان داخلی به ۹۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت که البته پاسخگوی هزینه ها نیست اما شهرداری باید تأمین هزینه آن را به نوعی انجام دهد.

وی افزود: برای بازدیدکنندگان خارجی نیز ۳۰ دلار پیشنهاد شده و درخواست ما این بود که رقم ۳۰ درصد کاهش یابد و پیشنهاد شهرداری ۱۵ درصد بود که در نهایت به ۲۰ درصد رسیدیم؛ بهای ورود به پارکینگ نیز تا سه ساعت اول ۱۵ هزار تومان و پس از آن به ازای هر نیم ساعت سه هزار تومان پیشنهاد شده است.

علی اصغر کمالی زاده شهردار منطقه چهار نیز با بیان اینکه هشت هزار پرنده در باغ ۲۳ هکتاری پرندگان وجود دارد، اظهار کرد: این مجموعه از نظر وسعت و تعداد پرنده منحصر به فرد است.

وی افزود: در ۱۵ روز عید امسال بیش از ۴۵ هزار بازدید از باغ پرندگان صورت گرفت و دومین مقصد گردشگری مجموعه های تفریحی شهرداری تهران بود؛ سال قبل ۴۱۵ هزار نفر بازدید صورت گرفت و امسال با برنامه ریزی ها، میزان بازدید افزایش خواهد یافت.

کمالی زاده با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بر اساس کارشناسی های صورت گرفته و توجیه اقتصادی عدد ۷۰ هزار تومان مطرح و ۴۲ هزار تومان تصویب شد، خاطرنشان کرد: سال قبل عدد مصوب ۶۰ هزار تومان بود و امسال بر اساس هزینه ها و تورم عدد ۱۳۵ هزار تومان را پیشنهاد کرده ایم که پس از بحث و بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه، عدد ۹۰ هزار تومان مصوب شد.

وی ادامه داد: قرارداد با پیمانکار سه ساله بود که به پایان رسیده و رقم ۱۵ میلیارد تومان را طلب کرده و از کمیسیون ماده ۳۸ رأی گرفته و قرار بر این شد با همین پیمانکار قرارداد ۱۵ ساله منعقد شود که این اقدام انجام شد.

شهردار منطقه ۴ با بیان اینکه کارشناسی مالی به مأخذ زمان صفر قرارداد یعنی سال ۱۴۰۰ انجام شده است، یادآور شد: قرارداد به مدت ۱۳۲ ماه تمدید شده است. با توجه به هزینه های بالای نگهداری پرندگان و فضای مجموعه، تعداد کسانی که مایل به نگهداری این باغ بودند، زیاد نبود؛ لذا ما قرارداد را با پیمانکار قبلی تمدید کردیم.

وی با اعلام اینکه تمام ۴۱۵ هزار بازدید انجام شده با بلیط نبوده و با احتساب تخفیف ها و دیگر محاسبات، سال قبل ۲۸۴ هزار نفر از باغ پرندگان بازدید کردند، گفت: وقتی میزان فروش بلیط از ۲۹۰ هزار مورد بگذرد تقسیم هزینه ها بین شهرداری و سرمایه گذار انجام می شود.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون و عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه نرخ استفاده از پارکینگ های روباز برای سال ۱۴۰۳ پنج هزار و ۶۰۰ تومان، به ازای هر ساعت تا ۱۲ ساعت هزار و ۳۰۰ تومان و مازاد بر آن ۶۰۰ تومان است، اظهار کرد: تقاضای ما این است که الگوی واحدی برای پارکینگ ها در نظر بگیریم و یکسان باشد. با توجه به نرخ پارکینگ های روباز پیشنهاد ما این است که نرخ پارکینگ باغ پرندگان به ازای سه ساعت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان باشد.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که نرخ بلیط بازدید از باغ پرندگان نیز بر اساس تورم و ۳۵ درصد افزایش پیدا کند؛ ما علاوه بر ساخت بزرگراه و اقدامات عمرانی، باید فضایی فراهم کنیم که مردم بتوانند از آن لذت ببرند نه اینکه مردم با این ارقام بترسند که با خانواده خود از مجموعه بازدید کنند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما سه سال افزایش نرخ نداشتیم و امسال به صورت ناگهانی رقم را افزایش دادیم و این درست نیست.

در ادامه این جلسه بر اساس پیشنهاد چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نرخ بهای بازدید از باغ پرندگان نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش یافت و نرخ استفاده از پارکینگ نیز به ازای سه ساعت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

گفتنی است در ادامه این جلسه یک فوریت لایحه «اصلاحیه مصوبه تعیین میزان و چگونگی پرداخت حق الزحمه به اعضای کمیسیون های موضوعه (اعم از نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران و غیر از آن ها)» نیز با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.

تعیین بهای خدمات ورود خودرو(ماشین آلات) به پایانه‌های میادین میوه و تره‌بار

از سوی دیگر مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و ششمین جلسه شورا در جریان بررسی اصلاحیه مصوبه بهای خدمات ورود خودرو (ماشین آلات) به پایانه های میادین و بازارهای میوه و تره‌بار با بیان اینکه هیچ مبلغی از انواع خودروهای سواری در سال ۱۴۰۳ اخذ نخواهد شد، اظهار کرد: برای خودروهای سنگین و ترانزیت، بیش از ۲۲ تن، ۱۰ تا ۲۲ تن، ۶.۵ تا ۱۰ تن، کامیونت و خاور و وسایل نقلیه مشابه ۴ تا ۶.۵ تن، نیسان و سایر وسایل نقلیه از ۲.۵ تا ۴ تن و وانت بار و سایر وسایل نقلیه تا ۲.۵ تن ارقامی برای توقف تا ۲۴ ساعت، ۲۴ تا ۷۲ ساعت و بیش از ۷۲ ساعت پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه ما باید نسبت به سال گذشته افزایش منطقی نرخ را اعمال کنیم، خاطرنشان کرد: در هیچ سالی از خودروهای سواری مبلغی برای پارک در میدان مرکزی و میادین میوه و تره بار اخذ نشده است.

مهدی بختیاری زاده مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز با بیان اینکه مسئله اساسی در میدان مرکزی این است که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در آن تردد دارند، گفت: مسئله ما خودروهای باربری هستند که به میدان مراجعه می کنند تا بار خود را تخلیه کنند و فروشندگان سطح شهر نیز در این محل خرید انجام می دهند. این فرایند چند ساعت زمان می برد و ما یک زمان منطقی برای آن در نظر گرفته ایم.

وی افزود: میدان مرکزی فضای امنی برای پارک خودروهاست و با توجه به هزینه سنگین پارک خودروهای سنگین در پارکینگ های سطح شهر، خودروهای سنگین در میدان مرکزی پارک می کنند و این موضوع مشکل ساز است و فضای سبز از بین می رود و سالانه هزینه های زیادی برای نظافت معابر، روسازی آسفالت و حفظ فضای سبز صرف می شود.

بختیاری زاده با بیان اینکه بیش از ۲۴ ساعت برای پارک خودروهای سنگین منطقی نیست، یادآور شد: در مواردی حتی خودروهای سنگین از ۷۲ ساعت تا یک هفته در این فضا پارک می شوند و با توجه به اینکه ما به دنبال بازدارندگی از توقف بی جا هستیم عدد بالایی را برای توقف بیش از ۷۲ ساعت پیش بینی کردیم. در کمیسیون خدمات شهری و برنامه بودجه عدد ۱۲ هزار تومان برای توقف در پارکینگ ها بیش از ۷۲ ساعت به ازای هر ساعت پیش بینی شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه میزان افزایش نرخ پارکینگ باید منطقی باشد، خاطرنشان کرد: خودروهای سواری که در میدان مرکزی پارک می شوند، معمولاً به مالکین غرفه ها تعلق دارد و در سالهای اخیر همواره نرخ پارک خودروهای سواری صفر بوده است.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ غرفه دار و بار فروش در میدان مرکزی حضور دارند، تصریح کرد: نرخ پارک تریلی ها و وانت بارها دریافت می شود اما معمولاً بارفروشان با خودروی سواری در این میدان فعالیت نمی کنند. در مجموع فضایی مجزا برای پارک خودروهای سواری هیچگاه وجود نداشته و پارکینگ برای خودروهای سنگین و وانت بارها بوده است.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با تأکید بر اینکه باید از دوگانگی و چندگانگی ها در شورا جلوگیری شود، اظهار کرد: باید به مصوبه قبلی نرخ گذاری پارکینگ ها بازگردیم. پیشنهاد بنده این است نرخ پارک خودروهای سواری در میدان مرکزی میوه و تره بار نباید صفر باشد و صفر بودن آن معنایی ندارد. قاعده گذاری های بی منطق شأن شورا را پایین می آورد.

گفتنی است در ادامه جلسه مصوبه بهای خدمات ورود خودرو (ماشین آلات) به پایانه های میادین و بازار های میوه و تره‌بار با حداکثر آراء موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha