بررسی تحولات منطقه و جهان در دیدار سفیر آمریکا با مشاور امنیت ملی عراق

تهران- ایرنا- مشاور امنیت ملی عراق و سفیر آمریکا در بغداد امروز (سه شنبه) ضمن دیدار و گفت وگو درباره همکاری‌های دوجانبه، آخرین تحولات سیاسی-امنیتی منطقه‌ای و جهانی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های عراقی، دفتر شورای امنیت ملی این کشور در بیانیه ای اعلام کرد که «الینا رومانوسکی» سفیر آمریکا در بغداد امروز با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت و گو کرد.

براساس بیانیه دفتر شورای امنیت ملی عراق، دو طرف درباره آخرین تحولات اوضاع سیاسی و امنیتی در سطح منطقه و جهان و نیز چشم اندازهای همکاری دوجانبه گفت و گو کردند.

در این دیدار درباره مسائل دارای اهمیت مشترک از جمله پرونده اردوگاه الهول و تداوم همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم گفت و گو و تبادل نظر صورت گرفت.

مشاور امنیت ملی عراق با ابراز خوش بینی نسبت به سفر قریب الوقوع «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور به واشنگتن اشاره کرد که این سفر، مرحله جدیدی در روابط بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.

الاعرجی اشاره کرد که توافقنامه چارچوب راهبردی بین عراق و آمریکا مهم و فراگیر است و تنها به حوزه امنیتی خلاصه نمی شود بلکه همه زمینه ها را شامل می شود.

وی بر اهمیت اقدام کشورها در خارج کردن شهروندان خود از اردوگاه الهول و خشکاندن منابع انسانی، مالی و رسانه‌ای تروریسم تاکید کرد.

اردوگاه الهول که جمعیت زیادی از خانواده های گروه تروریستی داعش را در خود جای داده در شمال شرق سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد و اداره این اردوگاه را گروه مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) وابسته به ارتش آمریکا بر عهده دارد.

پیشتر در اوایل اسفند سال ۱۴۰۱ منابع خبری از بازگشت ۱۵۴ خانواده شامل ۵۸۲ نفر از اردوگاه الهول به اردوگاه «جدعه» در عراق خبر داده بودند. پیش از این، آخرین مرحله بازگشت اتباع عراقی اردوگاه الهول در سوریه به دی ماه گذشته باز می گردد که طی آن ۱۴۵ خانوار متشکل از ۵۸۳ راهی عراق شدند.

منابع محلی در سوریه می‌گویند بیشتر این اتباع عراقی از خانواده گروهک تروریستی داعش بودند که در اردوگاه الهول نگهداری می شدند.

سفیر آمریکا در بغداد نیز در دیدار با الاعرجی، سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن را مهم دانست و اشاره کرد که دو کشور به سمت توافق امنیتی دوجانبه در حرکت هستند.

وی افزود: کمیته های دو کشور به گفت و گو در خصوص ماموریت نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا، پارلمان عراق ۱۵ دی سال ۱۳۹۸، دو روز پس از اقدام تروریستی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور قبلی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و «ابومهدی المهندس» جانشین فرماندهی سازمان «الحشد الشعبی» در مسیر فرودگاه بغداد، با برگزاری جلسه‌ای به خروج همه نیروهای نظامی خارجی رای داد.

به دنبال جنایت‌های نیروهای آمریکایی در حمله به پایگاه‌های سازمان الحشد الشعبی و شهادت سرداران سلیمانی و المهندس، اخراج نظامیان آمریکایی و نیروهای خارجی به مطالبه اصلی مردم، جریان‌های سیاسی و دینی عراق تبدیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha