۲۴ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۴۷
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85441764
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر نیرو: کیفیت آب همدان بهبود می‌یابد

۲۴ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۴۷
کد خبر: 85441764
وزیر نیرو: کیفیت آب همدان بهبود می‌یابد

همدان- ایرنا - وزیر نیرو گفت: آب همدان از نظر سلامتی و بهداشتی مشکلی ندارد اما با نصب دستگاه «اُزُن زنی» طعم و بوی آب بهتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر محرابیان روز جمعه در بازدید از تصفیه خانه شیخی جان افزود: میزان آرسنیک آب همدان در حد صفر است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آب شهر همدان دارای استاندارد ۱۰ _۵۳ است و بالاتر از استاندارد بهداشت جهانی است اظهار کرد: اطمینان می دهم که آب همدان در آزمایشگاه‌های فنی با دقت بررسی می‌شود و مشکلی از لحاظ آشامیدنی ندارد.

محرابیان با اشاره به اینکه میزان استاندارد سختی آب در حد یک‌هزار است، میزان سختی آب همدان را حدود ۴۰۰ خواند که کیفیت قابل قبولی به شهروندان ارائه می کند.

وزیر نیرو یادآور شد: پیش از این، آب همدان از سد اکباتان و چاه‌های اطراف تامین می شد که پس از کاهش ذخایر آب این سد، تامین آب این شهر با مشکلاتی مواجه شد.

وی بیان کرد: آب سد تالوار که پس از سال‌ها تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت با همت و تلاش دولت سیزدهم ۷۰ درصد باقیمانده انتقال آب در چند ماه به سرانجام رسید.

محرابیان تاکید کرد: با بروز خشکسالی آب سد اکباتان تمام شد و شرایط سختی برای شهروندان همدانی از ابتدای سال ۱۴۰۱ به وجود آمده بود.

وی ادامه داد: در قالب یک طرح اضطراری و ایجاد صدحلقه چاه آب و اجرای دهها کیلومتر خط انتقال، ایستگاه های پمپاژ و مخازن آب را برای همدان تامین کردیم.

به گزارش ایرنا، طرح انتقال آب همدان از سد مخزنی تالوار توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با هدف تامین بخشی از نیاز آب آشامیدنی شهرهای کبودرآهنگ، صالح آباد، لالجین، بهار و روستاهای مسیر تا افق ۱۴۰۵ اجرایی شد.

این طرح تاکنون با هزینه ای بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال اجرایی شده است و جمعیت زیر پوشش این طرح تا سال مقصد (۱۴۰۵) یک میلیون و ۳۳۰ هزار نفر و ظرفیت آبرسانی به میزان حداکثر سه هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه است.

طول خط انتقال آب از سد تالوار به همدان ۱۴۰ کیلومتر (۱۰۵ کیلومتر از سد تا تصفیه خانه شیخی جان و ۳۵ کیلومتر از تصفیه خانه تا مخزن ذخیره آب شهر همدان) با نحوه انتقال پمپاژ و ثقلی است و در طول خط انتقال آب به همدان سه ایستگاه پمپاژ پیش بینی شده است.

تصفیه خانه شیخی جان از نوع فیزیکی و سالم سازی(به شیوه کلرزنی) با ظرفیت یک مدول با یک هزار و ۸۵۶ لیتر در ثانیه و ۲ مدول به ظرفیت سه هزار و ۷۱۲ لیتر بر ثانیه است و ظرفیت مخزن ذخیره آب تصفیه شده به حجم ۳۰ هزار متر مکعب واقع در انتهای مسیر و مخازن مکش تلمبه خانه به حجم ۳۰ هزار متر مکعب است.

تصفیه خانه شیخی جان در ۴۰ کیلومتری شمال شهر همدان و در نزدیکی روستای آقچلو قرار دارد

پروژه آبرسانی بلند مدت از سد تالوار به همدان از مصوبات سفر سال 1383 مقام معظم رهبری به همدان بود که در طول ۱۷ سال تنها ۳۲ درصد پیشرفت داشت اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با عزم راسخ دولت، سال گذشته به سرانجام رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha