۲۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85441818
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

قاچاقچیان چوب از خانه تا جنگل زیر ذره‌بین منابع طبیعی مازندران
کشف چوب در منزل قاچاقچی

نوشهر - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران گفت: نیروهای منابع طبیعی با همکاری نهادهای امنیتی تعداد ۴۲ تخته الوار گونه درختی توسکا از خانه یکی از قاچاقچیان سابقه‌دار جاده لنگا شهرستان عباس آباد به نام « ح. ر» را کشف و ضبط کردند.

مهرداد خزایی پول روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که پرونده این قاچاقچی چوب هفته جاری برای طی مراحل قانونی به دادسرای شهرستان ارسال شد تا با صدور حکم عادلانه درس عبرتی بشود برای دیگر قاچاقچیان و متخلفان این بخش که بدانند منبعد آنان از خانه تا عرصه های طبیعی رصد می شوند.
وی اظهارامیدوار کرد با توجه به حساسیت های موجود در شورای تامین استان مازندران و مردم طبیعت دوست منطقه با این اخلال گران جنگل برخورد مقتدرانه و در شان حافظان امنیت زیستی کشور صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران از اهالی و مسافران و گردشگران منطقه خواست هر گونه گزارش قاچاق چوب و یا دپوی غیر قانونی را به شماره های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند تا در کمترین ز مان ممکن مورد رسیدگی قرار گیرد.

بر اساس آمار موجود سال گذشته ۴۵۰ نفر افراد سودجو در این بخش دستگیر شدند که ۱۸۵ خودرو توقیفی در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران بود.

قاچاق چوب یکی از مهمترین دغدغه های جنگل شمال به ویژه غرب مازندران است که به تاکید کارشناسان امر باید برای رفع این مشکل اساسی راهبردهای جدیدی از سوی مسوولان امر اتخاذ شود چرا که به گفته مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران فقط در ایام تعطیلات عید نوروز و ماه مبارک رمضان تعدادی از نیروهای ایثارگر منابع طبیعی توسط قاچاقچیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

از اواخر سال ۱۳۹۶ دولت وقت با اجرای طرح چند ساله تنفس جنگل های شمال با هدف احیای دوباره این جنگل های بی نظیر در سطح جهان را به مرحله اجرا گذاشته که موجب خروج بهره برداران برداشت چوب از جنگل های هیرکانی شد و این در حالی است که برداشت چوب از جنگل های شمال کشور تنها ۱۰ درصد نیاز چوبی صنایع کشور را تامین می کرد و از سوی دیگر با اجرای این طرح به گفته کارشناسان، آمارقاچاق چوب افزایش یافته است.

نیروهای یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی برای حذف این مشکل عرصه های جنگلی شمال تلاش وافر دارند، پس مشکل کار در کجاست که قاچاقچیان با داشتن پرونده های متعدد تعزیراتی بارها اقدام به قاچاق می کنند.

رصد از منزل مسکونی قاچاقچیان شناسنامه دار یکی از برنامه های منابع طبیعی غرب مازندران است که به تازگی اجرایی شده که امید است این راهبرد بتواند دست این متخلفان را از سر جنگل هیرگانی بردارد و درختان بدون دغدغه به حیاتشان ادامه دهند.

استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی دارد که اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را زیر پوشش دارد.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha