۲۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱:۱۱
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85442235
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام چین در سازمان ملل : پکن برای ایجاد شرایط گفت و گوی روسیه و اوکراین تلاش می کند

تهران-ایرنا- معاون سفیر چین در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که چین آماده است تا شرایط لازم را برای مذاکرات روسیه و اوکراین فراهم کند.

به گزارش جمعه شب ایرنا از "تاس،" گنگ شوانگ به شورای امنیت سازمان ملل گفت: چین از برگزاری به موقع یک کنفرانس بین المللی رسمی توسط روسیه و اوکراین، با مشارکت یکسان همه طرف ها برای بحث در مورد همه گزینه های منصفانه صلح حمایت می کند.

وی ادامه داد: ما برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین بی وقفه تلاش خواهیم کرد.

به گفته این مقام چین، «تامین بیشتر تسلیحات در میدان نبرد تنها خطر بدتر شدن بحران را افزایش می دهد و به هیچ وجه باعث کاهش تنش نمی شود.»

گنگ تاکید کرد: بهتر است به جای ادامه درگیری، جنگ را از طریق مذاکره خاتمه دهیم. چین بار دیگر از همه طرف‌ها می‌خواهد تا تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس و پایان دادن به خصومت‌ها را افزایش دهند تا به یک راه‌حل سیاسی زودهنگام برسند.

به گزارش ایرنا، در فوریه ۲۰۲۳، وزارت خارجه چین سندی را منتشر و در آن موضع خود را در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین تشریح کرد.

این سند شامل ۱۲ بند از جمله درخواست برای آتش بس، احترام به منافع مشروع امنیتی همه کشورها، حل بحران انسانی در اوکراین، مبادله اسیران جنگی بین مسکو و کی یف و امتناع از اعمال تحریم های یکجانبه بدون هیچ گونه توافقی است.

پکن به دنبال این است که خود را به عنوان یک میانجی در مناقشه اوکراین قرار دهد و خواستار یک "حل و فصل سیاسی" و برگزاری چندین دور گفت وگو شده است.

چین در این جنگ اعلام بی‌طرفی کرده است اما به دلیل امتناع از محکوم کردن روسیه به دلیل شروع جنگ با اوکراین از سمت غرب مورد انتقاد قرار گرفته است.

با این وجود برخی از مقام‌های اوکراینی تاکید کردند که چین باید در مذاکرات برای پایان جنگ حضور داشته باشد.

نیروهای روسیه به آرامی در حال پیشروی هستند و اکنون نزدیک به یک پنجم اوکراین را تحت کنترل دارند. ضد حمله اوکراین در سال گذشته میلادی نتوانست دستاوردهای قابل توجهی به دست آورد درحالیکه آنها توانسته بودند در سال ۲۰۲۲ نیروهای روسیه را از بخش‌های بزرگی در شرق و جنوب به عقب برانند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha