سیستان و بلوچستان رکورددار کسب رتبه‌های برتر کشاورزی ؛ سرمایه‌گذاری؛ لازمه تحقق شعارسال

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خاستگاه تولید متنوع‌ترین محصولات کشاورزی در کشور است به طوریکه در تولید میوه‌های گرمسیری رتبه اول، تولید خرما رتبه دوم، تولید پسته رتبه نهم و در پرورش شتر از لحاظ تعداد رتبه اول کشور را کسب کرده است.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین جاذبه‌های سیستان و بلوچستان علاوه بر داشتن آثار تاریخی، باستانی و گردشگری؛ اقلیم منحصر به فرد و آب و هوای خاص و مطلوب آن بوده به گونه‌ای که بواسطه محصولات کشاورزی که دارد به استانی چهار فصل معروف است.

سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خاستگاه تولید متنوع‌ترین میوه‌های گرمسیری در کشور است و حتی در تولید برخی میوه‌ها در ایران بی‌رقیب محسوب شده و ظرفیتی بی‌بدیل برای ارزآوری دارد.

آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه‌های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده، به طوریکه مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته، همچنین مناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوه‌های بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات‌های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستان‌های سرد است.

سیستان و بلوچستان در تولید میوه‌های گرمسیری رتبه اول کشور، تولید خرما رتبه دوم کشور و تولید پسته رتبه نهم کشور را کسب کرد

آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه‌های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده به طوریکه هم‌اینک از ۸۰ هزار هکتار باغات استان هشت هزار هکتار آن به کشت انواع میوه های گرمسیری اختصاص دارد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر تنها با ارزی که برای واردات میوه‌های گرمسیری بویژه موز اختصاص می‌باید در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری شود علاوه‌بر جلوگیری از خروج ارز حتی برای کشور ارزآوری هم خواهد داشت.

مزیت مهم دیگر سیستان و بلوچستان اقلیم مناسب کشت میوه‌های گرمسیری مانند خرما، موز و انبه بوده به طوریکه در تولید میوه‌های گرمسیری رتبه اول کشور، تولید خرما رتبه دوم کشور و تولید پسته رتبه نهم کشور را کسب کرده، همچنین اقلیم مناسب برای پرورش شتر موجب شده که سیستان و بلوچستان از لحاظ تعداد شتر رتبه اول کشور را کسب کند.

سیستان و بلوچستان رکورددار کسب رتبه‌های برتر کشاورزی کشور/سرمایه‌گذاری؛ لازمه تحقق شعارسال

سیاست گذاری در تأمین نیاز کالاهای اساسی با خودکفایی تولید مرغ

یکی از طرح‌های سرمایه گذاری شاخص که دارای رشد قابل توجهی در سال ۱۴۰۲ بوده تسهیل در ایجاد و توسعه صنعت مرغ با اجرا و بهره برداری از تعداد ۹۹ واحد جدید مرغداری است که تعداد واحدهای موجود را از ۲۲۵ به ۳۲۷ واحد رسانده و تعداد ۱۷۱ واحد نیز در حال ساخت هستند.

با این اقدام ظرفیت تولید مرغ در سیستان و بلوچستان از ۳۴ هزار و ۹۶۰ تن به ۴۱ هزار و ۹۰۲ تن در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده و به عبارتی ۱۸ درصد رشد داشته است.

همچنین بر اساس اخبار و اطلاعات منتشر شده با جذب سرمایه گذاران بزرگ کشور زمینه توسعه و افزایش باغات تولید خرما و موز در سیستان و بلوچستان رقم خورده بگونه‌ای که سرمایه گذاری هلدینگ ماهان منجر به ساخت نخلستان مدرن و مکانیزه در شهرستان‌های میرجاوه، مهرستان و قصرقند، احداث مزارع مدرن موز در باهو کلات و پیشین با سرمایه گذاری ۱۸ همت و اشتغال یک‌هزار و ۷۰۰ نفر شد.

سیستان و بلوچستان رکورددار کسب رتبه‌های برتر کشاورزی کشور/سرمایه‌گذاری؛ لازمه تحقق شعارسال

تولید ۴۱ هزار تن گوشت مرغ در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته ۲۴ میلیون و یک‌هزار و ۵۸۴ قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان انجام شده و با این میزان جوجه ریزی حدود ۴۱ هزار تن گوشت مرغ تولید و به بازار عرضه شده است .

محمدرضا سیدحسینی بیان کرد: روند افزایش میزان جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان و بلوچستان همچنان با همت تولید کنندگان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال و به منظور افزایش ضریب خوداتکایی سیستان و بلوچستان به گوشت مرغ با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی، ۳۲۷ واحد ۲۰ هزار قطعه ای مرغ گوشتی و ۱۵ واحد مرغ تخم گذار ۲۰ هزار قطعه ای در حال ساخت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تسریع در به بهره‌برداری رسیدن واحدهای جدید و فعال سازی واحدهای راکد مرغداری از برنامه‌های محوری سازمان جهاد کشاورزی در سالجاری است تا بزودی شاهد خودکفایی استان در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ باشیم.

وی تاکید کرد: توسعه کشت در محیط‌های کنترل شده با توسعه گلخانه‌های پیشرفته مدرن و سایه بان، توسعه کشت‌های گیاهان دارویی و کم آب بر با نگاه به بازار و صادرات، توسعه کشت محصولات خارج از فصل، تکمیل زنجیره ارزش تولید خرما با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی، توسعه نخلستان‌ها با ارقام تجاری و بازار پسند جهانی، توسعه موزستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان برای تحقق خودکفایی کشور به تولید موز، توسعه پرورش شتر با توجه به ظرفیت خاص استان در پرورش شتر، ارتقای تولید گوشت قرمز و تأمین گوشت مورد نیاز کشور، توسعه پرورش و تولید میگو و مبادلات مرزی از مهمترین راهبردهای سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای تحقق شعار امسال است.

سیدحسینی افزود: برای تحقق برنامه‌های محوری فوق بهره گیری حداکثری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در دستور کار بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha