ارتقای مهارت آموزی مشقی برای اشتغال پایدار

خرم‌آباد - ایرنا - مهارت آموزی و کسب تخصص و توانمندی های لازم در شرایطی که تحصیلات دانشگاهی به تنهایی قادر به پاسخگویی بازار کار نیست، یکی از مهمترین عوامل مورد نیاز برای دستیابی به اشتغال پایدار است.

به گزارش ایرنا، توسعه و رشد اقتصادی در دنیای کنونی مستلزم کسب مهارت و تخصص های مورد نیاز است تا افراد با توان و تخصص جهت ارائه خدمات کیفی در بازار کار به فعالیت بپردازند و بتوانند با تکیه بر تخصص و مهارت های کسب شده فعالیت قابل توجه و مشتری پسندی را ارائه دهند.

امروزه در دنیای اقتصاد به خوبی اثبات شده که بدون تخصص و مهارت تدوام حضور در عرصه پررقابت اقتصادی وجود ندارد و مهم تر از همه اینکه بدون مهارت و تخصص های جدید نمی توان حرفی برای گفتن و امید به بقای کسب و کار داشت و در این میان به روز رسانی مهارت ها و آشنایی علوم و فنون است که بقای کسب و کار پایدار را تضمین خواهد کرد.

سالانه تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت چندانی متقاضی اشتغال و بازار کار می شوند و نبود تخصص و مهارت برای حضور در این بازار پرمخاطب و پر رقابت بیش از پیش خودنمایی می کند و پس از سال ها تحصیل در دانشگاه، تازه فارغ التحصیلان باید روانه مراکز مهارت آموزی شوند تا بتواند جایگاهی در بازار کار برای خود کسب کنند در صورتی که همراه بودن تحصیلات دانشگاهی با کسب مهارت ها می تواند علاوه بر کاهش هزینه های اقتصادی ازدحام برای ورود به بازار کار را کاهش دهد و از طرفی امکان کارآفرینی و ایجاد شرایطی برای اشتغال افراد دیگری را نیز فراهم کرد.

بر کسی پوشیده نیست که رشد و توسعه اقتصادی به ایجاد اشتغال وابسته است و در میان عوامل موجود در ایجاد اشتغال، نقش مهارت‌آموزی و کارآفرینی بسیار پررنگ است، بنابراین توانمندسـازی نیروی انسانی از طریق آموزش مهارت‌های شغلی و تخصصی، در راسـتای ترغیـب و توسـعه کارآفرینی، به ویژه در مراکز آموزش مهارتی، یکی از این راهکارهای اساسی محسوب می‌شـود که می‌تواند به تربیت نیروی انسانی توانمند و کارآفرین کمک کند که علاوه بر کاهش مشکلات اقتصادی، اشتغال تاثیر مستقیمی بر افزایش بهره‌وری و کارایی شاغلان در بخش های گوناگون دارد.

براین اساس فقدان مهارت لازم برای ورود به بازار کار از موانع مهم بهبود وضعیت اشتغال است که با ارائه آموزش های مهارتی در سازمان فنی و حرفه ای به اقشار مختلف جامعه و متقاضیان افراد می توانند با کسب مهارت ها و فنون مورد نیاز به راحتی در بازار کار وارد شوند و در مواردی حتی در مسیر کار آفرینی نیز گام بردارند.

هدف اصولی در اجرای طرح‌های مهارت‌محور و آموزش فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی انسانی ماهر و ایجاد اشتغال پایدار است که با رویکرد آموزش های مهارتی مخاطبان بسیاری را هر ساله در زیر چتر آموزش های خود پوشش می دهد و با ارائه به روزترین و نوین ترین فنون نیروی کار ماهر را به واحدهای صنعتی و فنی و حتی بازار کار روانه می کند.

۲۹ هزار و ۱۶۸ نفر از آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای لرستان بهره مند شدند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان بیان کرد: ۲۹ هزار و ۱۶۸ نفر سال گذشته در بخش دولتی از آموزش های فنی و حرفه این استان بهره مند شدند که از این مجموع ۱۸ هزار و ۴۰۵ نفر مرد و ۱۰ هزار و ۷۶۲ نفر زن بودند.

علی پاشایی با بیان اینکه در این راستا چهار میلیون و ۴۷۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شده است، ادامه داد: مشاغل آموزشی استان در چهار رشته اصلی صنعتی، خدماتی، کشاورزی و فنی ارائه می شود و زیرساخت های لازم در این راستا ایجاد شده که در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و بیش از ۵۰ درصد خدمات به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی اضافه کرد: ۳۰۹ نفر از آسیب دیدگان اجتماعی پارسال متقاضی شرکت در این دوره بودند که از این تعداد ۱۰۸ نفر مرد و و ۲۰۱ نفر زن بودند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان اظهار کرد: ۱۱۵ نفر افراد دارای معلولیت، ۲۶ پناهنده و اتباع خارجی، ۷۰۴ دانش آموخته و فارغ التحصیل دانشگاهی، ۶ هزار و ۴۲۹ دانش آموز، ۸۲۷ دانشجو، ۲۸۱ زن خانه دار، ۷۴۱ زن سرپرست خانوار از دوره های آموزشی و مهارتی این اداره کل بهره مند شدند.

وی بیان کرد: همچنین یک هزار و ۵۴۴ زندانی، یک هزار و ۱۶ ساکن سکونتگاه های غیر رسمی، یک هزار و ۲۰۹ ساکن مناطق روستایی،۱۲۲ ساکن مناطق مرزی محروم، پنج هزار و ۲۰۷ سرباز، ۹۰۹ شاغلان بنگاه های اقتصادی، ۱۳۴ نفر از مناطق عشایری، ۱۵ هزار و ۶۷۸ کودک کار و خیابانی، هشت هزار و ۷۴۸ نفر متقاضی مهارت آموزی، ۵۳ مشمول بیکاری و ۶۰۰ معتاد بهبود یافته از دوره های آموزشی این اداره کل بهره مند شدند.

ارتقای مهارت آموزی مشقی برای اشتغال پایدار

تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات مصوبات سفر ریاست جمهوری به فنی و حرفه ای لرستان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: در دور نخست سفر ریاست جمهوری مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب در نظر گرفته شد که در مجموع تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

پاشایی افزود: جهت اجرای این مصوبات اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد ریال جهت تجهیز مراکز آموزشی استان از محل اعتبارات وزارت نفت و جهت احداث مرکز آموزشی خواهران ازنا مبلغ اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: همچنین در این راستا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال جهت تجهیز دپارتمان های IT، ورشوسازی، کشاورزی و عشایری مبلغ اعتبار ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین تکمیل مرکز شماره ۲ بروجرد مبلغ اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص داده شد و با توجه به پیگیری های انجام شده جهت جذب مانده اعتبار مصوبات (تکمیل مرکز شماره ۲ بروجرد ) در سفر دوم ریاست محترم جمهوری قول مساعد داده شده است.

۴۷۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای در لرستان فعال است

وی اظهار کرد: اکنون ۴۷۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای در استان فعال می باشد که نسبت به دولت قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و از این تعداد ۲۶۹ آموزشگاه در فعالیت دولت سیزدهم راه اندازی شده است.

به گفته پاشایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیش از ۳۰ هزار استاندارد شغلی و حدود ۱۵ هزار شایستگی تعریف کرده و مدارک آن در بیش از ۲۰۰ کشور عضو سازمان جهانی کار قابل ترجمه و استفاده است.

وی با اشاره به شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه کلیدی بودن نقش آموزش و مهارت‌افزایی جوانان و لزوم برنامه‌ریزی مدیران ارشد ادامه داد: رسالت عظیم آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی رسمی آموزش‌های مهارتی و کوتاه‌ مدت در کشور لزوم توجه به این نهاد حیاتی را مورد تاکید قرار می دهد.

وی در خصوص ظرفیت بالقوه زیرساخت‌های آموزش فنی و حرفه ای بیان کرد: یکی از قابلیت‌های موجود، داشتن مربیان توانمند و با انگیزه است که در صورت فراهم بودن سایر زمینه‌های آموزشی، روند اجرای آموزش‌های مهارتی در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت.

پاشایی افزود: فعالیت‌های مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای به طور مستقیم و غیرمستقیم با بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در ارتباط است، لذا نقش تعامل، موازی کاری و برگزاری نشست‌های مشترک جهت مطرح کردن مسائل و مشکلات آموزشی در راستای جهت‌دهی توانمندی‌های حوزه آموزش و به دنبال آن ایجاد مشاغل پایدار، غیرقابل انکار است.

ارتقای مهارت آموزی مشقی برای اشتغال پایدار

۱۹ هزار و ۶۷۰ نفر دوره در آموزشگاه های خصوصی لرستان کسب مهارت کردند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: مشاغل آموزشی استان در چهار رشته اصلی صنعتی، خدماتی، کشاورزی و فنی ارائه می شود و زیرساخت های لازم در این راستا ایجاد شده که در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و بیش از ۵۰ درصد خدمات به بخش خصوصی واگذار شده است.

پاشایی افزود: در این راستا چهار میلیون و هشتصد هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده است که مهارت آموزان این دوره ها ۲۶ درصد مردان و ۷۴ درصد زنان بوده اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان ادامه داد: در دولت سیزدهم، تغییر و تحول شگرفی در سازمان ایجاد و سال گذشته در جشنواره ملی مهارت ۲ مقام ملی توسط استان لرستان کسب شد، هم اکنون نیز تمام اقشار آسیب پذیر، سربازان وظیفه، دانش آموزان و دانشجویان، طلاب و زندانیان جزو جامعه هدف فنی و حرفه ای استان هستند و براساس نیازسنجی و تقاضا محوری تحت آموزش این اداره کل قرار دارند.

وی با بیان اینکه مراکز جدید متناسب با فناوری روز در استان ایجاد و طرح های نیمه تمام نیز پیگیری شده است، اظهار کرد: برخلاف سال های قبل که صدور مجوز ممنوع و بازار سیاه در خصوص معامله مجوزها آغاز شده بود، تسهیل در صدور مجوزها توسط دولت سیزدهم انجام شد و فنی و حرفه ای در صدور مجوزها اقدام خوبی داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha