۲۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۵۷
کد خبرنگار: 5542
کد خبر: 85443004
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تنش در اروپا در پی تدوین پیش‌نویس قطعنامه «بزرگداشت قتل عام سربرنیتسا»

تهران- ایرنا- تدوین پیش‌نوس قطعنامه «روز جهانی بزرگداشت نسل‌کشی سربرنیتسا» در سال ۱۹۹۵ که قرار است ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) در مجمع‌ عمومی سازمان ملل متحد به رأی گذارده شود، موجب بروز واکنش‌های تند در قلب اروپا شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از یورونیوز، پیش‌نویس قطعنامه «روز بزرگداشت نسل‌کشی سربرنیتسا» توسط چند کشور ازجمله رواندا، آلمان، فرانسه و ایالات متحده با الگوبرداری از سند مشابه برای نسل‌کشی «توتسی‌های رواندا» تدوین شده است.

این سند که جزئیات آن هنوز منتشر نشده با واکنش صرب‌ها چه در جمهوری «صربسکا» در بوسنی و چه مقام های صربستان مواجه شده است.

میلوارد دودیک رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین موسم به صربسکا در سفری به بلگراد پایتخت صربستان عنوان کرد: بوسنی و هرزگوین ممکن نیست از این قطعنامه جان به در برد.

الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری ملی‌گرا و محافظه‌کار صربستان نیز اعلام کرد که به دلیل بی‌ثبات بودن اوضاع در بوسنی و هرزگوین، قطعنامه مزبور می‌باید به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد برسد و نه مجمع عمومی.

برخلاف قطعنامه‌های مصوب مجمع عمومی، قطعنامه مصوب شورای امنیت این قابلیت را دارند که تنها از سوی یک عضو وتو شوند و در این مورد، صربستان متکی به وتوی روسیه است.

ووچیچ که برای امضاء قرارداد صنعتی در ماه آوریل آوریل (اسفند) با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار داشت، موفق نشد حمایت مدنظر خود را از پاریس دریافت کند.

مکرون در پی این دیدار در پاریس گفته بود: فرانسه بیش از هشت هزار قربانی کودک و بزرگسال سربرنیتسا را فراموش نکرده است.

پیش‌نویس قطعنامه مزبور ضمن محکومیت کشتار سربرنیتسا خواستار محاکمه عاملان آن در دادگاه‌های بین‌المللی است و فرانسه از مشوقان اصلی آن است.

لحن انتقادی دودیک بخشی از مقاومت او در برابر الحاق جمهوری صربستکا به بوسنی و هرزگوین است. این در حالی است که ایویکا داچیچ وزیر امور خارجه صربستان عنوان می‌کند: در این قطعنامه نامی از صربستان یا صربسکا نیامده و صرفاً یادبودی برای جنایت علیه مسملانان بوسنیایی است.

کریستین اشمیت دیپلمات آلمانی و نماینده عالی بوسنی و هرزگوین است که دودیک با اصلاحات انتخاباتی او مخالف است.

دودیک به تازگی با دعوت از ویکتور اوربان رهبر ملی‌گرا-محافظه‌کار مجارستان بالاترین نشان جمهوری صربسکا را به او اعطا کرد.

همچنین، از زمان شروع جنگ اوکراین دودیک دیدارهای دوستانه برای ابراز همگرایی سیاسی با روسیه برگزار کرده است.

صربستان و بوسنی هر دو نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا هستند. روابط صربستان و اتحادیه از زمان امتناع دودیک از حمایت بسته تحریمی دو سال قبل بروکسل علیه روسیه رو به وخامت گذاشته و روابط بوسنی-صربسکا را به عرصه تنش اتحادیه اروپا در قبال روسیه تبدیل کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha