۲۶ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۴۸
کد خبر: 85443387
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقابله با تنش‌آبی در نی‌ریز فارس؛از نصب پکیج تصفیه تا حفر چاه

شیراز-ایرنا - تنش آبی در نی‌ریز فارس سالهاست که مردم این شهرستان را با مشکلات بسیاری به ویژه در فصل گرما مواجه کرده اما اخیراً متولیان حوزه آب حل این مشکلات و فرونشاندن عطش آبی در این منطقه و روستاهای مختلف آن را در دستورکار قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نی‌ریز دومین شهرستان پهناور فارس پس از لارستان است که در فاصله ۱۹۲ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد و به عنوان نقطه تلاقی استان‌های فارس،کرمان، یزد و هرمزگان محسوب می‌شود.

این شهرستان دارای سه بخش مرکزی،مشکان و قطرویه است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای جمعیتی بالغ بر ۴۹ هزار و ۸۵۰ نفر است.

مهمترین اقدامات ۲سال گذشته برای رفع تنش آبی نی‌ریز

با وجود نقش مهم و استراتژیک این شهرستان در استان فارس اما نی‌ریز سالهاست که با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند به گونه‌ای که در دهه نود مناطق مختلف این شهرستان بارها با برنامه جیره‌بندی آب روبه رو می‌شد و این شهرستان در لیست نوبت‌بندی آب قرار می‌گرفت.

با این حال در طول ۲سال گذشته اقدامات قابل توجهی برای حل این مشکل انجام شده است.

در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نماینده شهرستان های نی‌ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که پیگیری‌های لازم به منظور تأمین اعتبار مطالبات و تکمیل سد چشمه عاشق و نیز شروع اجرای تصفیه خانه تحت فشار به ظرفیت اولیه ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در حاشیه این سددر حال انجام است.

در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ و همزمان با گرامیداشت دهه فجر نیز پنج پروژه آبرسانی مهم در شهرستان نی‌ریز با اعتباری بالغ بر ۳۳۳میلیاردریال به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل احداث یک باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۳۵۰ متر مکعب، حفر و تجهیز یک حلقه چاه آبرسانی، اجرای ۹ هزار متر خط انتقال آب، اصلاح و توسعه ۱۹ هزار متر شبکه توزیع، کف‌شکنی یک حلقه چاه و اجرای ۳۰۰ متر خط انتقال برق بودند که با گشایش آنها، مجموعه روستاهای هرگان، نصیرآباد، قطار بنه و روستای دولت‌آباد با جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر از آب آشامیدنی بهره‌مند شدند.

در حال حاضر هم به منظور بررسی روند آبرسانی به مردم این منطقه، مدیرعامل آبفا فارس به این شهرستان سفر کرد و به اتفاق فرماندار این شهرستان پروژه‌های مختلف این منطقه در حوزه آب را مورد بازدید و بررسی قرار داد.

نصب پکیج تصفیه آب مجموعه ریزآب نی‌ریز فارس

یکی از این پروژه‌ها نصب پکیج تصفیه آب مجموعه ریزآب نی‌ریز فارس است که در حال حاضر عملیات اجرای سامانه تأمین آب شرب مجموعه روستاهای ریزآب بخش قطرویه شهرستان نی‌ریز با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست، اقدامی که در نهایت ارتقای کمیت و کیفیت آب شرب ۹۵ روستای این بخش را به همراه دارد.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس در این باره گفت: استمرار خشکسالی طی سال‌های اخیر و از بین رفتن منابع آبی، موجب کمبود در کمیت و کیفیت آب شرب روستاهای منطقه قطرویه، به ویژه دهستان ریزآب شده است.

مقابله با تنش‌آبی در نی‌ریز فارس؛از نصب پکیج تصفیه تا حفر چاه

علی جان صادق‌پور افزود:شرکت آبفا فارس به منظور رفع مشکل کم‌آبی در این مناطق اقدامات متعددی انجام داده که متأسفانه به دلیل تداوم خشکسالی‌ها، موفقیت خاصی در این خصوص حاصل نشده و مردم این منطقه کماکان با مشکل کم آبی مواجه هستند.

به گفته مدیر عامل شرکت آبفا فارس طبق مطالعات کارشناسی دقیق، تنها راهکار ممکن به منظور برون رفت از این بحران، استفاده از ظرفیت آب ذخیره سد چشمه عاشق است که پس از برگزاری جلسات و مذاکرات مستمر، با همکاری و مساعدت شرکت فولاد نی ریز، خط انتقال این طرح از سد چشمه عاشق تا محل احداث پکیج تصفیه آب اجرا و امکان احداث تصفیه خانه آب فراهم شد.

رئیس هیأت مدیره شرکت آبفا فارس گفت: به همین منظور از محل تصفیه‌خانه آب تا روستاهای ریزآب نیز خط انتقالی به طول چهار هزار متر با مشارکت بسیج سازندگی استان اجرا شد.

وی عنوان کرد: سامانه آبرسانی مجموعه ریز آب بخش قطرویه، شامل نصب پکیج تصفیه آب با ظرفیت تصفیه ۶۰ لیتر بر ثانیه و اجرای ۱۴ کیلومتر خط انتقال است که هم اکنون با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، به سرعت در حال اجراست.

به گفته مدیر ارشد حوزه ی آب شرب فارس، این پکیج تصفیه آب از نوع فیلتر شنی با دبی خروجی ۶۰ لیتر بر ثانیه است که با اتمام عملیات احداث و بهره‌برداری از آن آب شرب روستاهای بخش قطرویه، شامل۹۵ روستا و آبادی، با جمعیتی بالغ بر ۱۲هزار نفر، از محل سد چشمه عاشق تأمین خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره شرکت آبفا فارس ابراز امیدواری کرد؛ طرح که با اعتباری بالغ بر ۳۸۰ میلیارد ریال در حال اجراست، در صورت تأمین به موقع اعتبارات مورد نیاز تا اوایل تابستان آتی به مرحله بهره‌برداری برسد.

رفع کم آبی در روستای دهچاه بخش پشتکوه نی ریز با اتمام حفر یک حلقه چاه آبرفتی

از دیگر پروژه‌های مهم که با هدف رفع کم‌آبی در این شهرستان انجام شده و اخیراً مورد بازدید قرار گرفته حفر یک حلقه چاه آبرفتی در روستای دهچاه بخش پشتکوه نی‌ریز است.

با توجه به کمبود بارش‌ها در استان فارس و بروز پدیده خشکسالی در بسیاری از مناطق استان به ویژه مناطق شرقی و همچنین از بین رفتن بخش زیادی از منابع آب موجود و خارج شدن این منابع از مدار بهره‌برداری، پس از برگزاری جلسات کارشناسی، به منظور رفع کم آبی در منطقه حسن آباد و دهچاه، حفر یک حلقه چاه در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر مدیر عامل شرکت آبفا فارس از اتمام عملیات حفر این حلقه چاه خبرداده و اعلام کرده که با گشایش این چاه آبرفتی، کم‌آبی در روستاهای حسن آباد و دهچاه حل می‌شود.

صادق پور افزود: حفر این چاه آبرفتی به منظور رفع کم‌آبی مردم روستاهای حسن آباد و دهچاه بخش پشتکوه صورت گرفته که امیدواریم با تأمین اعتبار و تکمیل این طرح مردم منطقه به زودی از مزایای آن منتفع شوند.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس ادامه داد: این چاه که از نوع دهانه گشاد با عمق ۱۱۰ متر است با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال حفر شده و با گشایش آن ۸۰۰ خانوار روستاهای حسن آباد و دهچاه از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

به گفته رئیس هیأت مدیره شرکت آبفا فارس برای برق‌رسانی، تجهیز و اجرای یک هزار و ۵۰۰ متر خط انتقال این چاه، اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال مورد لزوم است که انتظار می‌رود با همکاری مسئولین مرتبط و تأمین به موقع اعتبار لازم، قبل از آغاز فصل تابستان این طرح تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

بدون شک انجام این اقدامات کافی نیست و در موقعیت تنش آبی و همچنین در موقعیت‌هایی که با فصول خشک و نیمه خشک مانند روزهای تابستان و یا روزهایی که هیچ بارانی از آسمان نمی‌بارد روبرو می‌شویم ضروری است که راهکارهای اساسی برای حل این بحران و مصرف بهینه آب ارائه شود و اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های مؤثر در دستور کار قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha