۲۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵
کد خبر: 85443621
T T
۲۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار قرمز هواشناسی/ پیش‌بینی بارش‌های سیل‌آسا برای کرمان

کرمان- ایرنا- اداره کل هواشناسی کرمان با صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی از احتمال بارش باران های سیل آسا و وقوع سیل در نیمه جنوبی و مناطق مرکزی این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی کرمان، در اطلاعیه روز یکشنبه این اداره کل آمده است، با توجه به تقویت و گسترش سامانه بارشی از بامداد روز سه‌شنبه تا اواخر وقت روز چهارشنبه بر میزان و شدت بارش‌ها در نیمه جنوبی و مناطق مرکزی استان افزوده خواهد شد.

طبق این اطلاعیه، بیشینه بارش‌ها تا میزان ۸۰ میلیمتر در این مناطق به ویژه حومه شهرستان‌های بافت، رابر، ارزوییه، کهنوش، قلعه گنج، منوجان، رودبار جنوب، جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، بم، نرماشیر و فهرج است.

طبق این هشدار هواشناسی، با توجه به شدت بالا و نوع بارش‌ها آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه‌های فصلی، سیلابی شدن مسیرها و وقوع احتمالی سیل در مناطق مذکور پیش بینی می‌شود.

در این هشدار قرمز هواشناسی بر بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیرها و رودخانه‌های فصلی، رعد و برق و تگرگ، آبگرفتگی معابر به صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها، احتمال تخریب پل و اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر تاکید شده است.

طبق این هشدار، در پی بارش های روزهای آینده در مناطق مذکور تعطیلی فعالیت‌های عمرانی برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق، تخریب تاسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید و اختلال در سفرهای هوایی و دریایی نیز دور از انتظار نیست.

طبق این اطلاعیه، توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیرها، بازگشایی کانال‌ها و آب راه‌های درون و برون شهری ، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، اجتناب از سفرهای برون شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی ، اجتناب از خروج شهروندان در تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌ها واقع در حریم و بستر رودخانه، مدیریت زمین‌های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و انتقال نهادهای کشاورزی به مکان‌های مسقف توصیه شده است.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کرمان نیز در همین زمینه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته بارش‌‎های وسیع با احتمال سیل و آبگرفتگی در جنوب این استان پیش‌بینی می‌شود.

میترا یاوری ادامه داد: از امروز تا روز جمعه شرایط برای ناپایداری‌های جوی به ویژه بارش باران در استان کرمان وجود دارد اما عمده این بارش‌ها برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه است که هشدار لازم آن صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای روزهای آخر هفته جاری نیز با وجود کاهش دما احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی به ویژه در شمال استان کرمان وجود دارد.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کرمان ادامه داد: با توجه به احتمال سرمازدگی، تنظیم دمای گلخانه‌ها و سالن‌های پرورشی، کنترل سیستم‌های گرمایشی، تهیه سوخت کافی، استفاده از روش‌های ممکن به منظور کاهش خسارت سرما در باغ ها و مزارع با مشورت کارشناسان کشاورزی، انتقال کندوها به مناطق گرمتر و کاهش فاصله بین کندوها برای کاهش خسارات ناشی از این سرمازدگی توصیه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha