فعالیت ۱۵۶ خانه محیط زیست در آذربایجان‌غربی؛ گامی برای مردمی‌سازی حفاظت از طبیعت

ارومیه- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت ۱۵۶ خانه محیط زیست در استان گفت: مردمی سازی حفاظت از طبیعت پیرامونی و فرهنگ سازی در این زمینه از اهداف راه اندازی این خانه هاست.

به گزارش ایرنا و براساس اعلام محیط زیست، آذربایجان غربی از مهمترین استانهای محیط زیستی کشور است و ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت تحت حفاظت و مدیریت این اداره کل قرار دارد.

این اراضی با حضور ۱۵۰ نیرو و ۲۰ پاسگاه محیط بانی شبانه روزی پایش و حفاظت می شوند؛ ۱۵.۱ درصد مساحت استان تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

مردمی سازی محیط زیست و فرهنگ سازی برای حفاظت مردم از این نعمت طبیعی و ارزشمند موضوعی است که توسط محیط بانان این دستگاه در استان پیگیری می شود.

پایش مناطق حفاظت شده و واحد های صنعتی و تولیدی، آموزش و تقویت اطلاعات زیست محیطی شهروندان یاری گرفتن و همکاری با سایر دستگاهها و جامعه دانشگاهی استان در راستای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از شکار و صید حیات وحش از جمله اقدامات شاخصی است که فعالان این حوزه در استان به انجام آن اهتمام دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو یی با ایرنا ضمن تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: خانه های محیط زیست پل ارتباطی بین مردم و محیط زیست هستند و در راستای فرهنگ سازی و مردمی سازی محیط زیست خانه های محیط زیست تشکیل شده است.

۱۵۶ خانه در استان در طول دولت سیزدهم در قالب مراکز خدمات کشاورزی، خصوصی و کلینگهای گیاه پزشکی فعال شده اند.

۱۵۶ خانه در استان در طول دولت سیزدهم در قالب مراکز خدمات کشاورزی، خصوصی و کلینگهای گیاه پزشکی فعال شده اند که ۱۲ خانه محیط زیست در دهیاری ها، کانون پرورش فکری و دانشگاهها و از جمله در شهرستانهای ارومیه، نقده، مهابادو چالدران ایجاد شده است و امسال هم ارتقای این خانه ها در آذربایجان غربی با هدف فرهنگ سازی و مشارکت شهروندان در حفاظت از محیط زیست مورد توجه است.

فعالیت 156 خانه محیط زیست در آذربایجان‌غربی؛ گامی برای مردمی‌سازی حفاظت از طبیعت

هم‌افزایی و هم فکری در راستای محقق شدن نقش مشارکتی مردم مطابق آنچه که در اصل پنجاهم قانون اساسی آمده‌، مهمترین موضوعی است که از اجرای این طرح پیگیری می‌شود.

ایرنا: برای تعامل بیشتر با دستگاهها و مراکز دانشگاهی ایا برنامه و طرحی داشتید؟

شهند: طرح پرچمداری محیط زیست هم طرحی است برای توانمندسازی جوامع محلی برای معیشت پایدار جایگزین در حوزه تالابها، یکی از صدماتی که تالابها با آن مواجهند توسعه بی رویه کشاورزی و آبیاری سنتی و عدم تخصیص حق آبه زیست محیطی است، تلاش می شود حق آبه محیط زیست به سهولت تامین و رهاسازی شود.

تاسیس خانه فن آور محیط زیست در دانشگاه ارومیه و امضای کنسرسیوم دانشگاهی برای کمک گرفتن از دانشگاهیان و فن آوریها برای حل مشکلات زیست محیطی محقق شد و سیاست ما در حوزه آموزش و مشارکتهای مردمی مشارکت دادن و استفاده از ظرفیت و توان خیرین محیط زیست برای ادای مسوولیت اجتماعی شان در قبال محیط زیست است.

فعالیت 156 خانه محیط زیست در آذربایجان‌غربی؛ گامی برای مردمی‌سازی حفاظت از طبیعت

ایرنا: در زمینه آموزش و مشارکتهای مردمی چه برنامه هایی داشتید؟

شهند: در زمینه اموزش و تنویر افکار عمومی سال گذشته اقدامات خوبی داشتیم و ۲۸ دوره آموزشی ضمن خدمت برگزار کردیم و ۱۳۴ دوره آموزشی همکانی با شرکت ۱۶ هزار نفر ساعت در استان محقق شد که دانش آموزان و دانشجویان و دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستاها محور اصلی کار اموزشی این نهاد بود به خصوص در زمینه پسماندها در این زمینه کار شد.

تشکلها حلقه واسط بین مردم و محیط زیست است و در این زمینه ۳۸ تشکل زیست محیطی در استان ثبت شده و ۲۸ تشکل فعال بوده و برنامه های مدونی را ارائه می دهند، ۱۰ تشکل زیست محیطی در استان غیر فعال است و مقرر شده تا در صورت داشتن برنامهای برای فعالیت ان را به محیط زیست ارائه کنند و در غیر این صورت نامشان از لیست تشکهای مردم نهاد حذف شود.

ایرنا: در زمینه طرح های مشمول ارزیابی زیست محیطی و صدور پروانه های بهره برداری چه اقدامایت داشتید؟

شهند: در حوزه محیط زیست انسانی این استان در حال صنعتی شدن است در ۲ سال گذشته این روند در ۲ سال اخیر شتاب بیشتری بخود گرفته و تکلیف نظارتی این سازمان را سنگین کرده است و سه هزار و ۲۸۳ استعلام از دستگاه های متولی پارسال دریافت شده است که در حوزه احداث واحد های تولیدی صنعتی و خدمات و هم در حوزه بهره برداری بود.

و ۲ هزار و ۱۵۸ مورد استعلام مورد موافقت واقع شده و ۱۵۶ استعلام به دلیل عدم رعایت ضوابط زیست محیطی مخالفت شده و ۱۷۶ موافقت بهره برداری با واحد های تولیدی صنعتی و خدماتی صادر و ۲۲ مورد مخالفت صادر شده است

دلیل عدم موافقت اداره کل از بهره برداری از این واحد ها در چند موضوع است و که مهمترین این موارد عدم احداث تصفیه خانه فاضلاب در برخی واحد ها، نداشتن فضای سبز و عدم نصب سیستم پایش آنلاین در واحد های بزرگ است و این سه مولفه جزو الزامات است که در صورت عدم رعایت حتی اگر واحد احداث شده و آماده بهره برداری هم باشد پروانه بهره برداری صادر نمی شود.

در زمینه طرح های مشمول ارزیابی زیست محیطی که از طرح های مهم استان است در ۲ سال گذشته به ۱۷ درخواست رسیدگی شد و مجوزهای لازم برای این طرح های کلان صادر شد و در سال گذشته ۳۵ مجوز ماده ۲۳ برای ارگانهای مختلف و طرح ها و احداث پروژه ها آنان از سوی اداره کل حفاطت محیط زیست مجوز صادر شده است.

ایرنا: چه اقداماتی در راستای پایش واحد های آلاینده داشتید؟

شهند: در اداره پایش زیست محیطی در یکسال اخیر سه هزار و ۸۸۰ پایش زیست محیطی را از صنایع، واحد ها و کارخانه های تولیدی، صنعتی و خدماتی انجام داده شد و ۴۹۵ نمونه زیست محیطی از پساب، پسماندها و خروجی دود کشها اخذ و هزار و ۹۴۰ خود اظهاری پایش زیست محیطی از طرف واحدهای صنعتی انجام شد که با همکاری آزمایشگاه‌های معتمد بود.

همچنین هزار و ۵۰۵ اخطاریه زیست محیطی برای واحد های تولیدی آلاینده صادر شد که ۳۶ مورد به مواجع قضایی معرفی و برخورد قضایی با آنان انجام شده است.

فعالیت 156 خانه محیط زیست در آذربایجان‌غربی؛ گامی برای مردمی‌سازی حفاظت از طبیعت

ایرنا: سرانه تولید پسماند در استان چقدربوده و در زمینه جمع آوری پسماند و زباله ها چه اقداماتی انجام شده است؟

شهند: در زمینه پسماند نیز که موضوعی بسیار مهم و حایز اهمیت است اداره کل محیط زیست به استناد ماده ۲۳ قانون اجرای پسماندها ناظر به حسن اجرای این قانون است و در این راستا پایشهای لازم را انجام و در صورت نیاز به مراجع قضایی معرفی می کند.

سرانه تولید پسماند در استان در حوزه شهری ۸۶۰ گرم در روز به ازای هر نفر است و به سبک زندگی هر فرد بستگی دارد و در روستاها این میزان ۷۰۰ گرم در روز است که در داخل روستاها دهیاری ها و در شهرها شهرداریها و در بین راهها بخشداریها موظف به جمع آوری پسماندها هستند.

در این زمینه از سال گذشته پویش مسیر سبز و ایران پاک در استان با همراهی فرمانداران شهرستانهای تابعه انجام شد و ۴۲ محور در ۲۰۷ کیلومتر در این پویش از حیث نخاله های ساختمانی و پسماندهای ریخته شده پاکسازی شد ولی به علت زیاد بودن این موارد نمود نداشت و درصددیم تا به متولیان امر در این زمینه تذکر داده شود.

ایرنا: وضعیت حیات وحش و جزایر دریاچه ارومیه چگونه است؟

شهند: ۵۶ گونه پستاندار وحشی و ۳۱۰ گونه پرنده و ۵۸ گونه پرنده در زیستگاههای آذربایجان غربی زیست می کنند که تا کنون بیماری در بین حیات وحش و یا تلفات و رفتار غیر طبیعی گزارش نشده است.

پنج گونه حمایت و حفاظت شده در آذربایجان غربی زیست می کنند که برنامه ملی نجات برای آنان وجود دارد که شامل میش مرغ، گوزن ایرانی، غاز پیشانی سفید کوچک، خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی است، برای میش مرغ و گوزن زرد ایرانی اقدامات موثری انجام شد و روند نجات آنها در حال پیگیری است.

گوزن زرد ایرانی هم گونه شاخص پارک ملی دریاچه ارومیه بوده و در مرکز تکثیر در اسارت رشکان در حال تکثیر است، در هفته جاری یک گوساله به جمعیت این حیوان در رشکان افزوده شد و در هفته های آینده شاهد زادآوری گونه های جدید گوزن زرد خواهیم بود.

فعالیت 156 خانه محیط زیست در آذربایجان‌غربی؛ گامی برای مردمی‌سازی حفاظت از طبیعت

روند مثبتی دراین زمینه در حال طی شدن است و امیدواری های زیادی برای افزایش جمعیت آن در زیستگاه اصلی آن یعنی جزیره اشک هم وجود دارد.

در خود جزیره اشک ۲۵ تا ۳۰ راس و در مرکز رشکان ۱۱ راس گوزن زرد در حال زیست هستند که ۶ راس در سال ۱۴۰۱ از دشت ناز سازی در راستای افزایش گونه یاد شده وارد رشکان شدند.

در خود جزیره اشک ۲۵ تا ۳۰ راس و در مرکز رشکان ۱۱ راس گوزن زرد در حال زیست هستند که ۶ راس در سال ۱۴۰۱ از دشت ناز سازی در راستای افزایش گونه یاد شده وارد رشکان شدند.علاوه برموارد یاد شده سال گذشته ۶ هزار راس از انواع حیات وحش اعم از قوچ و میش، کل و بز و سایر چهارپایان در استان سرشماری شده که ۱۷ درصد نسبت به سرشماری پیشین افزایش دارد.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی کشور با ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه است.

کوهستانی بودن شرایط خاص و جنگلی بودن را به این منطقه بخشیده است که توانسته تنوع جانوری و گیاهی خاصی را به خود اختصاص دهد.

منطقه حفاطت شده مراکان در شمال، منطقه جنگل‌های میراباد سردشت، دشت سوتاو و حمامیان و دریاچه ارومیه از مناطق حفاظت شده این استان هستند که انواع حیات وحش از چهارپایان گرفته تا پرندگان آبزی و کنار ابزی در این مناطق زیست می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha