مهارت‌آموزی اقشار آسیب پذیر در مازندران؛ نوید آینده‌ای روشن

ساری-ایرنا- ارتقای سطح مهارتی در افراد و اقشار آسیب پذیر جامعه می تواند بسترسازی مناسب برای خودکفایی و به قول عامیانه "روی پای خود ایستادن" این افراد شود و در این زمینه پنج هزار نفر از افراد آسیب پذیر مازندران آموزش مهارت های حرفه ای فرا گرفتند.

به گزارش ایرنا، توسعه و رشد اقتصادی در دنیای کنونی مستلزم کسب مهارت و تخصص های مورد نیاز است تا افراد با توان و تخصص جهت ارائه خدمات کیفی در بازار کار به فعالیت بپردازند و بتوانند با تکیه بر تخصص و مهارت های کسب شده فعالیت قابل توجه و مشتری پسندی را ارائه دهند.

امروزه در دنیای اقتصاد به خوبی اثبات شده که بدون تخصص و مهارت تدوام حضور در عرصه پررقابت اقتصادی وجود ندارد و مهم تر از همه اینکه بدون مهارت و تخصص های جدید نمی توان حرفی برای گفتن و امید به بقای کسب و کار داشت و در این میان به روز رسانی مهارت ها و آشنایی علوم و فنون است که بقای کسب و کار پایدار را تضمین خواهد کرد.

براین اساس فقدان مهارت لازم برای ورود به بازار کار از موانع مهم بهبود وضعیت اشتغال است که با ارائه آموزش های مهارتی در سازمان فنی و حرفه ای به اقشار مختلف جامعه و متقاضیان افراد می توانند با کسب مهارت ها و فنون مورد نیاز به راحتی در بازار کار وارد شوند و در مواردی حتی در مسیر کار آفرینی نیز گام بردارند.

هدف اصولی در اجرای طرح‌های مهارت‌محور و آموزش فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی انسانی ماهر و ایجاد اشتغال پایدار است که با رویکرد آموزش های مهارتی مخاطبان بسیاری را هر ساله در زیر چتر آموزش های خود پوشش می دهد و با ارائه به روزترین و نوین ترین فنون نیروی کار ماهر را به واحدهای صنعتی و فنی و حتی بازار کار روانه می کند.

در همین راستا اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران آموزش اقشار آسیب پذیر برای افزایش توان مهارتی انجام داده است و بنا به گفته مدیر کل این نهاد پارسال بیش از پنج هزار نفر از این افراد آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

مهارت‌آموزی اقشار آسیب پذیر در مازندران؛ نوید آینده‌ای روشن

اقشار آسیب پذیر نوک پیکان برنامه مهارت آموزی

سید حسین درویشی روز سه شنبه با ارائه گزارشی در این خصوص اعلام کرد: این اداره کل برای فراهم سازی بستر همکاری و هم افزایی با دستگاه های دست اندرکار امر پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی توافقات کاری مختلفی را بمنظور صرفه جویی در هزینه های توانمندسازی افراد آسیب پذیر، ایجاد راهکارهای حمایتی از جامعه هدف پس از آموزش برای دستیابی به اشتغال پایدار، هدایت و کنترل آموزش‌های متناسب با چارچوب تعیین شده، تبادل اطلاعات و تجربیات میان دستگاه های مرتبط، ایجاد راهکارهای بهینه برای فرهنگ سازی آموزشی، بهینه سازی فرآیند آموزش های مهارتی و… را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: این افراد آسیب دیده و آسیب‌پذیر ساکن در مناطق محروم شهری یا روستایی با ارتقاء وضعیت شغلی، افزایش دانش فنی زمینه ارتقای سلامت روانی و مسوولیت پذیری آنها افزایش می یابد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با اشاره به شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: آموزش های مهارتی در چهار خوشه خدمات، صنعت، فرهنگ، هنر و کشاورزی ارائه شده است که برای ۱۹ گروه هدف در استان برنامه ریزی و اجرا می شود.

وی اقشار آسیب پذیر را یکی از این گروه های هدف اعلام کرد و گفت: این اداره کل با مشارکت دستگاه های مرتبط با این قشر توانست در سال گذشته پنج هزار و ۵۴ نفر را زیر پوشش آموزش های مهارتی قرار دهد.

درویشی اظهار داشت از این تعداد ۲ هزار و ۳۵۶ نفر از مجموعه زندانیان، ‌یک هزار و ۱۶۰ نفر معتادان بهبود یافته، ۷۸۹ نفر زنان سرپرست خانوار، ۵۶۷ سکونتگاه ‌های غیر رسمی، ۱۸۲ نفر از معلولان بودند.

وی خاطرنشان کرد: این فراد پس از دریافت گواهینامه مهارت، از طریق دستگاه‌های حامی مساعدت‌های لازم برای ایجاد اشتغال و خودکفایی ‌مالی برای آنها لحاظ شده است.

وی گفت: آموزش های مهارتی، زمینه ساز ایجاد مشاغل باثبات است و از پدید آمدن شغل های کاذب و ناپایدار که توسعه همه جانبه کشور را هدف قرار می‌دهد و سبب آسیب‌های مختلف اجتماعی می شود، جلوگیری شده و باعث کاهش نرخ بازگشت افراد آموزش دیده به جرم و آسیب های اجتماعی و شغل های کاذب و ناپایدار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha