۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۰۹
کد خبرنگار: 1068
کد خبر: 85447074
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چینی‌ها درست می‌گویند

۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۰۹
کد خبر: 85447074
چینی‌ها درست می‌گویند

تهران- ایرنا- دولت چین طی ماه‌های گذشته بارها و توسط مقامات مختلف خود به درستی تاکید کرده که ریشه تنش‌ها در منطقه آسیای غربی، نه اقدامات دولت ملی یمن در دریای سرخ یا گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه و لبنان و نه حتی پاسخ ایران به حمله به کنسولگری‌اش در دمشق است؛ بلکه ریشه این تنش‌ها برقرار نشدن «آتش‌بس فوری دائمی در غزه» است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پکن در روزهای اخیر به طور قاطع حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و بعد از عملیات «وعده صادق»، در نشست فوق العاده شورای امنیت هم پاسخ تهران را محکوم نکرد و تنها خواستار «خویشتن‌داری» طرفین شد.

دولت چین با وجود روابط نزدیک با رژیم صهیونیستی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، نگاه «درست، عمیق و ریشه‌داری» در قبال جنگ غزه، عملیات‌های دولت ملی یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های صهیونیستی، حمله نظامی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و همین طور عملیات وعده صادق داشته‌ است.

زمانی که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۴ فروردین با وانگ یی همتای چینی خود تماس گرفت و نقش‌آفرینی پکن را در کاهش تنش‌ها در آسیای غربی خواستار شد، وزیر امور خارجه چین حمله به کنسولگری ایران در دمشق را به شدت محکوم کرد و از واشنگتن خواست تا نقش سازنده‌ای در خاورمیانه ایفا کند.

وی همزمان بر حق «خلل ناپذیر» امنیت نهادهای دیپلماتیک و لزوم احترام به حاکمیت ایران و سوریه تاکید کرد.

همین طور روز یکشنبه (۲۵ فروردین‌ماه) و در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی اسرائیل، معاون نماینده چین در سازمان ملل تصریح کرد: نمایندگی ایران در سوریه هدف قرار گرفت و موجب تلفات زیادی برای ایران شد و این اقدام نقض منشور سازمان ملل و همچنین نقض حاکمیت سوریه بود.

این دیپلمات چینی با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی گفت: از اقدام ایران ابراز نگرانی عمیق می‌کنیم ولی ایران تاکید کرده که این اقدام تلافی‌جویانه بوده و پایان یافته است. ما خویشتنداری طرف‌ها و اجتناب از تنش بیشتر در منطقه را خواستاریم.

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل در عین حال گفت: اگر بحران در غزه مهار نشود، این بحران به تنش بیشتر منجر خواهد شد و از این رو خواهان اجرای فوری قطعنامه اخیر شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه هستیم.

وزارت امور خارجه چین هم روز دوشنبه (۲۶ فروردین‌ماه) در این راستا اعلام کرد که پکن در مورد وضعیت خاورمیانه عمیقا نگران است و از طرف‌های درگیر می‌خواهد تا برای جلوگیری از تشدید تنش، خویشتنداری کنند.

این وزارت‌خانه افزود: اوضاع جاری در خاورمیانه، تازه‌ترین تبعات جنگ غزه است. دیگر هیچ‌گونه تاخیری در اجرای قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل جایز نیست و درگیری و تنش باید فورا به پایان برسد.

پیش از این نیز وزارت امور خارجه چین موضع مشابهی را در خصوص اقدامات دولت ملی یمن در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در حمله به کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌هایی با مبدا یا مقصد این رژیم در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ اتخاذ کرده بود. پکن در این راستا تاکید کرده است که برقراری امنیت در کشتیرانی و تجارت بین‌المللی، مستلزم «برقراری آتش بس در غزه» است.

در حقیقت دولت بنیامین نتانیاهو از روز پانزدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ که در جریان عملیات طوفان الاقصی غافلگیر شد، برای بقای در قدرت تلاش داشته تا پای کشورهای دیگر را به بحران غزه باز کند. نتانیاهو بقای خود در قدرت را در گرو ایجاد تنش و درگیری می‌بیند. در طول تاریخ اسرائیل، هیچ‌گاه رابطه این رژیم با آمریکا تا این اندازه متزلزل و همراه با اختلاف نبوده است.

نتانیاهو که نتوانسته در طول ماه‌های گذشته با حمله، جنایت، نسل‌کشی و حتی مذاکره، تمام اسرای صهیونیست نزد حماس را آزاد یا مبادله کند، در روز سیزدهم فروردین ماه در اشتباهی محاسباتی به ساختمان کنسولگری ایران حمله کرد. ایران با درک اینکه پاسخ به این جنایت، بهانه‌ای به صهیونیست‌ها و دولت افراط‌ گرای نتانیاهو برای کشاندن سطح درگیری‌ها به منطقه خواهد داد، بعد از ۱۲ روز به این حمله، پاسخی محاسبه شده، قاطع و بازدارنده در چارچوب عملیات وعده صادق داد.

به نظر می‌رسد دولت چین به خوبی درک کرده که اقدامات افراط گرایانه دولت نتانیاهو راهی برای باقی ماندن در قدرت در سرزمین‌های اشغالی است و به همین دلیل نیز برقراری «آتش بس فوری دائمی در غزه» را خواستار است.

نتانیاهو به دلیل جنایاتی که طی ماه‌های گذشته در غزه مرتکب شده، تل آویو را در انزوایی تاریخی قرار داده و در حوزه داخلی نیز کابینه ائتلافی وی در آستانه فروپاشی است. اعتراضات خیابانی گسترده و مواضع احزاب مخالف در درون رژیم صهیونیستی نیز نشان می‌دهند که پذیرش هرگونه آتش‌بسی به شکل دائم، یک پیروزی قاطع برای حماس بدنبال عملیات طوفان الاقصی محسوب شده و به سقوط کابینه نتانیاهو منجر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha