ارزآوری ۳۸ میلیون و ۷۳۰ هزار دلاری صنایع دستی همدان از محل صادرات غیررسمی

همدان- ایرنا- معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان گفت: صادرات غیر رسمی و چمدانی صنایع دستی استان از مبادی استان‌های مرزی در سال گذشته ۳۸ میلیون و ۷۳۰ هزار دلار ارزآوری به همراه داشت.

محمدرضا خلجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عمده صادرات صنایع دستی همدان به کشورهای خارجی در رشته‌هایی مانند سفال و سرامیک، منبت و معرق چوب، رودوزی ها، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، زیور آلات سنتی، گلیم و چرم بوده است.

وی به عمده محصولات صادر شده اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از میزان ارزآوری استان همدان مربوط به صادرات سفال و سرامیک به کشور عراق بوده و بخشی از صادرات نیز مُرواربافی به کشورهای آذربایجان، عراق و ترکیه بوده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان با بیان اینکه میزان ۵۰۰ هزار دلار از ارزآوری صنایع دستی استان نیز از محل نمایشگاه های خارجی بوده است،افزود: در سال گذشته ۲ نمایشگاه در ایتالیا و یک نمایشگاه در ایروان ارمنستان برپا شد.

خلجی، بیشتر مشتریان صنایع دستی همدان را از کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه و هلند اعلام و اظهار کرد: در این مدت صادرات کارهای هنری شیشه به عراق و سایر محصولات صنایع‌دستی مانند چرم و رودوزی سنتی نیز به این کشور و ترکیه، آذربایجان و هلند چشم گیر بوده است.

وی یادآور شد: میزان صادرات صنایع دستی از این استان در سال ۱۴۰۱ میزان ۳۸ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار گزارش شده بود.

این مسوول، رفع دغدغه هنرمندان در حوزه بازاریابی و عرضه محصولات تولیدی صنایع دستی را از اولویت‌های کاری این اداره کل برشمرد و افزود: ۱۶ بازارچه دائمی و ۱۲ بازارچه موقت صنایع دستی در ایام نوروز در شهرستان‌ها برای فروش صنایع دستی برپا شد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان با بیان اینکه ۲۶ تشکل، انجمن و تعاونی صنایع دستی در استان ثبت شده است،گفت: هم اکنون هشت تشکل؛ انجمن و اتحادیه از جمله مبل و منبت ، سفال و سرامیک و تعاونی چرم در زمینه صنایع دستی در استان فعالیت دارند.

وی، صنایع دستی و میراث ناملموس کشور را زمینه و ابزار اقتصاد هویت بنیان دانست و افزود: در راستای اشتغالزایی و بهبود کیفیت تولید و صادرات، ۱۴۲ اثرِ هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سُنتی استان تاکنون مُهر «اصالت ملی» دریافت کرده‌اند.

ارزآوری ۳۸ میلیون و ۷۳۰ هزار دلار صنایع دستی همدان از محل صادرات غیررسمی

برپایی دوره های آموزش صنایع دستی برای هزار و ۱۶۱ نفر

این مسوول اظهار کرد: ۹۲ دوره آموزش رایگان تخصصی و عمومی صنایع دستی برای هزار و ۱۶۱ نفر از شاغلان و علاقه مندان به این حوزه در سال گذشته برگزار شد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان ادامه داد: هزار و ۱۵۲ نفر خانم و ۹ نفر آقا در دوره های آموزش عمومی و تخصصی صنایع دستی حضور یافتند.

خلجی از برگزاری تعداد هشت دوره تخصصی در اردوگاه‌های کاردرمانی و کانون های اصلاح و تربیت، با حضور بیش از ۱۶۰ نفر هنرجو در سال گذشته خبر داد و افزود: تعداد پنج دوره آموزشی ویژه کارکنان وظیفه با حضور بیش از ۵۰ نفر هنرجو و ۱۸ دوره تخصصی ویژه شاغلان با حضور ۴۴۳ نفر (۴۰ نفر آقا) نیز برگزار شده است.

وی، فراهم کردن شرایط فعالیت را برای شاغلان در حوزه صنایع دستی ضرورت برشمرد و یادآور شد: در حوزه آموزش‌ها امسال با آسیب شناسی های انجام شده علاوه بر اینکه به جایگاه آموزش عمومی و ابتدایی پرداختیم نگاه ویژه ای به آموزش های تخصصی ویژه شاغلان انجام شده است تا فضا و زمینه را برای فروش و عرضه محصولات هنرمندان فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، هم اینک ۴۵ هزار و ۸۳۲ هنرمند صنایع دستی استان همدان در رشته هایی مانند سفال و سرامیک، منبت و معرق چوب، رودوزی ها، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، زیور آلات سنتی، گلیم و چرم فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha