بازاری برای گیاهان بهاری در مهاباد + فیلم

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۹
کد خبر: 85449924
بازاری برای گیاهان بهاری در مهاباد + فیلم

مهاباد- ایرنا- شروع فصل بهار و رشد گیاهان خوراکی و بهاری ذایقه مردم را نیز برای استفاده از این گیاهان تغییر می دهد و در مهاباد هر سال در این فصل بازاری برای خرید و فروش این محصولات شکل می گیرد که به بازار گیاهان بهاری شهرت دارد و همه روزه محل تردد هزاران نفر از مردم این شهر و مناطق اطراف است.

به گزارش ایرنا، هر چند در برخی مناطق مهاباد مغازه ها و فروشندگانی دوره گرد خرید و فروش گیاهان بهاری وجود دارد، اما هر سال در این فصل در خیابان مسجد شهید شهریکندی مهاباد و ضلع غربی میدان استقلال این شهر، بازاری فصلی برای خرید و گیاهان خوراکی و بهاری شکل می گیرد و این میدان به پاتوقی برای خریداران و فروشندگان گیاهان بهاری در مهاباد تبدیل کرده است.

نرسیده به بازار گیاهان بهاری مهاباد از دور هیاهوی فروشندگان آن به گوش می رسد و هر کدام با صدای بلند، جملات و عباراتی کوتاه را از انواع گیاهان بهاری را بیان می کنند، مشتریان تازه از راه رسیده را به سوی خود جلب کنند.

هر چند بسیاری از فروشندگان این بازار، بساط خود را روی خیابان قرار داده اند و تردد خودروها بسیار کند است، اما این گونه به نظر می رسد که مغازه داران این مسیر اعتراضی به حضور این بازار نداشتند و برخی از مغازه داران هم خودشان فروشنده این بازار بودند و یا خدمات دیگری مانند برق و دستگاه کارت خوان به آنان داده بودند.

بازار گیاهان بهاری مهاباد در طول روز دایر است اما در ۲ نوبت صبح ساعت هشت تا ۱۰ و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ با توجه به اینکه محصولات تازه بار از مناطق کوهستانی می رسد، رونق بیشتری دارد و بسیاری از خریداران سعی می کنند در این زمان برای خرید به این بازار بیایند.

یکی از فروشندگان مقداری ریواس را در دست داشت و با زبان محلی فریاد می زد که این گیاه تازه از کوهستان کنده شده و تازه و پرآب است.

فروشنده دیگر در مورد کنگرهای پاک شده و بسته بندی خود می گفت: بیا برای این کنگره ها که مانند برف سفید هستند و نیازی به پاک کردن ندارد و آماده پختن هستند.

فروشنده دیگر در مورد پونه‌، دیگری در مورد سیرکوهی که برای ۷۰ بیماری درمان است، با صدای بلند فریاد می زد.

پیرمردی در بین فروشندگان این بازار که صدای کم توانی هم داشت، فریاد می زد اول بیا از این ریواس ها میل کن و بعد اگر پسندیدی برای خانواده‌ات هم ببر، با اطمینان می گویم که پشیمان نخواهید شد.

صداقت و صبوری را می توانستم از نگاه این پیرمرد بخوانم؛ برای دقایقی محو تماشا و گوش دادن به این صداها شده بودم و زیبایی این بازار و هیاهوی فروشندگان به گونه‌ای بود حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید باز هم ناخودآگاه مجبور به خرید خواهید شد.

در بین هیاهوی فروشندگان این بازار من هم شروع به جداکردن ریواس، پونه و سیر کوهی شدم و پس از آنگه هزینه آن را به فروشنده پرداخت کردم و پیامک خرید به گوشیم آمد، تازه یادم آمد که من برای تهیه گزارش از این بازار آمده بود و پس از آن گوشی تلفن همراه را برای ثبت زیبایی های این بازار روشن کردم.

در ابتدا از همان مردی که خرید کرده بودم شروع کردم و با کسب اجازه از وی فیلم کوتاهی در مورد قیمت های گیاهان بهاری در این بازار سوال پرسیدم و فروشنده گفت:

ترجمه : ریواس هر کیلو ۴۰ هزار تومان، اسفناج ۲۵ هزار تومان، کُراده هر دسته آن ۲۰ هزار تومان و پونه کوهی هم ۵۰ هزار تومان است و شکر خداوند بازار بسیار خوب است و شکرگزار این رزق و روزی از خداوندهستیم.

مرد دیگری با یک خودرو سواری مقداری گیاه کوهی به نام «کاردو» آورده بود و آن را از خودروش خالی می کرد و راه مسدود کرده بود.

او گفت: این «کارو» را از مناطق کوهستانی امروز صبح کنده و قبل از اینکه پژمرده شوند، آن را به شهر آوردم تا بفروشم البته «کارو» به صورت خام مصرف نمی شود چون طعمی بسیار تند دارد و حتما باید خشک شود و سپس به همراه برنج پخت شده قابل مصرف است.

خریدارانی از مناطق مختلف شهر هم آمده بودند؛ مرد میانسالی مقداری کنگر خریده بود و این گونه به نظر می رسید که از خریدش راضی است و عجله داشت خود را به منزل برساند،

خانم جوان دیگری هم در این بازار به دنبال خرید گیاهان بهاری بود و ابتدا از قیمت محصولات سوال می کرد و مشخص بود که بسیار مشکل پسند است و از فروشندگان بهانه‌های مختلفی مانند این گیاهان پژمرده و پیر هستند، می گرفت.

البته زیبایی های این بازار محصولات تازه از راه رسیده بهاری این منطقه نباید ما را از این حقیقت غافل کند که برداشت بی رویه گیاهان بهاری باعث از بین رفتن آنها خواهد شد و اگر این نامهربانی ما با طبیعت این گونه تداوم داشته باشد، شاید نسل های آینده نتوانند لذت خوردن گیاهان بهاری راببیند.

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: برداشت خارج از عرف گیاهان بهاری و خوراکی ممنوع است و با متخلفان باید برابر قانون برخورد می‌شود.

سی انور حسینی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که با ترویج فرهنگ می‌توان از تخریب بیشتر طبیعت جلوگیری کرد، افزود: اگر افراد با هدف برداشت گیاهان بهاری به تخریب مراتع بپردازند، ماموران یگان حفاظت این اداره وارد عمل می‌شوند.

وی با توصیه به افرادی که به قصد برداشت گیاهان بهاری وارد طبیعت می‌شوند، اظهار کرد: شهروندان باید صبر کنند تا گیاهان بهاری به رشد و تکامل کافی برسد، سپس آن را برداشت و از کَندن ریشه گیاه خودداری کنند.

خواص چند گونه از گیاهان بهاری در مهاباد

ریواس
ریواس مقوی معده است و جگر را از گرمای زیاد مصون می دارد، شیره آن را اگر با گل بنفشه و گیاه شنگ بجوشانیم برای دفع سنگ صفرا و سنگ مثانه مفید است.

گل آقا یا گیلاخه
گیاهی با خاصیت ضد عفونی کننده روده‌ها بوده و برای معالجه روماتیسم و بیماری‌های کبدی مفید است و ضماد آن برای نرم کردن ورم‌ها بسیار مفید است و ترشح ادرار را زیاد می‌کند.

کنگر
ضدعفونی کننده، اشتهاآور، تب بر و هضم کننده غذاست و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود، برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و قلب را نیز تقویت می‌کند؛ کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم خونی مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.

موسیر
گیاهی شبیه سیر است که ریشه‌اش فقط یک پیاز درشت بوده و برگ‌هایش باریک و دراز و گل‌هایش بنفش مایل به قرمز است.
در حدود ۴۰ گونه از این گیاه شناخته شده که برخی از گونه‌های آن را در باغ به عنوان گل زینتی نیز می‌کارند؛ پیاز این گیاه خوراکی است و در ترشی‌ها و تهیه غذا کاربرد دارد و بویش از سیر کمتر است.

کوزه‌له
کوزه له شاهی یا ترتیزک دارای «گلوکزید» مهمی به نام «ترپئولوزید» است که این ماده بر اثر تجزیه «سنه ول بنزیلیک» به وجود می‌آید؛ شاهی اثر ضداسکوربوت قوی دارد و در حالت خام در سالاد یا با اغذیه به صورت سبزی خوردن مصرف می‌شود.

سیر کوهی
نوعی سبزی وحشی و خودرو است که فقط در فصل بهار می روید و سرشار از کلسیم و انواع ویتامین های نافع بدن است و با نام های پیاز خرسی، سیر جنگلی، سیر خرس نیز از آن یاد می‌شود، بسیار ملایم تر و شیرین تر از سیر معمولی بوده و بوی آن شبیه پیاز است.

به گفته کارشناسان هم اکنون ۴۶۰ گونه انواع گیاهان دارویی و خوراکی در مناطق دشت و کوهستانی آذربایجان غربی شناسایی شده که آموزش صحیح در باره چگونگی رویش و نیز زمان چیدن این گیاهان، مؤثرترین راه جلوگیری از انقراض این گیاهان خوراکی بهاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha