واکنش کوبا به وتوی آمریکا: نفاق و فریبکاری سیاست واشنگتن بار دیگر آشکار شد

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری کوبا در واکنش به وتوی قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل توسط آمریکا تاکید کرد که «نفاق و گستاخی» سیاست واشنگتن بار دیگر آشکار شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تمام ریاکاری و فریبکاری سیاست آمریکا، بار دیگر در شورای امنیت سازمان ملل آشکار شد که با وتوی امپراتوری، قادر به مقابله و حل‌وفصل جدی‌ترین درگیری‌های بین‌المللی نبود.

شورای امنیت سازمان ملل پنجشنبه شب (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) در مورد قطعنامه پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای‌گیری کرد. از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۲ عضو به قطعنامه رای مثبت و سوئیس و انگلیس به آن رای ممتنع دادند. آمریکا تنها عضوی بود که رای منفی داد و بدین ترتیب این قطعنامه را وتو کرد.

تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم آن است که حداقل ۹ رای مثبت را بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد.

برونو رودریگس وزیر امور خارجه کوبا نیز این وتوی آمریکا در شورای امنیت را «غیر قابل توجیه» توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کوبا در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس افزود: این سند دیگری بر همدستی آن (آمریکا) با اشغال نظامی اسرائیل و نسل‌کشی مردم فلسطین است.

وی تصریح کرد: ما حمایت خود را از ورود عادلانه و ضروری فلسطین به عنوان یک کشور عضو سازمان ملل تکرار می‌کنیم. این یک گام اساسی برای دستیابی به راه‌حلی گسترده، عادلانه و پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطین است.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که واشنگتن به این قطعنامه رای مثبت نخواهد داد.

فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. در سال ۲۰۱۱، فلسطین برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود، اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.

در ماه آوریل امسال، فلسطین نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و درخواست کرد که پیوستن آن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو دائمی را دوباره بررسی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha