ایجاد میز صادرات توت فرنگی گامی برای رشد اقتصاد کردستان است

سنندج- ایرنا- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌ زیست اتاق بازرگانی سنندج گفت: ایجاد میز توسعه صادرات توت فرنگی گامی برای شکوفایی اقتصاد کشاورزی استان به شمار می رود.

به گزار ایرنا، محمد سعید احمدپناه روز شنبه در جلسه‌ کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست و صنایع وابسته آن که با دستور کار کارشناسی میز توسعه صادرات توت‌فرنگی برگزار شد، اظهار کرد: کردستان از استان‌های مهم و صاحب عنوان کشور در بحث امنیت غذایی به شمار می‌رود به گونه‌ای که سالانه بیش از سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

وی ادامه داد: سالانه ۹ میلیون تُن توت‌فرنگی در دنیا و ۱۲۰ هزار تن از این محصول در ایران تولید می‌شود که افزون بر ۶۰ درصد تولید توت فرنگی ایران متعلق به استان کردستان است و همین مسئله اهمیت توجه به این حوزه را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست اتاق بازرگانی سنندج بیان کرد: میز توسعه‌ صادرات توت فرنگی از لحاظ چارت سازمانی از اهمیت ویژه‌ای برای اتاق بازرگانی سنندج برخوردار است و با هماهنگی و خرد جمعی می‌توانیم در آینده، افزایش صادرات توت فرنگی و فرآورده های آن را شاهد باشیم.

احمدپناه میز توسعه‌ صادرات توت‌فرنگی را بهترین فرصت برای توسعه صادرات و عرضه‌ این محصول شاخص استان به بازارهای هدف بین‌المللی دانست و گفت: کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست و صنایع وابسته‌ اتاق بازرگانی سنندج هر آنچه در توان داشته باشند برای برنامه ریزی تولید برای صادرات بیشتر توت‌فرنگی انجام خواهد داد.

وی با اشاره به عوامل موثر در صادرات توت‌فرنگی یادآور شد: آیتم‌های تداوم تولید و بهبود کیفیت در صادرات و دست‌یابی به بازارهای جهانی بسیار حائز اهمیت هستند؛ ضمن اینکه برای صادرات بهینه‌ توت‌فرنگی باید عواملی همچون بسته‌بندی، نگهداری تخصصی و برنامه‌ریزی در خصوص تسهیل روند صادرات در اولویت قرار گیرند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست اتاق بازرگانی سنندج ادامه داد: از دیگر مولفه‌های توسعه‌ صادرات توت‌فرنگی ایجاد صنایع تبدیلی مدرن است که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا چرخه‌ تولید توت‌فرنگی کامل شود چرا که این امر در صادرات هر محصولی بسیار مهم است.

احمدپناه با اشاره به برنامه های کمیسیون کشاورزی ،آب ،محیط زیست و صنایع وابسته اتاق سنندج، طی سه سال آینده ، احداث سازمان فروش محصولات کشاورزی را از مهمترین دستاورد های این کمیسیون برشمرد و یادآور شد: امسال استاندارد ملی توت فرنگی که به شماره ۲۳۸ تدوین شده است رونمایی خواهد شد.

مدیر گروه باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در ادامه جلسه به ارائه‌ آمار تولید توت‌فرنگی در استان کردستان پرداخت و گفت: در سال زراعی جدید سطح زیر کشت توت‌فرنگی استان ۵۰۰ هکتار توسعه یافته و این سطح در گلخانه‌ها هم به هشت هکتار رسیده است.

زاهد حاجی‌میرزایی افزود: از مجموع مزارع و گلخانه‌های استان امسال پیش بینی می‌شود ۷۵ هزار تن توت‌فرنگی برداشت شود که این حجم تولید نیازمند ساماندهی برای عرضه به بازار است که متاسفانه در این راستا اقدامات شاخصی صورت نگرفته است.

وی گفت: کاشت ارقام متفاوت توت‌فرنگی باعث سردرگمی خریداران در حوزه صادرات شده است که با آموزش لازم و تولید نشای بهتر می‌توان به توسعه صادرات این محصول شاخص کردستان کمک کرد.

مدیر تعاون روستایی استان کردستان نیز ضمن استقبال از طرح ایجاد میز توسعه صادرات توت فرنگی، گفت: راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی در شهرستان‌های مریوان و سقز در صادرات محصولات کشاورزی استان و منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است و کردستان را به پایانه‌ محصولات و تولیدات کشاورزی تبدیل می‌کند که این امر تاثیرات مثبت و مستقیمی بر تولید و صادرات توت‌فرنگی خواهد داشت.

بختیار دیوانی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و صنایع وابسته اتاق بازرگانی سنندج نیز در خصوص اهمیت ایجاد میز توسعه صادرات توت فرنگی گفت: تولید ارقام گوناگون و بخصوص ارقامی بدون مزه‌ توت‌فرنگی باعث کمررنگ شدن صادرات این محصول شده است که می‌طلبد جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات در ترویج یک یا ۲ گونه مهم که در بازارهای جهانی خریدار دارد اقدام کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha