اسلام‌آباد و سرمایه‌گذاری‌های بی‌شمار ریاض
دیدار وزیر خارجه عربستان با نخست وزیر جدید پاکستان

تهران- ایرنا- شرایط ویژه پاکستان موجب شده است که این کشور با تقویت مناسبات و روابط خود با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، به دنبال فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی باشد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، وزارت امور خارجه پاکستان روز یکشنبه ۱۴ اپریل (۲۶ فروردین) خبر سفر هیات بلندپایه سعودی به ریاست فیصل بن فرحان وزیرامورخارجه عربستان و همراهی وزرای آب و کشاورزی، ‌ انرژی، تجارت و سرمایه‌گذاری و منابع معدنی عربستان را مخابره کرد.

وزارت خارجه پاکستان هدف از این سفر هیات سعودی را رایزنی در مورد تقویت همکاری‌های اقتصادی و انرژی ما بین دو کشور را اعلام داشت.

وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه خود اشاره کرد که این سفر با هدف ایجاد "انگیزه مثبت" میان دو کشور صورت می‌گیرد تا از یکسو همکاری‌های دوجانبه میان اسلام‌آباد و ریاض تقویت شود و از سوی دیگر پاکستان و عربستان سعودی مناسبات شان را در عرصه اقتصادی تقویت کنند.

این سفر هیات عربستان سعودی به پاکستان یک هفته پس از سفر شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، به ریاض و دیدار وی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی صورت پذیرفت.

بن سلمان و شهباز شریف پس از ملاقات با صدور بیانیه‌ای بر تسریع سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری عربستان سعودی در پاکستان تاکید کردند.

کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان سعودی و پاکستان

در این سفر هیات سعودی با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس ستاد ارتش پاکستان گفت‌وگو و رایزنی داشت. وزرای خارجه دو کشور همچنین ریاست مشترک «کنفرانس سرمایه گذاری عربستان سعودی و پاکستان» را بر عهده داشتند که پس از آن گفت‌وگوهای جزئی همتایان در زمینه‌های کلیدی برای افزایش مشارکت اقتصادی بین دو کشور انجام شد.

وزارت امور خارجه پاکستان در اعلامیه ای که پس از پایان این سفر صادر کرده است، اعلام داشت: نکته قابل توجه این سفر «کنفرانس سرمایه گذاری عربستان سعودی و پاکستان» بود که به ریاست مشترک وزیران امور خارجه برگزار شد.

اسلام‌آباد و سرمایه‌گذاری‌های بی‌شمار ریاض

وزیر امور خارجه پاکستان در افتتاحیه کنفرانس ضمن اشاره به اینکه این کنفرانس راه را برای سرمایه گذاری عربستان در پاکستان هموار خواهد کرد، عنوان داشت: طرف پاکستانی بحث‌های مفصلی را در مورد اصلاحات حقوقی و اداری در چهارچوب شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه (SIFC) برای تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری ارائه کرد.

در این اعلامیه همچنین آمده است: طرف سعودی از نقش شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه(SIFC) قدردانی کرد و علاقه شدید خود را به اکوسیستم سرمایه گذاری پاکستان ابراز کرد. متعاقباً تیم‌های فنی مربوطه دو کشور پیشنهادهای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، معدن، انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی، فناوری اطلاعات، ساخت‌وساز و توسعه منابع انسانی و صادرات را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

با روی کار آمدن شهباز شریف در طی مدت کوتاهی که از نخست وزیری وی می گذرد، خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی و نفر دوم در ساختار سیاسی فعلی عربستان در روز ۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ به اسلام آباد سفر کرده و مورد استقبال رسمی ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان و همچنین شماری دیگر از مقامات نظامی و دفاعی این کشور قرار گرفت. پیش از این سفر نیز به فاصله کوتاهی ژنرال عاصم منیر با سفر به عربستان سعودی مورد استقبال رسمی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جریان گفت‌وگوی مشترک مطبوعاتی از استقبال گرم هیئت خود در پاکستان قدردانی کرد. وی بر پیوندهای برادرانه ریشه‌دار بین دو ملت که متنوع، دیرینه و چندوجهی است، تأکید کرد. وزرای خارجه دو کشور نسبت به وخامت اوضاع در خاورمیانه ابراز نگرانی کردند و بر نیاز فوری به آتش بس فوری در غزه و پایان دادن به جنایات اسرائیل در آنجا تاکید کردند.

عربستان سعودی و روابط اقتصادی و سیاسی با پاکستان برادران شریف

کشور عربستان از دیرباز و بالاخص در دوران زمام داری برادران شریف، به واسطه روابط دوستانه میان نواز و شهباز شریف و خاندان پادشاهی سعودی، حضور ویژه ای در بازار اقتصادی و تجاری این کشور و همچنین روابط دوستانه ای در حوزه سیاسی و دیپلماتیک با کشور پاکستان داشته و دارد.

این روابط گرچه در دوره‌هایی همچون زمان نخست وزیری عمران خان، با رکود و معضلاتی همراه شد ولی با کنار رفتن عمران خان این روابط مجددا در همه سطوح افزایش یافت.

با روی کار آمدن شهباز شریف در طی مدت کوتاهی که از نخست وزیری وی می گذرد، خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی و نفر دوم در ساختار سیاسی فعلی عربستان در روز ۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ به اسلام آباد سفر کرده و مورد استقبال رسمی ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان و همچنین شماری دیگر از مقامات نظامی و دفاعی این کشور قرار گرفت. پیش از این سفر نیز به فاصله کوتاهی ژنرال عاصم منیر با سفر به عربستان سعودی مورد استقبال رسمی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی قرار گرفت.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد شهباز شریف یک هفته پیش از سفر اخیر هیئت بلند پایه سعودی، به ریاض سفر کرده و مورد استقبال رسمی مقامات عربستان سعودی قرار گرفت.

این ترافیک دیدار بین مقامات پاکستان و عربستان سعودی در کمتر از یک ماه، به خوبی نشانگر عمق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری مابین دو کشور و همچنین میل و اشتیاق پاکستان به توسعه روابط بالاخص در حوزه اقتصادی و تجاری است.

در نقطه مقابل برخی از منتقدان در پاکستان معتقدند، عربستان سعودی چندین بار از مقدار سرمایه‌گذاری‌های مختلف در پاکستان صحبت کرده است، ولی تا به حال هیچ نتیجه ملموسی نداشته است.

اشتیاق و نیاز پاکستان به افزایش سرمایه گذاری‌های خارجی در این کشور

پاکستان به دلیل مشکلات عدیده مالی به دنبال جذب سرمایه گذاری های خارجی در حوزه های مختلف بالاخص در حوزه زیرساخت‌ها، انرژی، آب و کشاوزی، تجارت و بنادر و... است. در این میان این کشور با افزایش این سرمایه گذاری‌ها سعی در ایجاد اطمینان خاطر به صندوق بین المللی پول(IMF) برای دریافت وام‌های این صندوق و دیگر نهادهای مالی بین المللی است.

در همین راستا به گزارش دفتر آسوشیتدپرس در اسلام آباد پیش‌تر در ماه جولای ۲۰۲۳ میلادی، عربستان سعودی پیش از نشست مهم صندوق بین‌المللی پول، دو میلیارد دلار در بانک مرکزی پاکستان سپرده گذاری کرد. این اتفاق پیش زمینه‌ای برای تصویب وام جدید و بسیار مورد نیاز ۳ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به پاکستان در ماه جولای ۲۰۲۳ (تیرماه ۱۴۰۲) شد.

اسلام‌آباد و سرمایه‌گذاری‌های بی‌شمار ریاض

دولت پاکستان در آن زمان اعلام داشت که عربستان سعودی ۲ میلیارد دلار به بانک مرکزی پاکستان واریز کرده است که یک تقویت مالی بسیار مورد نیاز در آستانه نشست مهم صندوق بین المللی پول در مورد بسته کمک مالی جدید برای این کشور آسیای جنوبی است. اسحاق‌دار، وزیر دارایی پیشین و وزیر خارجه فعلی پاکستان درباره کمک ۲ میلیارد دلاری عربستان در بیانیه‌ای ویدئویی گفت که پادشاهی سعودی به وعده خود مبنی بر تقویت ذخایر ارزی پاکستان عمل می کند. این تزریق به خودی خود یک وام نیست، اما ذخایر را تقویت می کند و حداقل یک سال نزد بانک مرکزی پاکستان باقی می ماند.

دار همچنین گفت: با سپرده عربستان سعودی، ذخایر ارزی پاکستان که هفته گذشته به ۹.۶ میلیارد دلار کاهش یافت - که به سختی برای پرداخت قبوض واردات برای یک ماه کافی بود - به ۱۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

شرایط ویژه پاکستان و بحران‌های اقتصادی متمادی این کشور بالاخص در دروان رکود جهانی پس از همه گیری کرونا و همچنین پس از حمله روسیه به اوکراین و تاثیرات آن بر بازارهای تجاری بین‌المللی موجب شده است که این کشور با تقویت مناسبات و روابط خود با سایر کشورها بالاخص همسایگان و همچنین کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، به دنبال فائق آمدن بر مشکلات عدیده اقتصادی خود باشد.

سرمایه گذاری های سنگین و پرشمار چین در حوزه انرژی، صنعت و همچنین توسعه بنادر پاکستان، سرمایه گذاری ها و توافقات متعدد عربستان سعودی با این کشور، گوشه‌ی کوچکی از بازار بزرگ و آغوش باز پاکستان برای توسعه روابط اقتصادی خود و جذب سرمایه گذاری های خارجی و همچنین نشانگر میل این کشور به انعقاد توافقات و قراردادهای تجاری و اقتصادی با کشورهای دوست است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha