۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۰۳
کد خبر: 85451782
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کره‌جنوبی: ژاپن برای نظامی‌گری گذشته پشیمانی از خود نشان دهد

تهران- ایرنا- کره‌جنوبی در واکنش به ادای احترام سران ژاپن از جمله فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور به معبد یاسوکونی، تاکید کرد که توکیو برای نظامی‌گری در گذشته پشیمانی از خود نشان دهد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه کره‌جنوبی امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت ابراز تاسف و ناامیدی عمیق می‌کند که سران ژاپن بار دیگر از معبد یاسوکونی که جنگ تجاوزکارانه ژاپن را تحسین می‌کند و جنایتکاران جنگی را مورد تجلیل قرار می‌دهد، بازدید کرده یا به آن پیشکش ارائه کردند.

این معبد توسط چین و کره‌جنوبی به عنوان نماد تجاوزات نظامی گذشته ژاپن در نظر گرفته می‌شود چرا که مقبره ۱۴ رهبر ژاپنی زمان جنگ است که توسط دادگاه متفقین به عنوان جنایتکار جنگی محکوم شدند؛ کسانی که پس از تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه و اعدام شده‌اند در همین معبد دفن شدند.

ارائه پیشکش به این معبد یا بازدید از آن توسط مقام‌های ژاپنی در گذشته نیز مورد انتقاد دو کشور قرار گرفته است. خبرگزاری یونهاپ به نقل از رسانه‌های ژاپنی گزارش داده است که کیشیدا و برخی از اعضای کابینه او امروز یکشنبه پیشکش‌هایی به معبد ارائه کردند.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه خود از سران ژاپن خواست که «با تاریخ روبه‌رو شوند و تامل متواضعانه و پشیمانی واقعی از خود نشان دهند، که این امر پایه‌ای مهم برای بهبود روابط بین دو کشور خواهد بود.»

پس از آنکه یون سوک یول، رئیس جمهور کره‌جنوبی، بهبود همکاری امنیتی با توکیو و واشنگتن را از زمان روی کار آمدن خود در سال ۲۰۲۲ در اولویت سیاست خارجی قرار داد، روابط توکیو و سئول نزدیک‌تر شده است.

کیشیدا درخت تشریفاتی را که «ماساکاکی» نامیده می‌شود، در اولین روز از مراسم جشن بهار به این معبد ارسال کرد.

یوشیتاکا شیندو، وزیر احیای اقتصادی ژاپن نیز هنگام بازدید از این معبد به خبرنگاران گفت: «من به روح کسانی که جان و دلشان را برای کشور گذاشتند، ادای احترام کردم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha