آخرین تدابیر برای ماندگاری اهالی روستاهای فارس چیست؟

شیراز -ایرنا- ماندگاری روستاها و کاهش مهاجرت روستاییان به شهر، این روزها به یکی از دغدغه‌های اساسی متولیان فارس تبدیل شده، از این رو تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از گسترش پدیده یاد شده با اجرای طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماندگاری روستاها رویکردی است که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است چراکه روستاها به عنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی و جمعیتی کشور، در تمام شئون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اهمیت و نقش بسزایی در کشور دارند.

برخی بهترین راه ماندگاری روستائیان در روستاها را اشتغالزایی در مناطق روستایی می‌دانند اما بعضی از کارشناسان در این زمینه هم معتقدند توسعه روستاها و اجرای طرح‌های آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی می‌تواند تضمینی بلندمدت برای ماندگاری روستا باشد.

رویکردی که در استان فارس هم سرلوحه امور عمرانی و در دستورکار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

استاندار فارس هم که عمران و آبادانی را رمز ماندگاری روستائیان در روستا می‌داند بر این باور است که اگر به دنبال ترغیب و تشویق روستائیان برای ماندن در روستاها و مناطق محروم هستیم باید به این مناطق توجه ویژه داشته باشیم و خدمات مختلفی در زمینه ایجاد اشتغال و افزایش امکانات ارائه دهیم.

بازدید از اجرای طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی جهرم

اخیرا نیز معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس از طرح منظومه‌های روستایی از جمله شهرک صنعتی واقع در بخش کردیان شهرستان جهرم به منظور اجرای طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی بازدید کرده و این طرح‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است.

در این بازدید مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم و رییس طرح منظومه‌های روستایی و مشاور طرح و راهبر استانی نیز حضور داشتند.

مسعود صف‌شکن معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس، اجرای طرح منظومه‌های روستایی را زمینه‌ساز توسعه دوچندان شهرستان جهرم، افزایش اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش انگیزه ماندگاری در این مناطق دانست.

احمد دلشاد مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم نیز با ارائه گزارشی از پیشرفت‌های توسعه روستایی در این شهرستان گفت: تشکیل پرونده و معرفی ۲۶۰ فقره تسهیلات سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریالی کم‌بهره با بازپرداخت ۲۰ساله با عنوان طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی با اعتبار کل ۹۱۰ هزار میلیون ریال، پرداخت ۲۳۳ فقره تسهیلات متمم طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی با اعتبار کل ۳۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال و پرداخت ۱۵ فقره تسهیلات کم‌بهره با عنوان تفاهم‌نامه احداث مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) از عملکردهای شاخص در این شهرستان هستند.

دلشاد همچنین پرداخت ۱۳ فقره تسهیلات کم‌بهره با عنوان تفاهم‌نامه احداث مسکن مددجویان بهزیستی، پرداخت ۲۶ فقره تسهیلات احداثی و تعمیری حوادث با اعتبار کل ۱۲ هزار و ۲۰۰میلیون ریال و پرداخت ۶۲ فقره تسهیلات قرض الحسنه جهت تکمیل واحد مسکونی روستایی با اعتبار۱۸ هزار و ۱۷۵ میلیون ریال را از دیگر کارکردهای بنیاد مسکن در این شهرستان ذکر کرد.

اجرای پروژه بهسازی روستای گمبکان دهستان سرپنیران

در حال حاضر پروژه بهسازی روستای گمبکان دهستان سرپنیران از شهرستان پاسارگاد نیز به منظور پیشبرد رویکرد محرومیت‌زدایی در حال اجراست؛ پروژه‌ای که اخیراً مورد بازدید مدیر بنیاد مسکن شهرستان پاسارگاد قرار گرفته است‌.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان پاسارگاد که معتقد است این طرح زمینه‌ساز توسعه دوچندان روستا خواهد شد، بر لزوم ایجاد فرصت‌های برابر برای افزایش ماندگاری روستاییان در مناطق تاکید کرد و گفت: بهسازی روستاها این فرصت را در اختیار می‌گذارد تا با کاهش مهاجرت‌ها زمینه ماندگاری روستاییان بیشتر شود.

محمد جواد آرایش روستای گمبکان را از جمله مناطقی دانست که زمینه‌های توسعه گردشگری روستایی را دارد و ادامه داد: باید از همه فرصت‌های پیش رو برای توسعه روستایی بهره‌گیری کرد.

بازنگری طرح هادی روستای دهویه ایج استهبان

بازنگری طرح هادی روستای دهویه ایج استهبان که در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر استهبان قرار دارد، از دیگر اقداماتی است که در روزهای اخیر با هدف توسعه روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان انجام شده و این طرح توسط مشاور مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن استهبان با برشمردن مزایای بازنگری طرح‌های هادی گزارشی از اجرای این طرح‌ها در روستاهای شهرستان ارائه داد.

کرامت ابراهیمی همچنین از اجرای پروژه‌های مشارکتی با دهیاری‌ها از محل قیر رایگان خبر داد و گفت: این طرح‌ها نیز در روستای درب قلعه با چهار هزار و ۶۵۰ مترمربع، باغشاد با چهار هزار مترمربع، دهویه با ۲هزار و ۱۰۰ مترمربع، انجیرک با ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع و آب نارک با ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع انجام شده است.

تصویب طرح هادی روستای دهداری کوار

تصویب طرح هادی روستای دهداری با حضور فرماندار کوار هم از دیگر اقدامات جهت بهسازی روستایی بود که با برگزاری یک نشست کارشناسی و هماهنگی و با حضور فرماندار کوار، مدیر و کارشناسان بنیاد مسکن برگزار شد.

سعیدخانی فرماندار شهرستان کوار در کمیته تصویب طرح هادی روستای دهداری رویکردهای کارشناسی و لزوم بازنگری طرح هادی در این روستا را بررسی کرد.

خانی بازنگری طرح هادی این روستا را مطالبه جدی مردم روستا از مسئولان دانست و گفت: بازنگری طرح هادی اقدامی خوب به منظور توسعه اشتغال، کارآفرینی و افزایش سکونت در روستاهاست.

در این نشست همچنین ضرورت رعایت حقوق مردم این روستا در اجرای طرح هادی روستایی مورد ارزیابی قرار گرفت.

صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی شاخص توسعه کازرون

به منظور جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهر، صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی شاخص توسعه کازرون در دستور کار قرار گرفت.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون در این باره گفت: همکاری بنیاد مسکن کازرون در امر صدور سند املاک روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، برآیند تعامل و هم‌افزایی با اداره ثبت اسناد این شهرستان است.

قاسم داوودی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک به منظور ایجاد انگیزه و رسمیت بخشیدن به مالکیت روستائیان و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه‌ی روستائیان به شهر و تشویق به سرمایه‌گذاری در روستا و بهره‌گیری آسان‌تر از اعتبارات و تسهیلات بانکی و تثبیت مالکیت عرصه و اعیان به نام صاحبان آن، طی چند سال گذشته اقدام به صدور سند مالکیت روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت شهرستان کرده است.

به گفته او طی سال ۱۴۰۲ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کازرون با همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه این شهرستان برای چند روستا و شهر که دارای اراضی موقوفه بوده‌اند مبادرت به صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری در قالب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه‌ی مسکن کرد.

بدون شک روستاییان با مهاجرت غیرمنطقی به شهرها، افزون ‌بر هدررفت سرمایه‌های خود با ایجاد مشاغل کاذب موجب نوعی سرگردانی اقتصادی برای خود و جامعه می‌شوند، همچنین روستاهای خالی از سکنه به طور معمول به یک محل متروکه برای افرادی تبدیل خواهد شد که دچار جرائم اجتماعی هستند، لذا نیاز است تدابیر اساسی برای جلوگیری از این مهاجرت ناخوشایند اتخاذ شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha