۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85454249
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۹۸ میلیارد ریال برای طرحهای آبرسانی کشاورزی گناباد تخصیص یافت

گناباد-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: ۹۸ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال برای اجرای طرحهای آبرسانی بخش کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری تخصیص یافت.

اسماعیل قربانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان ۸۳ میلیارد ریال برای بهره برداری از ۳۵ طرح احیا و مرمت قنوات، ۹ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال به منظور اجرای طرحهای انتقال آب با لوله در منطقه عمرانی و «مارکوهک» با حجم چهار هزار و ۴۵۳ متر و ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال برای احداث ۲ کانال بتنی در روستاهای «قوِژد و بیمرغ» با حجم عملیات ۸۰۰ متر تخصیص پیدا کرد.

وی تصریح کرد: افزون بر سه میلیارد ریال اعتبار برای احداث سامانه آبگیر باران و کاشت نهال سماق در زمینهای کشاورزی شیبدار با مساحت ۱۲ و نیم هکتار در شهرستان گناباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون تخصیص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: طرح افزایش تولید جو آبی و تولید گندم با محوریت ارقام جدید و توسعه مکانیزاسیون این محصولات در سطح سه هزار و ۵۳۵ هکتار، اجرای طرح افزایش تولید حبوبات و علوفه نظیر سورگم (ذرت خوشه ای)، چغندر علوفه ای و ارزن دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بوده است.

وی پیگیری و جذب افزون بر سه هزار تن کود یارانه ای شامل کود اوره، فسفاته، پتاسه، اجرای طرح کشف حفاظتی در سطح ۶۴۰ هکتار اراضی زیر کشت گندم و جو، توزیع در مجموع ۱۵۸ تن بذر اصلاح شده جو، گندم، پنبه و سورگوم بین کشاورزان و توزیع و ترویج ۱۵ تن بذر «تریتیکاله» به عنوان یک منبع تغذیه دام با عملکرد و سازگاری مناسب را از دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد در این مدت برشمرد.

قربانی گفت: با هدف افزایش عملکرد تولید، طرح توسعه مزارع آرمانی زعفران، باغهای گل محمدی، گیاهان دارویی، باغات کم آب طلب و در اراضی شیب دار، گلخانه های آلوئه ورا و سبزی و صیفی جات در مجموع در سطح ۴۵۰ هکتار زمینهای زیر کشت گناباد در سال ۱۴۰۲ اجرا شد.

وی اضافه کرد: ۱۰۵ هکتار از باغهای پسته گناباد در سال گذشته مشمول طرح اصلاح و هرس و باردهی قرار گرفتند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: صدور ۴۸ مورد موافقت اولیه و جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و ۸۳۷ مورد رصد و پایش نهاده‌های دامی، ۳۲۴ مورد نظارت واحدهای مرغداری گوشتی با ظرفیت ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار قطعه، سایر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد در سال گذشته است.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha