فهرست نگرانی‌های بازرگانان آمریکایی در تجارت با چین به روایت «آسوشیتدپرس»

تهران- ایرنا- خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با استناد به گزارش امروز (سه‌شنبه) اتاق بازرگانی آمریکا در چین، تاکید کرد که گزارش مورد اشاره نشان می‌دهد که تنش‌های موجود میان پکن و واشنگتن همچنان بزرگترین نگرانی شرکت‌های ایالات متحده فعال در چین است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از این خبرگزاری، ‌نظرسنجی های صورت گرفته از شرکت‌های آمریکایی نشان می دهد سیاست‌ها و عملکردهای نامشخص از سوی دو کشور، افزایش هزینه‌های نیروی کار و مسائل مربوط به امنیت داده‌ها، از دیگر نگرانی‌های اصلی این شرکت‌ها است.

آسوششیتدپرس افزود: این گزارش از بهبود روابط میان دو کشور در سال ۲۰۲۳ که با دیدارهای شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و جو بایدن، همتای آمریکایی افزایش یافت، استقبال کرده و بر این باور است که انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده در آینده بر کسب و کار و تجارت میان دو کشور تاثیرگذار خواهد بود.

این خبرگزاری نوشت: دونالد ترامپ، ‌رییس جمهوری سابق آمریکا [در صورت پیروزی در انتخابات امسال] ممکن است جنگ تجاری که در دوره اول ریاست جمهوری خود آغاز کرده بود را، عمیق‌تر کند.

بر اساس این تحلیل، لفاظی های سخت او در مورد چین و رویکرد انزواطلبانه اش در سیاست خارجی می تواند نبود قطعیت‌ها درباره روابط دو کشور را افزایش دهد.

گزارش اتاق بازرگانی آمریکا ادعا می کند کسب‌وکارهای آمریکایی از پیشرفت آهسته در تحقق وعده‌های چین برای یکسان کردن شرایط کاری بین شرکت‌های خارجی و چینی ناامید شده‌ اند. این در حالی است که تشدید کنترل‌های صادراتی ایالات متحده و سایر محدودیت‌ها، هزینه‌های انجام تجارت میان دو کشور را افزایش داده است.

در این گزارش از چین خواسته شده تا «سیاست‌های اقتصادی شفاف و عملی خاصی را برای اعمال رفتارهای یکسان با نهادهای داخلی و خارجی» ایجاد و اجرا کند.

همچنین از رهبران چین درخواست شده تا محدوده قانون ضد جاسوسی این کشور را روشن و باریکتر کنند تا از تداخل آن با فعالیت های عادی تجاری جلوگیری شود.

این گزارش همچنین توصیه هایی برای طرف آمریکایی داشت، از جمله ارائه سیاست های روادید آشکار برای دانشجویان چینی که نشان دهد از آنها در ایالات متحده استقبال خواهد شد. در این گزارش آمده است دانشجویان آمریکایی نیز باید تشویق به تحصیل در چین شوند.

این بیانیه همچنین به مقام‌های ایالات متحده هشدار داده تا از توسل به کنترل‌های یکجانبه علیه چین که ممکن است ناکارآمد بوده و امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا را در نظر نگیرد، اجتناب کنند.

در این گزارش آمده است: واشنگتن باید با شرکت‌های چینی تعامل کرده و به آنها اجازه دهد تا نگرانی‌های مربوط به کنترل صادرات مانند استفاده نظامی از فناوری‌های غیرنظامی را (پیش از اینکه شرکت‌ها تحت تحریم قرار گیرند) برطرف کنند.

گفتنی است شرکت‌های آمریکایی عموماً قصد ندارند زنجیره‌های تامین را از چین به‌عنوان بازاری با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت، ‌خارج کنند. این در حالی است که طبق این گزارش تمایل آنها برای افزایش سرمایه‌گذاری در چین و تبدیل آن به تمرکز استراتژیک خود با توجه به کاهش مزایای این تجارت در حال کاهش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha