۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۲۶
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85458575
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نقش شهروند-دانشمندان در افزایش دانش تنوع زیستی

۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۲۶
کد خبر: 85458575
نقش شهروند-دانشمندان در افزایش دانش تنوع زیستی

تهران- ایرنا- سرشماری‌های بیولوژیک با اتکا به مشاهدات شهروند-دانشمندان یکی از راه‌های مطرح شده در سطح جهان برای مشارکت شهروندان در افزایش آگاهی درباره تنوع‌زیستی در شهرها و کمک به سیاست‌گذاری‌های آگاهانه‌تر در این زمینه است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فیز»، هر چند شاید مشاهده این مساله در جریان زندگی روزمره دشوار باشد اما شهرها پر از گیاهان بومی، قارچ‌ها، حشرات، عنکبوت‌ها و سایر جانداران کوچک و همچنین پرندگان، قورباغه‌ها و خزندگان هستند. پراکندگی و جمعیت‌های شهری به این معنی است که مهم بدانیم چه گیاهان و حیوانات بومی در شهرها زندگی می‌کنند.

در این حال، سرشماری‌های بیولوژیک موسوم به «بیوبلیتز» (bioblitz) اطلاعاتی درباره گستردگی و پراکندگی گونه‌ها در مناطق خاص شهری ارائه می‌دهند. شهروند- دانشمندان عکس‌ها یا صداهایی از ارگانیسم‌های زنده‌ای که می‌بینند یا صدای آنها را می‌شنوند، تهیه می‌کنند و این تصویری از تنوع زیستی در یک منطقه خاص ارائه می‌دهد.

کمک به دانش تنوع‌زیستی و سیاست‌گذاری آگاهانه

یکی از سرشماری‌های بیولوژیک در ملبورن استرالیا با عنوان «چالش طبیعت شهر» انجام می‌شود و مشارکت در این سرشماری، ابزار و دانشی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا به شهروند-دانشمندان فعال‌تری تبدیل شوند و داده‌های با کیفیت بالایی درباره تنوع زیستی در منطقه زندگی خود فراهم سازند.

یک مطالعه اخیر طراحی شده مشترک توسط محققان و فعالانی از هشت شورای شرقی شهر ملبورن و منتشرشده در نشریه «بیوساینس» این مساله را مورد تاکید قرار داده است که چگونه «چالش طبیعت شهر» به دانش تنوع زیستی و آگاهی بخشی به رویه‌های دولت محلی کمک کرده است.

در سال ۲۰۲۱ در این شهر ۲۹۱ شهروند چهار هزار و ۶۳۸ نمونه مشاهداتی از ۹۷۴ گونه مختلف برای مقامات مسئول در این زمینه فراهم کردند. در این میان ۱۳۵ گونه جانوری ، گیاهی و قارچی وجود داشت که تا پیش از آن ثبت نشده بود.

علم شهروندی و افزایش آگاهی درباره دانش تنوع زیستی
شپشک توت فرنگی که بعد از ۴۴ سال بار دیگر در ملبورن استرالیا مشاهده شد

یکی از کشف‌های جالب در این زمینه یک نوع سنجاقک خالدار رنگارنگ بود که بطور طبیعی در برخی مناطق کوهستانی یافت می‌شود و تا پیش از این در منطقه «بروندارا» در ملبورن ثبت نشده بود. آنها همچنین ۲۶ گونه را کشف کردند که حداقل در مدت ۳۰ سال گذشته در شرق ملبورن ثبت نشده بودند. در میان آنها یک جانور نادر موسوم به شپشک توت فرنگی بود که برای مدت بیشتر از ۴۴ سال دیده نشده بود.

مشاهدات شهروندان در این زمینه عموما از طریق پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین مانند iNaturalist انجام می‌شود. در همین حال هزاران تن از شهروند-دانشمندان برای سرشماری بیولوژیک «چالش طبیعت شهر» سال ۲۰۲۴ آماده می‌شوند تا در یک رویداد ۱۰ روزه که در ماه های آوریل و مه در بیش از ۶۰۰ شهر در سرتاسر جهان برگزار می شود، شرکت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha