به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز - دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه - با کلیات جدول هفتم بودجه که مربوط به اعتبارات دستگاه هایی اجرایی است، مخالفت کردند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان دفاع از کلیات جدول هفت لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در صحن مجلس گفت: بخش مهمی از بودجه مربوط به جدول هفت است که توزیع اعتبارات اعم از اعتبارات هزینهای و اعتبارات تملک بین دستگاههای اجرایی را نشان میدهد.
داود منظور اظهار داشـت: ما در توزیع اعتبارات بسیار تلاش کردیم که براساس تکالیفی که در قانون برنامه هفتم تصویب شده است و با توجه به مجموعه انتظاراتی که از دستگاهها برای سال جاری داریم، عمل کنیم و تقریبا نظر همه دستگاهها نیز در دولت تامین شده است.
وی افزود: ما با تک تک وزرا و دستگاههای اجرایی و معاونان رئیس جمهور جلسات جداگانهای را برگزار کردهایم و ریز توزیع اعتبارات را مورد بحث قرار دادیم و سعی کردیم تا عدالتی در توزیع اعتبارات داشته باشیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ممکن است در مواردی دیده شود که اعتبارات افزایش یافته است، این رشد ناشی از دو عامل است یک عامل این است که ما اعتبارات جدول ۹ را موردی و موقت ساماندهی کردهایم و این موارد را ذیل اعتبارات دستگاههای اصلی منتقل کردهایم بنابراین اگر به عنوان مثال وزارت نیرو برای خشکسالی و باروری ابرها موارد و اعتباراتی را در جدول ۹ دریافت میکرد که ردیفهای موردی و موقت بود ما این اعتبارات این چنینی را در ذیل اعتبارات وزارت نیرو تجمیع کردهایم و اینگونه دیده میشود که سرجمع اعتبارات تملک وزارت نیرو حدود ۶۵ همت است.
منظور ادامه داد: با ساماندهی ردیفها، شفافیتی در جدول ۷ ایجاد و اعتبارات هزینهای و تملک دستگاهها به صورت شفاف و تجمیع شد.
وی افزود: اعتبارات جاری برخی از دستگاهها همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی رشد زیادی داشته که علت آن هم این است که بودجه دستگاههای استانی وزارت اقتصاد، ملی شده است به این معنا که از اعتبارات بخش استانها کم و به بخش ملی اضافه کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره توزیع بودجه بین دانشگاهها نیز گفت: رشد اعتبارات دانشگاههای اصلی، دانشگاههای مادر ، دانشگاههای تحریمی، دانشگاههای شهرستانها متناسب با ماموریتهای آنها و با نظر وزیر علوم تحقیقات و فناوری انجام شده و در مورد دانشگاههای علوم پزشکی هم وضعیت به همین ترتیب است.
منظور بیان کرد: توزیع اعتبارات در جدول ۷ کاملا براساس اهداف برنامه و تکالیف دستگاهها و عدالت بین دستگاهی، عدالت بین استانی انجام شده و کاملا کارشناسی شده است.
وی افزود: نکتهای که در اینجا وجود دارد این است که اعتباراتی از سرفصل مالی به سرفصل هزینههای جاری انتقال پیدا کرده که از نظر ما محل ابهام است. به عنوان مثال ۱۱ همت از بازپرداخت سود اوراق مالی سالهای قبل از سرفصلی کسر شده و به اعتبارات برخی از دستگاههایی که براساس نظر کمیسیون تلفیق لازم بوده اضافه شود، انتقال پیدا کرده است.
حمیدرضا حاجی بابایی در دفاع از گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول هفت لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: یکی از اقدامات خوب دولت این است که دستگاه ها را در جدول هفت به صورت تجمیعی آورده است.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت در این بخش دو جدول را آورده یکی جدول هفت که مربوط به حقوق و مزایا است و دیگری جدول هفت یک که مربوط به برنامه های دستگاه ها است.
وی افزود: اگر افزایش اعتباری در مورد بعضی از دستگاه ها در این جدول دیده می شود مربوط به حقوق و مزایا نیست بلکه مربوط به برنامه های آنها است.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد متناسب سازی حقوق بازنشستگان باید بگویم که این مسأله از فروردین ماه و از زمان ابلاغ و اجرای برنامه هفتم توسعه در احکام حقوقی اعمال و پرداخت خواهد شد.
وی اظهار داشت: مسئولیت جدول ۷ با دولت است. دولت برای این جدول زحمت بسیاری کشیده و کار کارشناسی کرده است. این جدول را دست هر کسی که بدهیم یک ماه فکر کند نمیتواند کار خاصی روی آن انجام دهد.
محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با مصوبه مربوط به جدول هفت لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: ما در حقوق و مزایا در جدول هفت شاهد بی عدالتی هستیم.
مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با مصوبه مربوط به جدول هفت لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: در اعتبارات جداول جابه جایی اتفاق نیفتاده بلکه آنچه که در آن تغییراتی صورت گرفته اعتبار مربوط به ردیف های متفرقه است علاوه بر اینکه رشدی هم در این زمینه صورت نگرفته است.
نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هیچ بی عدالتی در جدول هفت صورت نگرفته و اعتبارات متفرقه دستگاه ها در همان دستگاه ها متمرکز شده است.
نظر شما