به گزارش ایرنا، عمدهترین دلیل برای تقدم آموزش همراه با عمل برای برنامهنویسان کتابهای درسی در وزارت آموزش و پرورش نیز آن است که آنان به این رهیافت رسیدهاند که پرورش استعدادها منوط به ارایه آموزش علم همراه با عمل است و در این بین هنرستانها، نقشی اساسی را در تحول اساسی در نظام تعلیم و تربیت بر عهده دارند.
دیدگاههای دستاندرکاران حوزه فنی اعم از مدیران ستادی، هنرآموزان و هنرجویان تعدادی از هنرستانهای شهرستان تربتحیدریه نشان می دهد که دستکم دانشآموختگان این مراکز آموزشی، اگر به هر دلیلی وارد دانشگاه نیز نشوند، حساب خود را از افراد بیکار جامعه جدا خواهند کرد.
جمعی از هنرجویان هنرستانهای آیتالله طالقانی، دکتر حسابی و خوارزمی تربتحیدریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر هدف نبودن دانشگاه تاکید کرده و یادآور شدند که تحصیل در هنرستان این مزیت را دارد که حتی اگر بعد از دانشآموختگی به هر دلیلی به دانشگاه هم را نیابند، می توانند با تکیه بر مهارت آموخته شده خود، برای امرار معاش و حتی کارآفرینی تلاش کنند.
کمبود فضا و تجهیزات در هنرستانها
به اعتقاد کارشناس حوزه فنی و حرفهای و کارودانش آموزش و پرورش تربتحیدریه، هر چند در سالهای اخیر در حوزه تجهیزات توجه خاصی به هنرستانهای این شهرستان شده است، اما با توجه به رشد جمعیت و افزایش سطح علاقه نوجوانان به فراگیری آموزش فنی و حرفهای، هنرستانهای این شهرستان همچنان از کمبود تجهیزات، نیروی انسانی و فضای آموزشی رنج می برند.
سیدغلامرضا میرزایی گفت: تنها حجم تجهیزاتی که در هنرستان آیتالله طالقانی جانمایی شده به اندازه یک کارخانه بزرگ صنعتی است و حتی زمانی قرار بود به دلیل کوچک بودن فضای آموزشی، آنها را باز کرده و در یک محیط بزرگتر نصب کنند، که عملی نشد و به ناگزیر به همان فضای کوچک موجود بسنده شده است.
یکی از مزیتهای هنرستانها در تربتحیدریه علاوه بر قطعهسازی برای صنایع و تولید ابزار کار برای صنایع بومی و محلی، استعدادیابی و شناسایی جوانان با استعداد است.
یک هنرجوی رشته مکانیک خودرو در این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با انتقاد از بیکیفیتی صنایع خودروسازی ایران، گفت: این شرکت ها هنوز در مسیر تولید از شیوهای قدیمی استفاده کرده و تمایلی به روزآمد شدن ندارند.
نقشآفرینی هنرستانها در تحقق شعار سال
معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش تربتحیدریه یکی از وظایف اصلی اداره متبوع خود را به خصوص در هنرستانها، تحقق شعار سال با بهرهگیری از ساختار آموزشی تعریف شده برشمرد.
حجت صالحی گفت: ما با صاحبان معادن و صنایع شهرستان وارد مذاکره شدهایم تا بتوانیم در تامین بخشی از نیروی متخصص آنها، به آنان کمک کنیم.
معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش تربتحیدریه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از مزایای تحصیل در هنرستانهای فنی و حرفهای آن است که از مهاجرت جوانان به خارج از شهر، استان و حتی کشور جلوگیری میکند.
محمد محمودی گفت: مجموع کنونی دانشآموزان متوسطه اول و دوم این شهرستان ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر است که از این تعداد ۱۰ هزار نفر در مقطع متوسطه اول و با ترکیب جنسیتی برابر، مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: در مقطع متوسطه دوم نظری نیز پنج هزار نفر و در متوسطه دوم فنی و حرفهای سه هزار و ۵۰۰ نفر با ترکیب جنسیتی ۶۰ درصد دختر به ۴۰ درصد پسر تحصیل می کنند.
محمودی ادامه داد: چهار واحد از هنرستانهای تربتحیدریه دخترانه هستند که ۲ واحد به صورت غیردولتی فعالیت میکنند.
وی اضافه کرد: بر این اساس هنرجویان پسر فنی و حرفهای تربتحیدریه در ۱۵ رشته، دختران فنی و حرفهای در هفت رشته و هنرجویان پسر رشتههای کار و دانش در ۱۵ رشته و دختران نیز در هشت رشته تحصیل میکنند.
در کنار آموزشهای سخت و خشن در هنرستانهای فنی و حرفهای پسرانه، هنرستانهای دخترانه تربتحیدریه به محیطی آموزشی برای تقویت حس لطیف هنری تبدیل شده و هنرجویان آن به خلق آثار هنری در رشته های مختلف روی آورده اند.
مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربتحیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
نظر شما