به گزارش ایرنا، ساجده ماهگلی متولد سال ۱۳۶۸ ساکن شهر بیرجند است و بنا به علاقه زیادی که داشت از سال ۱۳۹۵ تدریس را شروع کرد اما سال ۱۳۹۷ رسما معلم میشود.
کارشناسی ارشد خود را در رشته کامپیوتر به عنوان یک دانشجوی استعداد درخشان اخذ کرد، اگرچه مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی را هم دارد از همین رو با علاقه فراوان وارد حرفه معلمی شد و مدتی در دانشگاه درس داده اما تدریس رسمی خود را از مدرسه روستایی شوشود آغاز کرد.
ماهگلی درباره ورودش به حرفه معلمی گفت: از کودکی دوست داشتم معلم شوم اما زمانی که کنکور دادم تنها سالی بود که دانشگاه فرهنگیان دانشجو نگرفت ولی باز هم این آرزو را در دل پروراندم تا از طریق کارشناسی ارشد کامپیوتر مدرس دانشگاه شدم سپس تدریس در مدرسه را هم دنبال کردم.
وی که همواره در روش تدریس از هنر بهره گرفته است افزود: سال ۱۳۹۷ برای تدریس راهی روستای شوشود در ۳۰ کیلومتری شهر بیرجند شدم و اداره یک کلاس سه پایه ۱۶ نفره را به عهده گرفتم. کار بسیار سختی بود ولی همه انرژی خود را گذاشتم، از تجربههای معلمان قدیمی استفاده کردم تا در حد توان برای دانش آموزان تدریس متفاوتی داشته باشم.
این معلم نوآور گفت: از طریق اطلاعاتی که خانوادهها در مورد دانش آموزان به من داده بودند سعی کردم با بازی کارت استعداد بچهها را در زمینههای مختلف کشف کنم.
وی استفاده از روشهای غیر مستقیم را در موفقیت تدریس خود موثر دانست و ادامه داد: اردوهای علمی در آزمایشگاه مدرسه برای پایههای ابتدایی باعث شد که حس کنجکاوی بچهها فعالتر شود.
داستان گویی روشی برای علاقه مند کردن دانش آموزان
ماهگلی یکی دیگر از روشهای تدریس خود را داستان گویی عنوان کرد و گفت: همان ابتدا که وارد مدرسه شوشود شدم دیدم دانش آموزان آرزو دارند که درس بخوانند و زودتر از روستا بروند برای همین در یک روش تدریس شخصیتهای داستانی برای دانش آموزان ایجاد کردم و از این طریق ضمن آشنایی با مسایل آموزشی انگیزه آنها برای ماندن در روستا بیشتر شد.
وی بیان کرد: بر اساس این داستان، دانش آموزان یک روز در راه مدرسه آرزوی تعطیلی کلاس درس را کرده بودند چون برخی تکالیف خودشان را انجام ندادند، وقتی به مدرسه رسیدند متوجه وزش باد شدید و نبود معلم شدند.
این معلم خلاق گفت: «سلطان تنبل» معلم مدرسه را اسیر کرده بود و دانش آموزان ضمن اینکه در این بازی جهتهای وزش باد را یاد گرفتند همه با هم تلاش کردند تا معلم را از چنگ سلطان تنبل نجات دهند.
وی ادامه داد: در این داستان دانش آموزان در ماجرایی قهرمانانه، معلم را نجات دادند و چون هدف سلطان تنبل درس نخواندن و خالی شدن روستا بود، بچهها یاد گرفتند اگر درس بخوانند میتوانند روستای خود را آباد کرده و سلطان تنبل را شکست دهند.
ماهگلی گفت: این داستان در قالب ۶۰ قسمت اجرا شد که پایان هر قسمت یک ایست هیجان انگیز داشت لذا دانش آموزان روز بعد با انگیزه بیشتر برای اجرای داستان به مدرسه آمدند و ویژگیهای اخلاقی همچون کمک کردن، مهارتهای ریاضی، روخوانی، روانخوانی و شجاعت با همین داستان گویی در بین دانش آموزان مدرسه شوشود تقویت شد.
دانش آموز تکرار پایه که شاگرد اول شد
وی اضافه کرد: یکی از دانش آموزان در روستای دو خانواری پایینتر از شوشود زندگی میکرد که هر روز با سرویس معلمان به مدرسه میآمد و همین مساله باعث شد برای دانش آموزان تشریح کنم که اگر درس بخوانند و روستای خودشان را آباد کنند دیگر نیاز نیست دانش آموزی برای مدرسه رفتن راهی روستاهای دورتر شود.
این معلم بیرجندی درباره بهترین خاطره از دوران تدریس گفت: زمانی که وارد مدرسه شوشود شدم به من گفتند سه دانش آموز تکرار پایه هستند ولی هیچ وقت تلاش نکردم که متوجه شوم دقیقا کدام دانش آموزان مشکل دارند، پس روشهای تدریس را شروع کردم.
وی افزود: روزهای آخر سال مدیر نام یکی از دانش آموزان را برد و گفت احتمالا این دختر خیلی در یاد گرفتن مشکل داشت، در صورتی که آن دانش آموز جزو شاگردان اول کلاس بود و تعجب کردم که چطور او در بین سه دانش آموز تکرار پایه بوده و متوجه شدم به خاطر اینکه آموزشهای هنری را در روش تدریس به کار بردم، علاقه مند به درس شده و از این راه جزو شاگردان نمونه کلاس بود.
ماهگلی اظهار کرد: این دانش آموز به مادرش گفته بود چون معلمم را دوست دارم درس میخوانم لذا همواره تلاش کردهام با محبت دانش آموزان را به درس ترغیب کنم.
وی با اشاره به اینکه اگر محبتی از طریق من به دانش آموزان میرسد آنها لایق محبت بودهاند گفت: در روستای چاج از توابع شهرستان بیرجند هم دانش آموزی داشتم که به خاطر شرایط خانوادگی از مدرسه فراری بود اما در کمال تعجب تغییرات زیادی طی سال تحصیلی داشت و همه از آن حیران شده بودند لذا اینها معجزات جایگاه معلمی است.
این بانوی معلم تاکید کرد: بیشترین زیبایی شغل معلم شگفتی تغییر دانش آموزان از بی سوادی به باسوادی بوده که یک لذت خاص است.
توصیه به خانوادهها برای توقع نمره غیر واقعی
وی در پایان این گفت و گو از خانوادهها خواست توقع زیادی در نمره دادن از معلم نداشته باشند چون توهین بزرگی به شغل معلمی است و قدرت تشخیص او را زیر سوال میبرد.
ماهگلی گفت: کمتر والدینی پیدا میشوند که نگران یاد گرفتن بچهها باشند بلکه همه بیشتر دنبال نمره گرفتن فرزندان خود هستند لذا امیدوارم معلمها به جایگاه قدیم خود برگردند و اجازه داشته باشند بر اساس تخصص خود نمره واقعی به دانش آموز دهند.
وی اضافه کرد: نمره دادنهای غیر واقعی آن هم تحت فشار والدین، جامعه را به سمت توقف در یادگیری سوق میدهد و حس رقابت مفید و تلاش در دانش آموزان از بین میرود.
شهید رئوفی فرد، الگوی شاگرد اول شدن
خواهرزاده شهید رئوفی فرد، بهترین الگوی خود را در معلمی مادر و مادربزرگش (مادر خلبان شهید محمدحسین رئوفی فرد) معرفی کرد و گفت: الگوی اول مادرم در اخلاق، رفتار و منش، الگوی دوم مادر بزرگم در پشتکار و تشویق به درس خواندن بوده و مهمترین الگو هم شهید رئوفی فرد دایی ام است زیرا همیشه شاگرد اول بود و به درس علاقه زیادی داشت پس دانش آموزان فامیل تلاش داشتند همچون شهید همواره شاگرد اول باشند.
وی ادامه داد: البته خواهر بزرگترم نیز معلم ریاضی است و رفاقت خوبی با دانش آموزان دارد که از روشهای تدریس او الگو گرفتم.
"ساجده ماهگلی" توانسته است با ابداع اولین موزه خانگی ایثار و شهادت در بیرجند همراه با بهکارگیری روشهای نوین روایتگری در زمره بانوان تاثیرگذار نیز قرار گیرد و سال گذشته تندیس اولین کنگره استانی بانوان تاثیرگذار را از آن خود کرد.
نظر شما