۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۰۹
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85471045
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۹ نقطه در جوین خراسان رضوی کانون‌ بحرانی فرسایش بادی است

سبزوار - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جوین گفت: ۲ شهر "نقاب" و "حکم‌آباد" و حدود ۲۷ روستای این شهرستان غربی خراسان رضوی در کانون‌ بحرانی فرسایش بادی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا بهروزی فر روز پنجشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: بر این اساس اجرای طرح های مدیریت و کنترل بیابان مورد تاکید است و می‌تواند اثرات مثبت اقتصادی بسیار زیادی بر این شهرستان بگذارد.

وی افزود: طرح بیابان‌زدایی مدیریت رواناب این شهرستان پارسال با صرف ۲ میلیارد ریال اعتبارات ملی تملک دارایی های سرمایه ای در سطح ۸۰ هکتار از عرصه های این شهرستان اجرا شد.

وی جلوگیری از گسترش بیابان، کاهش فرسایش بادی، کاهش اثرات منفی اجتماعی و اقتصادی بیابان‌زایی در شهرستان جوین را از اهداف طرح بیابان زدایی و مدیریت رواناب برشمرد و گفت: بارش‌های مناسب بهاری، تاکنون ۲ بار طرح مدیریت رواناب منطقه موسوم به "آبگیر هلالی" در این شهرستان را آبگیری کرده است.

بهروزی فر اضافه کرد: پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی در سال‌های اخیر، اهمیت استفاده بهینه از بارش‌ها و مهار رواناب‌ها را دوچندان کرده است و طرح های مدیریت رواناب در مناطق خشک با بارش‌های نامنظم، یکی از راهکارهای مهم در راستای استفاده بهینه از نزولات آسمانی است.

وی گفت: شهرستان جوین ۱۳ هزار هکتار زمین بیابانی دارد که ۱۰ هزار هکتار آن، در حاشیه کالشور در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی، واقع شده است.

۸۵ درصد اشتغال شهرستان جوین مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری است.

"نقاب" مرکز شهرستان جوین در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha