۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85472458
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونق سینما در خراسان‌شمالی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریالی دولت

بجنورد- ایرنا- ساخت هفت سینما و افزایش فروش ۱۳۵ درصدی گیشه در خراسان شمالی رهاوردی است که در سفر رییس جمهور به استان با تصویب ۳۰۰ میلیارد ریال در این بخش محقق شد و بسیاری از سینماهای نیمه تمام در دیار فرهنگ‌ها تجهیز و تکمیل شدند.

به گزارش ایرنا، سینما در بین مردم هنردوست خراسان شمالی دارای طرفداران پر و پا قرصی است و همواره مردم دیار فرهنگ ها استقبال زیادی را از گیشه داشته اند اما این هنر در سال های گذشته بدلیل نبود امکانات تجهیز و ساخت کم رونق جلوه شده است.

توسعه هنر هفتم در استان با سفر رییس جمهور به در سال ۱۴۰۱ به استان کلید خورد و ۳۰۰ میلیارد ریال به طرح های نیمه تمام این صنعت اختصاص یافت اکنون بسیاری از این طرح ها تکمیل و به بهره برداری رسیده است و در همین مدت کوتاه میزان فروش و اکران فیلم ها قابل مقایسه با سال های گذشته نیست و این رویه روز به روز در حال افزایش است.

جوانان شهرستان های راز و جرگلان و گرمه که سال ها از وجود سینما بی بهره بودند، اکنون دارای سالن سینما شده و این خود موجب رشد و قنای فرهنگی در این مناطق محروم خواهد شد.

رونق سینما در خراسان‌شمالی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریالی دولت

فروش ۱۳۵ درصدی سینما

بچنورد- ایرنا- مدیر کل فرهنگ و فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی گفت: سینماهای استان در سال ۱۴۰۲، ۱۳ میلیارد ریال فروش داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۵ درصد رشد داشته است و در این بازه زمانی ۴۵ هزار و ۳۴۳ نفر از مخاطبان فیلم های سینمایی در استان بودند.

تقی صادقی افزود: ۲۸ عنوان فیلم با یکهزار و ۴۴۳ سانس در این مدت در سینماهای استان اکران شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از فیلم ها در مجتمع های فرهنگی و هنری برای مخاطبان به نمایش گذاشته می شود، گفت: هفت سینما در مجتمع های تجاری بجنورد ایجاد و آماده بهره برداری است.

صادقی خاطرنشان کرد: احداث سه سینمای دیگر نیز در مجتمع تجاری «طلای سفید» بجنورد در دستور کار است که باید مالک برای این فضای فرهنگی تصمیم گیری کند.

مدیر کل فرهنگ و فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی یادآور شد: فضاهای فرهنگی استان یک چهارم میانگین کشوری است که باید با جذب اعتبارات و تکمیل طرح های فرهنگی نیمه تمام این کمبود جبران شود.

صادقی با بیان اینکه خراسان شمالی پایتخت موسیقی مقامی کشور است، گفت: مردم این خطه به موسیقی مقامی و سنتی علاقه زیادی دارند که باید این مهم را حفظ کنیم.

ساخت هفت سینما در دستور کار

رییس حوزه هنری خراسان شمالی پیشتر در گفت و گو با ایرنا گفت: هفت سینمای با ظرفیت یکهزار صندلی تا پایان امسال در بجنورد مرکز استان به بهره برداری می رسد.

اکرم صدیقی‌کلاته اظهارکرد: ۲ سالن سینما با ظرفیت ۶۰۰ صندلی، ۲ سالن با ظرفیت ۸۰ صندلی، یک سالن با ظرفیت ۱۲۰ صندلی و ۲ سالن با ظرفیت ۲۰۰ صندلی در بجنورد در حال تکمیل و تجهیز است.

وی تصریح کرد: شهرستان های مانه و سملقان و راز و جرگلان فاقد سالن سینما هستند و سعی داریم تا این موقعیت فرهنگی را در سال های آتی برای این شهرستان ها ایجاد کنیم.

رییس حوزه هنری خراسان شمالی عنوان کرد: اکنون ۸۰ درصد سینمای استان زیر نظر حوزه هنری قرار دارد که در مجموع فقط پنج سالن از این ظرفیت بهره وری اقتصادی رسیده است.

گشایش دریچه سینما در مرزی‌ترین نقطه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در ادامه گفت:‌ شهرستان راز و جرگلان در مرزی ترین نقطه استان با همکاری موسسه سینما شهر صاحب سینما شد.

تقی صادقی اظهار کرد: تجهیزات سینمای راز و جرگلان با همکاری و مساعدت موسسه سینما شهر با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار خریداری و در ماه جاری در کانون فرهنگی و هنری شهید رجایی این شهرستان نصب می شود.

وی به همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان برای در اختیار قراردادن فضای مورد نیاز اشاره کرد و افزود:‌ با نصب این تجهیزات مردم راز و جرگلان بعد از ۲۰ سال از شهرستان شدن از نعمت سینما برخوردار خواهند شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ظرفیت سالن برای تماشای فیلم ۱۲۰ نفر است و با راه اندازی این سالن، خراسان شمالی صاحب هفت سینما در بخش دولتی خواهد شد.

راز و جرگلان شهرستانی در استان خراسان شمالی با مرکزیت راز است و بخش راز و جرگلان در سال ۱۳۹۲ به شهرستان تبدیل شد.

روشن شدن چراغ سینمای گرمه

معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز از ساخت سالن سینمای شهرستان گرمه خبر داد و گفت: مجتمع فرهنگی شهرستان گرمه برای بهره‌مندی مردم این شهرستان از سینما با هزینه کرد هفت هزار و ۵۰۰ میلیون ریال تجهیز و آماده بهره برداری شد.

مسعود مرواری تصریح کرد: اکنون خراسان شمالی دارای هفت سینمای فعال با ۲ هزار و ۱۸۲ صندلی است و با افتتاح و راه اندازی این سینما ۱۵۰ صندلی به آنها افزوده و تعداد سینماهای استان به ۲ هزار ۳۳۲ صندلی افزایش یافت.

وی بیان کرد: در یکسال گذشته مجوز۲ آموزشگاه سینمایی در استان صادر و تعداد آموزشگاه های آزاد سینمایی استان به چهار باب افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، ۹ سالن سینمایی و ۱۲ سالن نمایشی در خراسان شمالی دایر و شمار صندلی های سینمایی استان ۲ هزار و ۲۷۴ صندلی است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت دارای هزار و ۱۱۵ مرکز فرهنگی و هنری شامل موسسات فرهنگی و هنری، آموزشگاه‌های هنری، سالن‌های سینما و تئاتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha