۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85472832
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آفت برق زدگی خسارات جبران ناپذیری به مزارع حبوبات ایلام وارد می‌کند

ایلام - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی ایلام گفت: آفت برق‌زدگی حبوبات باعث بروز خسارت ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی به مزارع می‌شود.

"رحیم الهیاری" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین اوج بروز آفت برق‌زدگی در ماه های پربارش فروردین و اردیبهشت است که مزارع حبوبات را درگیر می‌کند.

وی افزود: طغیان این آفت قارچی همانند اصابت صاعقه به مزارع است که به آن برق‌زدگی گفته می‌شود که برای مزارع نخود و عدس زیانبار و خسارت زا است و باعث خشکیدگی مزارع می شود.

الهیاری ادامه داد: ضدعفونی و سمپاشی مزارع و سرکشی مداوم از کشتزارهای حبوبات توسط کشاورزان و کارشناسان از راه‌های پیشگیری و مقابله با بروز این طغیان است.

وی یادآور شد: در ماه های پربارش، مزارعی که تراکم کشت در آن‌ها رعایت نشده باشد و ارقام محلی ضدعفونی نشده و در برابر بیماری‌ها ضعیف باشند، آفت برق زدگی رخ می‌دهد.

به گفته مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان ایلام کشاورزان به جای کشت ارقام محلی از ارقام اصلاح شده و گواهی شده که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم هستند، استفاده و نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: تا کنون در استان بیش از ۲۲۵ هزار هکتار از مزارع غلات، کلزا و حبوبات علیه علف‌های هرز، مبارزه با آفات ۶۳ هزار هکتار و سطح مبارزه با بیماری‌ها نیز ۵۷ هزار هکتار اقدامات مقابله ای و پیشگیری انجام شده است.

به گزارش ایرنا، چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع دیم و آبی استان به کشت غلات اختصاص دارد.

استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی دیم و آبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha