۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85472952
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۹۷ درصد از اعتراضات دانشجویان آمریکایی مسالمت‌آمیز بوده‌اند

تهران-ایرنا- نیروهای پلیس آمریکا در حالی که دانشجویان معترض جنگ غزه را به اتهام اختلال در نظم عمومی و تخریب، سرکوب و بازداشت می‌کنند، نتایج نظرسنجی یک مرکز مستقل و غیرانتفاعی نشان می‌دهد که تقریبا ۹۷ درصد از اعتراض‌های دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا مسالمت‌آمیز بوده‌اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه انگلیسی گاردین در این خصوص نوشت: ارزیابی و تحلیل ۵۵۳ مورد اعتراضات دانشجویی در سراسر آمریکا در همبستگی با فلسطینی ها در بازه زمانی بین ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) تا ۳ مه (۱۴ اردیبهشت) نشان می دهد که ۹۷ درصد از آنها آسیب جدی به دنبال نداشته است.

این آمار را سازمان «پروژه داده های مکان و رویداد درگیری های مسلحانه (آکلد) به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی مستقل که خشونت و اعتراض های سیاسی در سراسر جهان را رصد می کند، منتشر کرده است.

اسناد این سازمان نشان می دهد که در بازه زمانی یاد شده دستکم ۷۰ مورد دخالت پلیس با استفاده از قوه قهریه علیه معترضان دانشگاهی رخ داده که شامل بازداشت معترضان و استفاده از تاکتیک های فیزیکی برای متفرق کردن معترضان از جمله استفاده از گازهای شیمیایی و دیگر ابزارهای اعمال خشونت فیزیکی است.

این داده ها همچنین حکایت از آن دارد که تقریبا در نیمی از این اعتراضات دانشگاه های آمریکا که در آن خشونت بکار رفته است به دلیل مداخله پلیس و مجبور شدن دانشجویان به مقابله با خشونت پلیس بوده است.

اعتراضات در همبستگی با مردم غزه و حمایت از فلسطین از آوریل (فروردین) گذشته در دانشگاه های سراسر آمریکا شکل گرفته است و دانشجویان از مدیران خود می خواهند به صورت علنی از آتش بس در غزه حمایت کرده، سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های صهیونیستی و تامین کننده تسلیحات ارتش این رژیم را متوقف کرده و روابط دانشگاهی با این رژیم را قطع کنند.

جنبش دانشجویی در آمریکا انگیزه اعتراضات مشابهی را در دانشگاه های انگلیس و اروپا و سایر کشورها از جمله هند و لبنان ایجاد کرده است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری آسوشیتد پرس ارائه داده است: از ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) ۱۰۸ دانشجو در دانشگاه کلمبیا بازداشت شده اند و رئیسان این دانشگاه ها با توسل به پلیس، اقدام به استفاد از قوه قهریه برای برچیدن چادرهای دانشجویی کرده اند. در نتیجه این مداخله پلیس، بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ مورد بازداشت در بیش از ۵۰ دانشگاه آمریکا صورت گرفته است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعتراضات دانشجویی را مورد انتقاد قرار داده و مدعی شده که نباید مخالفت ها به بی نظمی منجر شود.

وی در سخنرانی دوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) خود مدعی شد: «خرابکاری، تجاوز، شکستن شیشه ها، تعطیلی دانشگاه ها، لغو کلاس های درس و جشن های فارغ التحصیلی هیچ یک اعتراض مسالمت آمیز قلمداد نمی شود».

اما به گفته کایران دویل مدیر سازمان تحقیقات آمریکایی شمالی آکلد «دیوارنویسی یا پاشیدن اسپری رنگ، شواهد کافی برای نشان دادن خشونت آمیز بودن اعتراضات نیست».

آکلد، تظاهرات مسالمت آمیز را اعتراضات بدون خشونت فیزیکی جدی یا تخریب اموال تعریف می کند. خط قرمز این سازمان برای طبقه بندی اعتراضات به عنوان خشونت آمیز بودن استفاده از روش هایی مانند هل دادن یا روی زمین کشیدن یا تخریب اموال است که شامل شکستن شیشه و موارد بدتر از آن است.

با این تعریف، قریب به اتفاق اعتراضات در آمریکا مسالمت آمیز بوده است. در بین سه درصد از اعتراضات دانشجویی تا تاریخ سوم ماه مه که آکلد آنها را در طبقه بندی اعتراضات خشونت آمیز قرار داده است فقط تعداد انگشت شماری شامل خشونت فیزیکی بین حامیان فلسطین و مخالفان یا سایر ناظران بوده و ارتباطی با خسارت مالی یا رویارویی با پلیس نداشته است.

بیشتر موارد خشونت در اعتراضات دانشجویی به دلیل حمله افراد نقابدار با مواد آتش زا و گاز شیمیایی به اردوهای دانشجویی در دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس بوده که برای ابراز همبستگی با غزه برپا شده بودند و این افراد تلاش می کردند چادرهای اعتراضی را تخریب و پاره کنند. این گروه ها ساعت ها با هم درگیر بوده اند و پلیس عقب نشینی کرده و یا نتوانسته به درستی برای متوقف کردن درگیری ها وارد عمل شود.

گزارش قبلی آکلد که در ۲ مه (۱۳ اردیبهشت) منتشر و بر اساس داده های مربوط به اعتراضات تا ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) تهیه شده بود نشان می داد که ۹۹ درصد اعتراضات دانشجویی در آمریکا مسالمت آمیز هستند.

این سازمان عنوان می کند که پلیس در استفاده از قوه قهریه ۵ برابر بیشتر با دانشجویان حامی فلسطین به نسبت دانشجویان حامی رژیم اسرائیل برخورد داشته است. بر اساس داده‌های آکلد، از ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) پلیس در هیچ تظاهراتی از سوی طرفداران رژیم اسرائیل در محوطه دانشگاه‌های آمریکا مداخله نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha