۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85474983
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

«سفیدک» در کمین تاکداران خراسان شمالی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبر: 85474983
«سفیدک» در کمین تاکداران خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- شرایط آب و هوایی مناسب زمینه رشد بیماری سفیدک را در بین تاکداران خراسان شمالی فراهم کرده است و بیم آن می رود که این بیماری دسترنج یکساله تاکداران منطقه را به خطر اندازد به همین دلیل توصیه می شود که سمپاشی در اولویت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی از قطب های مهم تولید انگور در کشور است و سالانه ۱۸۵ هزار تن انگور در سطح ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار استان تولید می شود که سهم آن در سبد اقتصاد کشاورزی این خطه ۱۳ درصد است.

اگرچه انگور ارتباط مستقیم با معیشت مردم منطقه دارد ولی در برخی از سال ها، آفات موجب از بین رفتن دسترنج یکساله تاکداران می شود و همواره در این فصل از سال بیماری سفیدک ظاهر می شود و زنگ خطر مقابله با آن به صدا در می آید.

سفیدک انگور تنها در سال ۱۳۹۵ به ۴۰ درصد تاکستان های خراسان شمالی خسارت وارد کرد که این میزان خسارت ۸۱۰ میلیارد ریال برآورد شده بود و امسال نیز با وجود شرایط آب و هوایی خنک و رطوبت بالا بیم آن می رود که این خطر بار دیگر تکرار شود.

«سفیدک» در کمین تاکداران خراسان شمالی

باغات رها شده خوراک سفیدک

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در خصوص دلایل شیوع سفیدک در این فصل از سال گفت: باغ هایی هستند که به دلایل مختلف رها شده اند و خطر پنهان برای شیوع بیشتر این بیماری در تاکستان ها را فراهم کرده است و باد این بیماری را تسریع می کند.

صفدر صفدری ادامه داد: بیش از ۱۸ هزار هکتار از باغ های این استان به تاکستان اختصاص یافته است و این بیماری در مناطق مرطوبت و خنک از جمله منطقه بدرانلوی بجنورد بیشتر خودنمایی می کند.

وی ادامه داد: علایم بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های این استان مشاهده شده است و تاکداران با سمپاشی از این آفت مهلک جلوگیری کنند، اگر گسترش بیماری توسط کشاورزان با سمپاشی گرفته نشود به اپیدمی تبدیل خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: کلاه داری قالب رقم انگور استان است این امر باعث انتقال زودتر به سطح تاکستان ها خواهد شد چرا که تنوع ارقام باعث مقاومت در برابر بیماری خواهد بود اما با توجه به اینکه در این استان به ویژه در منطقه بدرانلوی بجنورد تنوع ارقام انگور وجود ندارد شیوع این بیماری بسیار خطرناک خواهد بود.

وی اظهار کرد: متاسفانه بیشتر تاکستان های استان بعد از هرس زمستانه در راستای کنترل بیماری ها سمپاشی نشده و بعد از پایان فصل زمستان رها شده اند و این خود عامل اصلی سفیدک محسوب می شود.

صفدری اضافه کرد: بارندگی روزهای اخیر شرایط شیوع آفت سفیدک را در تاکستان های استان را افزایش داده است و احتمال طغیان آن وجود دارد در این شرایط باغ‌دارن به ویژه اهالی دهستان بدرانلو باید سم پاشی را زودتر از موعد انجام دهند.

«سفیدک» در کمین تاکداران خراسان شمالی

سفیدک چیست

بیماری سفیدک داخلی انگور با توجه به رطوبت بالای محیط در تمام تاکستان های استان شیوع دارد، این بیماری به برگ ها، میوه ها و شاخه های مو صدمه می زند و در اثر مرگ بافت مورد حمله، خسارت بیماری ممکن است به ۵۰ تا ۷۰ درصد محصول برسد یا اینکه آن را به طور کلی نابود کند.

بیماری ابتدا به صورت نقاط زرد کم رنگ، نیمه شفاف، روغنی و بدون حاشیه مشخص در سطح برگ ظاهر می شود و قارچ به صورت علایم کرکی، نرم با رنگ قهوه ای خاکستری تشکیل می شود لکه ها مرده و نامنظم بوده و با پیوستن به هم، قسمت های وسیع مرده را به وجود می آورند و باعث ریزش نابهنگام برگ ها می شوند و حبه ها از بین می روند.

تاکداران خراسان شمالی در سال های گذشته با این بیماری خسارت زا دست و پنجه نرم کرده اند و بیشترین آسیب را در سال ۹۵ دیدند که به نوعی تاکستان ها خالی از محصول شده بود و تعدادی از تاکستان‌ها ۸۰ درصد و بیشتر نیز خسارت وارد شده بود.

کشاورزانی که در فصل زمستان بعد از عملیات هرس تاکستان های خود را سمپاشی کرده اند اکنون در برابر این بیماری مقاوم تر هستند.

به گزارش ایرنا، در مجموع سطح اراضی زراعی و باغی استان با احتساب زمین های آیش و دیم ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha