زاکانی: مشکلات اساسی تهران با اقدامات راهبردی رفع می‌شود

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران با اشاره به مشکلات ترافیکی و زیست محیطی پایتخت، گفت: این مشکلات با اقدامات راهبردی در حوزه مدیریت شهری، رفع می شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی روز چهارشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط ۹ مترو تهران در منطقه ۲۲، افزود: در ابتدای این دوره مدیریت شهری، آلودگی هوا و ترافیک در صدر مشکلات تهران بود و شهروندان درخواست رفع این مشکلات را داشتند.

وی اظهار کرد: گرچه رفع این مشکلات اساسی در مقام سخن آسان بود اما در مقام عمل مشکلات حل نشدنی بود اینکه تهران را بدون ترافیک و بدون آلودگی هوا متصور شویم کار بسیار فوق العاده ای بود.

زاکانی ادامه داد: از همان ابتدا سلسله اقداماتی درخصوص توسعه مسیرهای بزرگراهی، فضای سبز و ناوگان حمل و نقل عمومی طراحی شد که در نتیجه همین تلاش ها، طرح کمربند سبز تهران امسال بسته خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حوزه عمرانی پرونده بزرگراه شهید شوشتری و تقاطع غیرهمسطح شهید تندگویان بسته شد و تلاش داریم تا پایان این دوره مدیریت شهری بزرگراه شهید بروجردی را به اتمام برسانیم و ۹۸ اصلاح تقاطعی نیز شروع شده که در حال انجام و عملیاتی شدن است.

شهردار تهران با بیان اینکه مجموع کل فضای سبز پایتخت در سال ۵۷ سه هزار و ۹۰۰ هکتار بوده است، اظهار کرد: تنها در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از چهار هزار و ۷۵۰ هکتار فضای سبز پیرامون شهر و ۶۴۵ هکتار فضای سبز در داخل شهر تهران ایجاد شده است.

زاکانی در خصوص توسعه خطوط مترو تهران نیز اظهار کرد: در جریان سفر به کشور چین، برای احداث یک خط جدید مترو به توافقات خوبی رسیدیم، البته احداث هر یک کیلومتر خط مترو به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شهردار تهران همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تامین واگن‌ جدید برای خطوط مترو، گفت: واگن های جدید خریداری شده از کشور چین نیز براساس یک برنامه، از بهمن امسال وارد ناوگان حمل و نقل خواهد شد.

زاکانی افزود: استفاده از تراموای چرخ لاستیکی در حمل و نقل از دیگر توافقات سفر هیات مدیریت شهری پایتخت به کشور چین بود که با پیگیری‌های انجام شده، مجوز احداث ۲ خط تراموا در پایتخت اخذ شده است.

به گفته وی، عملیات احداث خط تراموا در تهران با انجام مراحل قانونی در سال جاری آغاز و براساس برنامه، ظرف مدت یکسال تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

زاکانی با بیان اینکه امروز طول مترو ۳۰۳ کیلومتر و ۱۵۹ ایستگاه است اما این ما را قانع نمی کند گفت: مبتنی بر عملکرد گذشتگان عملکرد خود را مشخص نمی کنیم و مبتنی بر نیاز مردم گام‌های خود را بر می‌داریم.

به گفته وی، در این حوزه بزرگ‌ترین چالش ما تامین مالی بود بخشی از منابع را از طریق تصفیه دیون خودمان حاصل کردیم. در شروع کار ما شهرداری با تعهدات مالی سال های گذشته مواجه بود که طبق ادعای نظام بانکی ۱۶۹.۹ همت بود.

وی با تاکید بر اینکه سال ۹۹ کل درآمد شهرداری ۲۷ همت بود، گفت: یعنی شهرداری با تمام‌ وجودش در باتلاق گیر کرده بود. ما این بدهی را تبدیل به فرصت کردیم. سال گذشته ۱۲۴ همت تعیین تکلیف شد و با کاهش مطالبات بانکی عدد ۶۹ همت را نهایی کردیم و ۲۸/۹ را سال گذشته و مابقی را امسال نهایی می‌کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: برای چنین مقصودی ما تمام خطوط مترو را هدف گذاری کردیم که همه خطوط فعال بشود؛ لذا کار در خطوط هفت گانه با یک سرعتی آغاز شد و علاوه بر آن ساخت ۴ خط جدید کلنگ زنی شد. البته ساخت خط ۱۱ طی هفته‌های آتی به جمع این ۴ خط اضافه خواهد شد. برخی از مسئولین دوره های قبل گفتند که این عملکرد برای ما متحیر کننده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ساخت خط ۱۰ را قرارگاه خاتم با منابع شهرداری شروع کرد اما ساخت خطوط ۸ و ۹ و ۱۱ با شیوه جدیدی شروع شد که یک سطح آن شرکت ایرانی و چینی و یک سطح آن شهرداری است، گفت: شهرداری به عنوان کارفرما و طرف ایرانی و چینی به عنوان پیمانکار در این پروژه ها قرار دارد. این یکی از دستاوردهای سفر به چین بود. برای ساخت هر ایستگاه ۳ همت پول مورد نیاز است.

به گفته وی ۴ خط جدید ۱۷۰ کیلومتر و ۱۳۰ ایستگاه مترو است. منتهی خط ۱۰ مابقی خطوط را با منابع چین و با کارکرد چین و ایران و با همت یک شرکت ایرانی جلو می بریم. همین خط ۹ حدود ۵۲ کیلومتر و ۳۷ ایستگاه است این خط با تمام خطوط متروی ۱۱ گانه به جز خط ۵ تبادل دارد و کیفیت و مطلوبیت را بالا خواهد برد.

وی ادامه داد: این ۱۳۰ کیلومتر را اگر در سه ضرب کنید عددی حدود ۴۰۰ همت محاسبه می شود و با یک شیوه نوین کار را با طرف چینی جلو خواهیم برد. الان به دنبال این هستیم که مابقی خطوط هفت گانه را با همین روش تکمیل و تمام شهر را به کارگاه تبدیل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha