معاون مالی شهرداری تهران: بودجه مدیریت شهری آشفته و بی نظم نیست

تهران بزرگ - ایرنا - معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در توضیح بررسی گزارش حسابرسی تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری گفت: بودجه ۸۰ همتی شهرداری محقق و به خوبی عمل شده است البته ابهاماتی نیز وجود دارد که باید پاسخ‌های ما نیز شنیده شود تا اشتباه قضاوت نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لطف الله فروزنده روز سه‌شنبه در دویست و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: همچنان ارقامی از سال های قبل باقی مانده و اینکه بگویند بودجه شهرداری آشفته و بی نظم است، انصاف نیست.

به گفته وی، بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۱، ۹۹ درصد در بخش فرهنگی و اجتماعی، ۹۸ درصد در بخش حمل و نقل، ۱۰۲ درصد در خدمات شهری، ۱۱۲ درصد در بخش ایمنی و مدیریت بحران، ۲۹۷ درصد در شهرسازی و ۱۰۳ درصد در توسعه هوشمندسازی محقق شده است.

وی اظهار کرد: ۶۹ همت بودجه نقد قابل تخصیص و ۱۱ همت غیرنقد غیر قابل تخصیص بوده است، قدرت مانور ما روی بودجه نقد است که ۱۱ هزار میلیارد تومان برای تسویه بدهی‌هایی بوده که از گذشته باقی مانده و تسویه شد.

فروزنده ادامه داد: از ۵۵ همت درآمد نقد ۱۴ همت در اسفندماه وصول شده و قدرت مانور در هزینه کرد کم بوده است، ما ۶ هزار میلیارد تومان بودجه علی الحساب برای بخش حمل و نقل داریم و وظیفه است در شورا گزارشات خود را ارائه دهیم تا شورا نظارت کند.

وی با اشاره به تحقق ۴۰ همت اعتبار در بخش شهرسازی به دلیل تخفیف ها، گفت: تسهیلات و اوراق مشارکت و دیگر بخش‌ها را پیگیری کردیم که وصول شده است.

به گفته وی، در بخش درآمدی حرکت خوبی داشتیم که به برکت تلاش‌های شهرداری و شورا صورت گرفته است، منتقدین این موارد را نیز بگویند، یعنی ما هیچ نقطه قوتی نداریم؟

وی با بیان اینکه در بخش هزینه‌ها ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان مصوب نهایی داشتیم و سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز از محل تبصره ها بوده است، افزود: ما تمام موارد را ثبت کردیم و ۹۹ درصد فرهنگی و اجتماعی، ۹۸ درصد در بخش حمل و نقل، ۱۰۲ درصد خدمات شهری، ۱۱۲ درصد ایمنی و مدیریت بحران، ۲۹۷ درصد شهرسازی و ۱۰۳ درصد در توسعه هوشمندسازی محقق شده است.

فروزنده با بیان اینکه مترو نزدیک به چهار هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان عملکرد دارد، گفت: برای تعمیرات اساسی کمتر اعتبار داده‌ایم اما در سال قبل گفتیم که در ردیف اعتباری مشخص پول می‌دهیم در تعمیرات ۲۴۶ میلیارد تومان پرداخت کردیم.

معاون شهردار تهران یادآور شد: ما به شورا گفتیم که اجازه دهند بر هزینه‌ها نظارت کنیم ولی شورا تأکید داشت که کامل تخصیص یابد.

وی با اشاره به اینکه ۶۶ ردیف درآمدها مربوط به تسویه دیون پیمانکاران است، ادامه داد: سه هزار میلیارد تومان دیون پیمانکاران تسویه شد، پیش از این می‌دیدیم که پیمانکاران از مقابل شهرداری تکان نمی‌خوردند اما بدهی‌ها تسویه شد.

فروزنده افزود: بدلیل درآمد کمتر بیش از هشت همت درآمدهای محقق شده اسفندماه را به سال بعد در فروردین ماه منتقل کردیم، با این حساب از بودجه ۶۰ همت باقی ماند، البته در بودجه حمل و نقل ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان علی الحساب دادیم.

وی از شورای شهر تقاضا کرد: جلسه دیگری برگزار شود تا شهرداری گزارش خود را ارائه دهد چون درآمدها با افتخار افزایش یافته است.

فروزنده تاکید کرد: برای هزینه کردها نیز بر اساس مجوز شورا عمل کرده‌ایم و اینکه در برخی بخش‌ها کمتر عمل شده به دلیل جابجایی اولویت‌ها و عملکرد در آن بخش‌ها بوده است لذا تقاضا می‌کنیم نقاط مثبت و اشکالات با هم مطرح شود.

وی یادآور شد: رقم تسویه بدهی با بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص است و می‌توانیم گزارش آن را ارائه دهیم، بانک با مؤدیان هماهنگی لازم را انجام می‌دهد و تسهیلات پرداخت می‌کند در هر صورت ما باید بدهی‌های خود را پرداخت کنیم.

درپایان این گزارش؛ فروزنده در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در این جلسه تکالیفی را اعضای شورا برای شهرداری مشخص کردند که باید محقق شود؛ اما باید به این نکته توجه کرد بودجه ۵۲ هزار میلیارد تومانی را به ۸۰ هزار میلیارد تومان رساندیم. ۹۹ درصد ردیف‌های اعتباری را نیز عمل کردیم.

وی تاکید کرد: جلسه خوبی بود و گزارش حسابرسی به کمیسیون برنامه و بودجه شورا می‌رود و آنچه ارائه می‌شود در حقیقت نظر کمیسیون برنامه و بودجه شورا است.

وی با بیان اینکه نظر کمیسیون به عنوان مبنا قرار می‌گیرد، افزود: نظرات هر یک از اعضا در خصوص گزارش ارائه شد.
معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران اضافه کرد: اکثریت اعضا قبول داشتند که این حضور ضرورتی نداشت چرا که تنها گزارش حسابرس ارائه می‌شد.

وی توضیح داد: سال ۱۴۰۱ اعتبارات را کامل داده‌ایم، تخصیص در اختیار معاونت‌ها بوده و ممکن است در فرآیند خرید نتوانسته باشند اعتبار را به هزینه برسانند.

الزامی به حضور شهردار در صحن شورا نیست

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: به لحاظ قانونی، الزامی به حضور شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر برای بررسی گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ وجود ندارد.

محمد آخوندی هم در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران افزود: سال‌های گذشته نیز گزارشات حسابرسی تفریغ بودجه بدون حضور شهردار تهران در صحن شورا بررسی و به تصویب رسیده است.

«امروز در جلسه دویست و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، برخی اعضای شورا بر عدم حضور شهردار تهران در بررسی گزارش حسابرسی تفریغ بودجه ۱۴۰۱ اعتراض داشته و بر این ادعا بودند که شهردار برای پاسخگویی باید در صحن شورا حضور پیدا می‌کرد».

آخوندی با بیان اینکه ماده قانونی که شهردار را هنگام بررسی حسابرسی تفریغ بودجه ملزم به حضور در صحن شورای شهر کند، نداریم، اذعان کرد: در استناد به ماده ۳۸ قانون شهرداری ها هم باید گفت که این ماده قانونی در سال ۱۴۰۱ در صحن مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس شورای اسلامی منسوخ شده است بنابراین همچون سالهای گذشته گزارش مالی شهردار با حضور معاونان ایشان بررسی و با نظر آرا اعضا شورای شهر تصویب شد.

افزایش نرخ پنج برابری قبر در سال جاری درست نیست

آخوندی همچنین درباره افزایش بهای خدمات بهشت زهرا در سال جاری نیز گفت: این نرخ با حداکثر افزایش با توجه به نرخ تورم سال ۳۸ درصد است و اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر افزایش خبر پنج برابری نادرست است.

قبر رایگان پس از مصوبه شورای شهر

وی با بیان اینکه پیش از این شهروندان قبر رایگان نداشتند، و این اتفاق پس از مصوبه شورای شهر محقق شده است، افزود: تاکنون شهروندان بابت استفاده از قبر باید بها می‌پرداختند اما پس از تصویب شورای شهر هر شهروندی که به رحمت خدا برود می‌تواند از قبر رایگان برخوردار شود.

به گفته وی، علاوه براین، الزام و اجباری برای خرید دو طبقه اضافه قبر وجود ندارد؛ مگر آنکه خود افراد و وابستگان تمایل به خرید داشته باشند.

آخوندی تاکید کرد: با نظر شورای شهر قیمت قبر بر اساس نرخ سال گذشته ۱۵ میلیون تومان مصوب شده که این نرخ بدون در نظر داشتن تورم سال جاری محاسبه و تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha