کاهش رشد منفی موالید به ۲ درصد/عبور از چالش جمعیت عزم ملی می‌خواهد

تهران - ایرنا - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد منفی موالید از حدود ۱۲ درصد در پنج سال گذشته به حدود ۲ درصد بهبود یافته است، گفت: برای عبور کشور از چالش‌های جمعیتی به تلاش‌های بیشتری نیاز است.

به گزارش ایرنا از سازمان تامین اجتماعی؛ عبدالحسین روح‌الامینی در بازدید از غرفه «خانواده ما» سازمان تأمین‌اجتماعی در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار داشت: پس از تصویب قانون جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی، طی دو سال گذشته تلاش‌های خوبی برای اجرای آن صورت گرفت و بودجه‌های خوبی به این قانون تخصیص داده شد.

وی با بیان اینکه این مشوق‌ها کمک کرد تا رشد منفی موالید به حدود ۲ درصد برسد، افزود: هنوز شاخص‌ها با وضعیت مطلوب فاصله دارد و برای عبور از این چالش جمعیتی، تلاش‌های بیشتری لازم است.

نماینده دوره یازدهم و منتخب دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تکالیف و مسئولیت‌هایی بر عهده دارند، ادامه داد: این‌که سازمان تأمین‌اجتماعی در بحث‌های فرهنگی و انجام تکالیف تعیین‌شده در مساله جمعیت پیشتاز شده است، خبر خوبی است و امیدواریم که این اقدامات در ادامه مسیر استمرار داشته باشد.

روح الامینی تاکید کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی یک صندوق بازنشستگی و بیمه اجتماعی است که باید با افزایش ورودی‌های جدید نسبت به پایداری منابع خود اقدام کند؛ از این رو موضوع جوانی جمعیت برای این سازمان اهمیت دارد زیرا با افزایش جمعیت جوان می‌تواند با کسب درآمد بیشتر، هزینه‌های ارائه خدمات و توسعه خدمات را پوشش دهد.

وی خاطر نشان کرد: سازمان تامین‌اجتماعی به‌عنوان یک صندوق بین‌نسلی از تحولات جمعیتی متأثر است بنابراین فارغ از تکالیف قانونی که برای این سازمان تعیین شده، نفس جوان‌سازی جمعیت برای سازمان این سازمان اهمیت دارد.

کاهش رشد منفی موالید به ۲ درصد/عبور از چالش جمعیت عزم ملی می‌خواهد

عبور از چالش جمعیتی، مستلزم یک عزم ملی است

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم نیز با اشاره به غفلت چند ساله برخی دستگاه‌ها نسبت به مساله جمعیت گفت: موضوع جمعیت چالشی است که برای حل آن عزم ملی لازم است و همه نیروها و همه جریان‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید به میدان بیایند.

رضوانی افزود: سازمان‌های مردم نهاد نیز برای عبور از این چالش جمعیتی باید در کنار نهادهای دولتی و حاکمیتی قرار بگیرند تا در فرصت باقیمانده تا از بسته شدن پنجره جمعیتی جلوگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: مجلس یازدهم برای عبور از این چالش قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را مصوب کرد و دولت با اجرای آن گام مهمی در موضوع جمعیت و فرزندآوری برداشت.

این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد که با استمرار اجرای این قانون و اقدامات تکمیلی در این حوزه، نتایج خوبی در راستای جوان‌سازی جمعیت در کشور به دست آید.


پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری

مدیرعامل بانک رفاه نیز در بازدید خود از نمایشگاه کتاب تهران درباره اقدامات این بانک در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه در قالب قانون جوانی جمعیت و حمایت از نهاد خانواده و ترویج فرزندآوری پرداخت شد که نرخ آن ۴ درصد و دوره بازپرداخت آن ۱۰ ساله است.

اسماعیل لله‌گانی با بیان اینکه عزم این بانک برای حمایت از نهاد خانواده و ترویج فرزندآوری جدی است، افزود: برای کارکنان بانک رفاه نیز مشوق‌هایی در همین راستا در نظر گرفته شده که از جمله می‌توان به مرخصی‌های زایمان و مرخصی‌های تشویقی فرزندآوری اشاره کرد.

وی با اشاره به هم افزایی این بانک و سازمان تأمین‌اجتماعی خاطر نشان کرد: با بسترهای الکترونیکی که به کمک مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین‌اجتماعی ایجاد شده، ماهیانه بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان حق بیمه از طریق درگاه‌های بانک رفاه پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا، در نمایشگاه کتاب تهران که مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور است و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای و همچنین خانواده‌ها در آن حضور قابل‌توجهی دارند؛ سازمان تأمین‌اجتماعی با رویکرد حمایت از فرهنگ جوانی جمعیت و تحکیم خانواده، نسبت به طراحی و راه‌اندازی یک غرفه ویژه، با عنوان «خانواده ما» اقدام کرده است.

فراخوان ایده‌های مرتبط با حوزه جوانی جمعیت، برگزاری نشست‌های تخصصی با نویسندگان و فعالان حوزه خانواده، طراحی سرگرمی‌های خلاقانه با محوریت اعضای خانواده و نمایش تعدادی از محصولات رسانه‌ای مرتبط با این حوزه، بخشی از فعالیت‌هایی است که در غرفه "خانواده ما" سازمان تأمین‌اجتماعی در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران در حال ارائه است.

همچنین در ایام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ سازمان تأمین‌اجتماعی با هدف حمایت از فرهنگ کتاب و کتابخوانی، طرح ویژه‌ای ارائه کرده که براساس آن، افرادی که برای اولین بار، ذیل طرح بیمه دانشجویان یا بیمه دختران و زنان خانه‌دار ثبت‌نام می‌کنند، مشروط به پرداخت حق بیمه حداقل یک ماه، هدیه ویژه سازمان تأمین‌اجتماعی که بن ۴۰۰ هزار تومانی خرید کتاب است، به‌صورت کاملاً غیرحضوری برای این عزیزان فعال می‌شود.

سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم»، از چهارشنبه ( ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) در مصلای امام خمینی (ره) تهران آغاز شد و تا ۲۹ اردیبهشت برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha