۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85477720
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۱۰۷ طرح مرتع‌داری برای عشایر خراسان شمالی تهیه شد 

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85477720
۱۰۷ طرح مرتع‌داری برای عشایر خراسان شمالی تهیه شد 

بجنورد-ایرنا- معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: ۲۴۱ سامانه مرتعی عشایری در استان وجود دارد که تاکنون ۱۰۷ طرح مرتع‌داری برای این دامداران تهیه شده است.

مهدی خانی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تهیه طرح مرتع‌داری و واگذاری مابقی مراتع عشایری در ۲ سال اول برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: دامداران عشایر ۷۰ درصد از علوفه و خوراک مورد نیاز دام های خود را از مراتع تامین می کنند و مابقی به صورت نهاده های دامی خریداری می شود از این رو مرتع و میزان علوفه تولید شده در این عرصه ها بسیار دارای اهمیت است.

وی گفت: عشایر استان به تناسب وسعت مراتع، تنوع آب و هوایی، تنوع نظام های بهره برداری و تنوع نژادهای دامی از مراتع استفاده می کنند و داشتن طرح مرتعداری سبب می شود تا این دامداران در احیای مراتع مشارکت کنند.

کاهش تولید علوفه در مراتع

معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: خشکسالی ها میزان تولید علوفه در مراتع استان را به میزان ۳۰ درصد کاهش داده است البته بارش های مناسب بهار امسال توانسبت بخشی از این مشکل را برطرف کند.

خانی خاطرنشان کرد: وابستگی برنامه های توسعه کشور به منابع پایه طبیعی تولید یعنی آب، خاک و گیاه در حوزه های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات به صورت های مستقیم و غیر مستقیم امری روشن است.

وی افزود: عشایر خراسان شمالی در بیش از ۷۰ درصد حوزه های آبخیز استان و ۳۶ درصد عرصه های مرتعی در قالب ۲۴۱ سامانه عرفی _ مرتعی عشایری حضور دارند.

به گزارش ایرنا وسعت مراتع در کشور ۸۶ میلیون هکتار است که بیش از ۵۲ درصد مساحت کشور را شامل می شود این رقم در خراسان شمالی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است.

گستره مراتع عشایری استان ۴۵۰ هزار هکتار است که پنج هزار و ۸۲۵ دامدار ذیحق عشایری از آن بهره برداری می کند و ۶۰۲ هزار و ۱۰۳ واحد دامی در این مراتع تعلیف می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha