اجرای ۶۱ طرح بزرگ آبرسانی؛ نویدبخش رفع تنش آبی در کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- دولت سیزدهم با ایجاد زیرساخت های مربوط به آب و منابع آبی تلاش کرده است که مسیر بهره مندی مردم استان به ویژه روستاها از آب آشامیدنی سالم را هموار کند و به نوعی تنش آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد نفس های آخر را می کشد طبق اعلام مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با تکمیل ۶۱ پروژه ۸۰ درصد جمعیت استان از نعمت آب شرب پایدار و مطمئن برخوردار خواهند شد.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱ میلیارد متر مکعب بارش سالیانه و ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب حدود ۱۰ درصد منابع آب کشور را به خود اختصاص داده است.

تا قبل از انقلاب اسلامی هیچ سدی که بتوان نام آب را بر آن گذاشت وجود نداشت.تمام دستاوردها مربوط به پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی است و اوج این دستاوردها مربوط به سفر تاریخی مقام معظم انقلاب در دهه ۷۰ است.

هم اکنون به برکت نظام جمهوری اسلامی سه سد در حال بهره برداری و ۹ شبکه آبیاری و زهکشی و پنج نیروگاه برقابی و هفت طرح تغذیه مصنوعی، ۱۰ هزار مجوز برداشت برای آب کشاورزی، ۳۰۰مجوز آبزی پروری، ۱۳ مجوز برای کارخانه های آب معدنی توسط نظام جمهوری اسلامی صادر شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ۶۱ پروژه شاخص در استان در حال اجراست و ۱۳ پروژه در حال مطالعه است.

آرش مصلح افزود: اگر این پروژه ها تکمیل و به بهره برداری برسد ما اعتقاد داریم که ۸۰ درصد جمعیت استان از نعمت آب شرب پایدار و مطمئن برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان از دیم به آبی تبدیل خواهند شدو هشت هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی در کشاورزی استان ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت انرژی برقابی استان اضافه خواهد شد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب برای صنایع مهم در استان مهار خواهد شد.

مصلح کرد: کنترل سیلاب، گردشگری و بهبود محیط زیست از جمله دستاوردهای این ۶۱ پروژه در کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

وی ابراز کرد: این پروژه ها مرتبط است با کاهش فقر، اشتغال و تولید و کاهش بزهکاری اجتماعی و مرتبط است با بخشی از پرونده های حوزه های قضایی.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در تلاشیم بخش اعظمی از این پروژه ها را در دولت سیزدهم تقدیم مردم بکنیم.

مصلح تاکید کرد: در ۲ سال اخیر ۲ تریلیون تومان اعتبار به این استان تخصیص داده شده است و استان هم سه هزار میلیارد تومان کار کرده است.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هم اینک آب مورد نیاز ۲ و نیم میلیون نفر از مردم کشور از سد کوثر تامین می شود و سد چمشیر در سفر رئیس جمهور در سال گذشته افتتاح و سد سقاوه کلنگ زنی شد.

وی ادامه داد: در این ۲ سال اخیر، ۴۵۰ هکتار از اراضی بستر رودخانه های استان رفع تصرف شده و ۱۲ هزار هکتار دیگر صادر شده است.

مصلح ابراز کرد: ۴۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در این دولت پر و مسلوب شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح های استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز است و چنانچه این اعتبار به استان اختصاص یابد.

به گزارش ایرنا، میانگین سالیانه بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال های پرآبی بالغ بر ۷۰۰ میلی متر ثبت شده است در حالی که این شاخص در زمان خشکسالی تا زیر ۵۰۰ میلی متر کاهش می یابد به همین دلیل ایجاد سازه های آبی یکی از نیازهای اساسی استان برای مدیریت اصولی منابع ارزشمند آب محسوب می شود.

ظرفیت کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه مخازن آب ها، سدها و آبرسانی ها در دولت سیزدهم به طور کامل دیده شده است.

این استان دومین حوزه بارشی کشور است که بعد از استان های شمالی ۱۰ درصد آب های جاری کشور را دارد اما منابع برداشت آب پایدار در این استان دیده نشده بود.

با اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به سرزمین چشمه سارها و آبشار ها و رودهای خروشان معروف است اما بیشتر شهرهای آن در ماه های مختلف سال با کم آبی و تنش آبی مواجهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha